بناهای آجری

معروف‌ترین بناهای آجری

بنا بر یافته‌ باستان شناسان ایران از دیرباز مرکز بناهای آجری بوده و با آمدن و رفتن حاکمان این هنر روز به روز پررنگ تر گشته است و در راس این هنر اصفهان قرار دارد که بناهایی چون مسجد امام٬ میدان نقش جهان٬ سی و سه و پل و پل خواجو گواه این موضوع است. مساجد٬ عمارت‌ها٬ گنبدها و پل‌های به جا مانده از عصر و دوران‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی قدرت و مهارت هنر معماری ایران دارد. در زمان ساسانیان شهر تیسفون مرکز معماری آجری بوده است.

معروف‌ترین بناهای آجری در دنیا

کلیسای جامع ایتالیا در پیزا یکی از ساختمان‌های میراث جهانی یونسکو است که سالانه توریست های زیادی را در منطقه‌ی توسکانی به خود می‌بیند. گنبد این کلیسای باشکوه از آجر ساخته شده است.

معروف‌ترین بناهای آجری

شهر گنبد کاووس بنای آجری برج قابوس با قدمت بیش از 1000 سال را در خود جا داده است. همچنین این بنا با ارتفاع 18 متر به‌عنوان بلندترین برج اجری جهان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

معروف‌ترین بناهای آجری

از مهمترین بناهای آجری تمدن های گذشته بقایای قصر داریوش اول در شوش است که در حال حاضر از آن در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می شود. بقایای بناها نشان می دهد که در استانبول به دلیل در دسترس نبودن مصالح طبیعی از اجر استفاده می‌کرده‌اند و معماری‌های باشکوهی از اجر به جا مانده است. ساختمان‌های اجری از استانبول به سایر نقاط امپراطوری اسلامی صادر شده است. در شهر بخارا بناهایی چون مقبره امیر منصور سامانی و مسجد ماه خاصه بر جایگاه ویژه‌ی معماری آجری گواه می دهد. علاوه بر معماری٬ حکاکی به روی آجر از دیگر توانایی هنرمندان این شهر بوده است.

آشنایی با آجر نسوز صنعتی
بیشتر بخوانید

معروف‌ترین بناهای آجری

آجر کاری

معماری سنتی دارای جزئیات هنرمندانه‌ای است که آن را ماندگار کرده است. هنر آجرکاری در دوران ساسانی٬ سلجوقی و صفوی رونق داشت اما در دوران قاجار بهای بیشتری به خود گرفت. بناهایی چون برج‌های لاجیم٬ برج خرقان قزوین و مقبره مولانا زین الدین ابابکر نمونه‌ای از آثار این دوران است. معماران کم کم با ترکیب آجر و کاشی جلوه‌ی ویژه‌ای به بنا بخشیدند. تنوع در طرح آجر کاری‌ها تزئينات با را به اوج خود رساند. موضوع بسیار مهم این است که آجر کاری در همه جای ایران یکسان نبوده بلکه هر جایی از طرح مخصوص به آن منطقه برخوردار بوده است. از دوران صفوفیه به‌بعد معماری ایرانی با معماری غربی تلفیق شد و سبک ویژه‌ای را پدید آورد. در دوران تاریخی مختلف بنا به مکان٬ نوع خاک و اهمیت بنا ابعاد آجر دست‌خوش تغییر بوده است.

جهت درخواست مشاوره رایگان و یا خرید آجر نما با ما در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *