نحوه تمیز کردن نمای آجری

نحوه تمیز کردن نمای آجری

امروزه نمای آجری ازجمله نماهای رایج در ساختمان‌ها است که از دیرباز دوستداران زیادی داشته است. انواع آجرهای مدرن مانند آجر نسوز مدرن در ساخت نمای ساختمان کاربرد دارند که از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و دارای تنوع رنگ و کیفیت بالایی هستند.

معمولاً نمای ساختمان هم ‌عرض با دیگر فرایندهای ساخت‌وساز نصب می‌شود و ممکن است در این حین آلودگی‌هایی بر روی آن ایجاد شود که قبل از پایان کار ساختمان لازم است که نما از آن‌ها زدوده شود. در ضمن در طول سالیانی که نما بر روی ساختمان قرار دارد ممکن است نما کثیف شود.

در حین نصب نمای ساختمان معمولاً قسمتی از ملات که برای نصب استفاده می‌شود بر روی نما ریخته می‌شود که حتماً باید از روی نما پاک شوند. در شهرهای بزرگ و شلوغ نیز که آلودگی هوای زیادی وجود دارد ممکن است دود و گردوغبار بر روی دیوار بنشیند که لازم است نمای آجری هرچند وقت یک‌بار تمیز و شسته شود.

فلزاتی که بر روی آجر نما نصب می‌شوند ممکن است رنگ خود را به نما پس داده و باعث آلودگی آن شوند. یکی دیگر از مسائلی که نمای آجری را تهدید می‌کند رشد خزه‌ها بر روی آجرنما است که لازم است سریعاً زدوده شوند، زیرا علاوه بر اینکه نما را زشت می‌کنند محل مناسبی برای رشد حشرات موذی هستند و ممکن است زندگی انسان را به خطر بیندازند.

نحوه تمیز کردن نمای آجری

یکی دیگر از مسائلی که برای آجرنما ایجاد می‌شود شوره است. شوره معمولاً به شکل پودی بوده و براثر نفوذ آب به داخل آجرها ممکن است ایجاد شود. پاشیدگی قیر یا آسفالت بر روی نمای آجری، انواع روغن‌های صنعتی و دوده ایجادشده توسط دودکش بخاری از دیگر آلودگی‌هایی است که ممکن است بر روی آجرنما ایجاد شود.

آجر ضد اسید:ویژگی ها، انواع، آزمایش و مزایا
بیشتر بخوانید

روش‌های پاک کردن نمای آجری

اگر آلودگی‌های ایجادشده چندان زیاد و گسترده نباشد می‌توان به ‌آسانی و به‌وسیله فشار آب آن‌ها را پاک کرد. در غیر این صورت باید از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود برای پاک کردن نمای ساختمان استفاده کرد.

استفاده از اسیدها :

در این روش باید از نوعی اسید که به نمای ساختمان آسیب وارد نمی‌کند برای پاک‌سازی استفاده کرد.

اسید رقیق فلوئوری دریک :

این اسید را با 10 درصد آب مخلوط کرده و بر روی سطحی که قبلاً خیس شده است بمالید. سپس با استفاده از برس چرمی محل را شسته و بلافاصله آن را بشویید. برای پاک کردن محل‌هایی که دچار زنگ‌زدگی است می‌توان از اسید فسفریک استفاده کرد. پس از رقیق کردن اسید آن را با استفاده از برس بر روی دیوار که از قبل خیس شده است بکشید و سپس با استفاده از برس محل را پاک‌کرده و بلافاصله محل را شستشو دهید. این اسید خطرناک بوده و در صورت اصابت با پوست ممکن است ایجاد سوختگی کند.

برای پاک کردن قیر از روی آجر نما می‌توان با استفاده از کاردک و به‌آرامی آن را از روی نما جدا کرد برای پاک کردن اثرات لکه‌ها نیز می‌توان از حلال‌های مخصوص لکه‌های روغنی استفاده کرد. آلودگی‌ها که ناشی از دود لوله بخاری ایجاد می‌شود را نیز می‌توان با استفاده از آب گرم و مواد شوینده پاک کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *