زیبایی آجر نسوز

زیبایی آجر نسوز

با زیبایی آجر نسوز آشنا شوید؛ همانطور که می دانید آجر نسوز نوعی از آجر است، آجر از جمله مصالحی است که انسان­ها از گذشته­ های بسیار دور تاکنون از آن در ساخت و ساز استفاده کرده ­اند. قدمت استفاده از آجر به حدود ۵ سال پیش از میلاد برمی­گردد. از آن برای دیوار سازی، کفپوش خیابان و همچنین به عنوان الواحی برای ثبت و ضبط اسناد و مکاتبات اداری و مالی استفاده می­شده است. جغازنبیل در شوش که قدمت آن به سه هزار سال پیش از میلاد برمی­گردد از جمله ساختمان­های باستانی است که در آن از آجر استفاده شده است.

امروزه استفاده از آجر بیشتر بصورت آجرهای نسوز بوده که مواد تشکیل دهنده آن خاک نسوز است که شامل کانی­های معدنی و پوکه ­های معدنی خاص است که به دلیل پخت در کوره­هایی با حرارات ۱۵۰۰ درجه سانتی­گراد دارای مقاومت در برابر حرارات بسیار بالا است.

با زیبایی آجر نسوز که دارای طیف رنگ های مختلف و بسیار زیبایی از جمله قرمز، زرد، قهوه ای … هستند و استفاده از آنها در نمای ساختمان و همچنین در تزیینات و دکوراسیون داخلی ساختمان باعث زیبایی محیط درونی و بیرونی ساختمان می­شود. همچنین به دلیل عایق بودن در برابر سرما و گرما و تغییرات آب و هوایی دارای ماندگاری بسیار بالایی هستند. استفاده از آن برای تزیینو ساخت شومینه و  همچنین نمای داخلی یا بیرونی ساختمان استفاده از زیبایی آجر نسوز بسیار توصیه می­شود.

زیبایی آجر نسوز در انواع مختلف :

زیبایی آجر نسوز

آجر نسوز پایه آلومینیومی

این آجرها با داشتن ماده اولیه آلومین گزینه مناسبی برای دکوراسیون مخصوصا استفاده در نمای شومینه می­باشند. این نوع آجر برای پوشاندن جداره درونی کوره‌های ذوب فولاد و همچنین بعنوان پوشش جداره درونی کوره‌های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

طراحی ساختمان با آجر نسوز
بیشتر بخوانید

آجر نسوز نما نوع سیلیسی

بخش عمده این آجرها از خاک‌ سیلیسی(کوارتزیت) معروف است تشکیل می‌شود. کوارتزیت شامل 95 درصد SiO2 و به مقدار جزئی Al2O3 ، Fe2O3 ، Ti2O ، K2O و Na2O می‌باشد . از این آجرها به علت رسانایی گرمایی زیاد و نفوذ ناپذیری در مقابل گازها، بیشتر برای پوشاندن جداره درونی کوره‌های تولید خمیر شیشه، کوره­های کک­سازی گازسوز و کوره‌های تولید سرامیک استفاده می‌شود.

آجرهای نسوز ضد شوره  قلیایی

آجرهای ضد شوره قلیایی به دلیل داشتن SiO2 و اکسید منیزیم دارای ویژگی ضد شوره می­باشند و از آن برای پوشش جداره درونی کوره‌های باز تولید فولاد، کوره‌های دوار در کارخانه‌های تولید سیمان و در قسمتهای بالای کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیرآهنی، استفاده می‌شود.

آجر نسوز نما پایه اکسید کروم

این آجرها دارای 5 تا 10 درصد اکسید کروم I  و  II و 90 تا 95 اکسید آلومینیوم هستند که در مقابل مواد قلیایی مقاومند و از آن برای ساختن بخش درونی کوره بلند ذوب آهن استفاده می‌شود.

آجر نسوز نما با پایه اکسید زیرکونیوم

اکسید زیرکونیم ماده­ای است که کاربرد آن در تولید آجر نسوز باعث ماندگاری رنگ بسیار بالا در طول زمان­های بالای چند قرن می­شود. بیشترین کاربرد آن در ساختن کوره ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب و کوره‌های دارای با درجات حرارت بالا می‌باشد.

آجر نسوز نما کروم

این نوع آجر حاوی 95 درصد Cr2O3 می‌باشد. از این نوع آجر در تولید کوره ذوب خمیر شیشه در صنعت شیشه‌سازی استفاده می­شود.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *