آجر قزاقی در نمای ساختمان

آجر قزاقی در بافت شهری

آجر قزاقی را بیشتر بشناسید،شهرها علاوه بر اینکه بستر و محیطی برای زندگی و رشد و نمو است، مکانی است که باید برای شهروندان تجلی آرامش و زیبایی باشد. تأثیر شهر بر زندگی و آرامش روحی و روانی شهروندان چنان زیاد است که علم شهرسازی به این منظور بنا گردیده است. بافت شهری یکی از مباحث شهرسازی است. آنچه که به‌صورت روزمره در زندگی اشخاص شهرنشین به چشم می‌آید جداره‌ها و بافت شهری است.

آجر قزاقی در بافت شهری

دیوار‌های بیرونی و نماها در این مبحث از اهمیت بالایی برخوردارند. هنگامی که این بافت‌ها دارای هماهنگی نباشند موجب شلختگی و نازیبایی شهر می‌شوند و تأثیری منفی بر روان افراد باقی می‌گذارد. ایران که از دیرباز دارای شهرهای بزرگ با اصول شهرسازی قوی بوده است، همیشه دارای بافت شهری غنی بوده است.

ساختمان‌ها در معماری شهرهای ایران اغلب از جنس آجر و یا کاه‌گل بوده‌اند و به همین علت هماهنگی خوبی در بافت‌های شهری وجود داشته است.یکی از بهترین جداره‌های شهری در ایران آجر بوده است. آجرهای سنتی که به نام آجرهای قزاقی نیز شناخته می‌شوند در این جداره‌ها نقش بسزایی داشته‌اند. آجرها که خود نمایانگر خاک و طبیعت هستند می‌توانند حس صمیمت و آرامش را القا کنند.

آجر قزاقی در بافت شهری مدرن

آجر قزاقی در بافت شهری

امروزه با گسترش تکنولوژی و وارد شدن انواع مصالح جدید به بازار شاهد رشد ساختمان‌ها با مصالح مختلف هستیم. این موضوع موجب بی‌نظمی در بافت شهری شده است. ساختمانی‌هایی که در یک جداره در کنار هم قرار می‌گیرند هریک به رنگ و شکلی هستند و این موضوع خود باعث ایجاد آلودگی بصری می‌شود. در این میان وجود بافت‌های قدیمی معماری سنتی تا حدودی در بخش‌هایی از شهر توانسته‌اند زیبایی و اصالت بافت سنتی را حفظ کنند. هرچند این بافت‌ها نیز یا به‌صورت کامل تخریب شده‌اند یا صدماتی جزئی به آن‌ها وارد شده و نیازمند مرمت هستند.

راهنمای بندکشی آجر نسوز
بیشتر بخوانید

آجرهای قزاقی که امروزه نیز به همان شکل سنتی ساخته می‌شوند و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند برای مرمت این بافت‌ها بسیار مناسب هستند. به‌گونه‌ای که موجب گسست میان قسمت قدیمی و قسمت مرمت شده نخواهند شد. اما این تمام موارد استفاده این آجرها نیست. خوشبختانه با مطالعاتی که انجام گرفته و توجه بیشتر به بافت‌های شهری و سلامت روانی شهرنشینان موجب شده که بیشتر به هماهنگی در بافت‌های شهری پرداخته شود.

آجر قزاقی در بافت شهری سنتی

آجرها که از دیرباز در معماری ایرانی نقشی پر‌رنگ داشته‌اند، امروزه نیز با استفاده از آن‌ها در نمای ساختمان‌ها می‌توانند احساس نزدیکی و آرامش را به شهروندان ایرانی بدهند. با بازگشت به آنچه که اصول و ریشه‌های معماری سنتی ایران است و تلفیق آن با معماری مدرن می‌توان ساختمان‌هایی مدرن با رنگ و تم ایرانی ایجاد کرد. در این میان شاید هیچ‌چیزی به اندازه آجر نتواند این حس را در شهروندان ایجاد کند. شاید به همین علت است که استفاده از آجرهای قزاقی و انواع دیگر آجرها چنین فراوان شده است.

همان‌طور که سیمون آیوازیان گفته است آجر در معماری ایرانی مانند نت در موسیقی و کلمه در شعر است و نقشی تعیین‌کننده در معماری این مرزوبوم دارد. با استفاده از آجرهای قزاقی و طرح‌های مختلفی که توسط انواع اشکال آجرچینی می‌توان در آن به وجود آورد می‌توان به بافتی مدرن با تم ایرانی دست یافت که شادابی و نشاط را به زندگی شهروندان بازگرداند.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *