انواع آجر نما

انواع آجرنما

آجر ازجمله قدیمی‌ترین مصالحی است که در معماری ایرانی جایگاهی مهم داشته و از دیرباز مورداستفاده معماران ایرانی بوده است. آجرچینی‌های چشم‌نواز و متنوعی که استادان بزرگ ایرانی بر روی نمای ساختمان از خود به یادگار گذاشته‌اند از گذشته تا به امروز تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد.امروزه با تغییرات در ساخت‌وسازها و استفاده از مصالح جدید آجرها نیز با چهره و خصوصیات جدید به بازار آمده‌اند تا بتوانند سلیقه امروزی را نیز تأمین کرده و همچنان جایگاه خود را در معماری ایرانی حفظ کنند.آجر نما همان‌طور که گفته شد یکی از کاربردهای آجر استفاده از آن ذر ساخت نمای ساختمان است که باعث زیبایی هر چه بیشتر آن می‌شود.

برای این منظور آجرنماهای جدید با ویژگی‌های نو ساخته‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به انواع آجر نسوز، آجر نما شاموتی ، آجر نما در رنگ‌های مختلف ازجمله قرمز، سفید، مشکی و …آجر نمای خشک، آجر نمای تایلی و … آجرنماهای رنگی موجود در بازار بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید مطابق با سلیقه یکی از انواع رنگ‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را برای نمای ساختمان انتخاب کنید.

انواع آجر نما

خصوصیات آجر نما

آجر نمای باکیفیت معمولا دچار ترک و شوره نشده و لب پر و شکسته نخواهد شد. شوره و جلبک به داخل آن نفوذ نکرده و به‌آسانی قابل شستشو و نظافت خواهد بود.

آجر نصب‌شده بر روی نمای داخلی و خارجی می‌تواند عایق مناسبی برای ساختمان بوده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. استفاده از آجر نمای مختلف و سبک‌های معروف مانند آجر نمای آمریکایی و آجر نمای انگلیسی و … این امکان را به شما می‌دهد که نمای ساختمان را به زیبایی هر چه تمام‌تر درآورید.

تفاوت استحکام خانه های خشتی و آجری
بیشتر بخوانید

آجر نما علاوه بر نمای خارجی در نمای داخلی ساختمان کاربرد دارد. آجر نسوز که از خاک نسوز ساخته‌شده است این قابلیت را دارد که در بخش‌های مختلف ازجمله حمام، آشپزخانه و همچنین سنگ‌فرش خانه به کار گرفته شود. آجر نسوز نسبت به آجرهای معمولی از قیمت بالاتر و کیفیت بیشتری برخوردار است و از خاک نسوز ساخته‌شده است. خوب است بدانید آجر مورد استفاده در نمای ساختمان ممکن است از آجرهای سنتی و دستی تشکیل شد باشد و یا از آجرهای ماشینی. به‌هر حال با توجه به وسع اقتصادی و میزان هزینه کرد نوع آجر نما انتخاب می‌شود.

آجرهایی که برای نمای ساختمان به کار می‌روند شامل انواع آجرهای ماسه آهکی، آجر مارنی و آجر بتنی می‌شود که هرکدام از این آجرها می‌توانند در اشکال مختلف سوراخ‌دار، توپر و یا ضخامت نازک باشند. رده‌بندی آجر بر اساس مقاومت آن‌ها در یخ‌بندان انجام می‌شود.

نصب آجر نما

برای نصب آجر نما ابتدا باید طرح موردنظر برای نصب به‌دقت موردبررسی قرار گیرد تا ترکیب رنگ‌های موردنظر برای آجرها تعیین گردد. استفاده از آجرها با رنگ‌های مختلف نیاز به نظر کارشناسی دارد تا ازنظر هارمونی و ترکیب رنگ‌ها مشکلی ایجاد نشود. نصب آجرنما با استفاده از چسب و سیمان انجام می‌شود. استفاده از ترکیب سنگ و آجر در نمای ساختمان و همچنین نورپردازی در نمای ساختمان می‌تواند زیبایی نمای آجری را دو چندان کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *