آجر نسوز شاموتی

آجر نسوز شاموتی

انسان از آغاز ساخت سر پناه از مصالح موجود در طبیعت استفاده کرد. استفاده از خاک و تبدیل آن به خشت شاید اولین اقدامات بشر برای ساخت خانه بود. امروزه آجرهای متنوعی تولید می‌شود که در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. آجر نسوز شاموتی نمونه‌ای از این دنیای پرتنوع آجر است.

آجر نسوز خود نوعی آجر است که از مواد چینی و نسوز ساخته می‌شود و سپس در دمای دمای 1500 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا بعدا پتانسیل بالایی در تحمل دما  داشته باشد. در تولید آجر شاموتی از اکسيد سيليسيوم (SiO2) و اکسيد آلومينيوم (Al2O3)بکار برده مي‌شود. این اجر با توجه به اینکه انواع مختلفی دارد در کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آجر‌هاي شاموتي عمدتا ميزان Sio، 50% و 85 % را تشکیل می‌دهد و و سهم Al2O3، 10% تا 45% است . آجر شاموتی را بر اساس ميزان Al2o3 طبقه بندی می‌گردند. علاوه بر این موارد ذکر شده آجرهاي شاموتي داراي حدودا 3 درصد Fe 2O، 3 درصد TiO2، کمتر از يك درصد CaO + MgO و کمتر از 5/3 در صد Na2 O +K2 O است.

آجر نسوز شاموتی

دسته بندی آجر شاموتی

اگر به طور کلی در نظر بگیریم آجر شاموتي تشکیل شده از رس‌هاي پلاستيك دير گداز و شاموت‌هایی است که از رس‌هاي پخته است. رنگ‌های این آجر در دامنه‌ی رنگ کرم خیلی کم رنگ تا قهو ه‌ای کم رنگ قرار می‌گیرد. آجر نسوز شاموتی را می‌توان به صورت تک رنگ و یا ترکیبی از رنگ‌های آن به کار برد. بر اساس روش شکل‌دهی در فرایند تولید آجر شاموتی در سه دسته قرار می‌گیرند:

آجر نسوز ایده ای نو برای دکوراسیون اتاق خانه شما
بیشتر بخوانید

1-پرس پلاستیکی

2-پرس نيمه خشک

3-پرس خشک

کاربرد آجر نسوز شاموتی

از آجر نسوز شاموتی هم در طراحی داخلی و هم در نمای بیروی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آجر شاموتی در داخل شومینه جلوه‌ی ویژه‌ای به فضای خانه می‌دهد. به دلیل تنوع رنگی که این آجر دارد در اماکن مذهبی نیز کاربرد فروانی دارد. اما بیشترین کاربرد  آجر شاموتی در پوشش دیوار داخلی کوره ، دستگاه کوره بلند، ریخته گری فولاد، کوره‌های پخت کک، کوره سمان ، کوره ذوب فلزات غیرآهنی و صنعت شیشه است.

آجر شاموتی زیباترین آجر برای نمای آجری ساختمان است. آجر نما حسی از اصالت و زیبایی منتقل می‌کند. با توجه به مصالحی که امروزه در بازار وجود دارد آجر نسوز شاموتی از دوام بیشتری برخوردار است. رنگ این آجر ثابت بوده و در اثر زمان و تغییرات دمایی، باران و رطوبت کمرنگ نمی‌شود. بلکه زیبایی خود را نگه می‌دارد.

آجر به دلیل اینکه از ابتدای آبادانی با انسان بوده و از جنس خاک است حس و حال نوستالژی خاصی به همراه دارد. آجر نسوز شاموتی شیک‌ترین نوع آجر نسوز برای نما‌‌ی ساختمان است. آجر شاموتی با توجه به اندازه‌های مختلفی که دارد در چیدمان آن می‌توان تنوع بسیاری پیاده کرد. می‌توان اجر نسوز شاموتی را با متریال‌های دیگر به صورت ترکیبی بکار برد و زیبایی ویژه‌ای به فضای داخلی خانه داد. علاوه بر آن بکار بردن آجر شاموتی به همراه چوب فضای بسیار زیبایی را خلق می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *