تولید آجر نما

تولید آجر نما

آجر از مصالحی است که از دیرباز بسیار مورد توجه و استقبال مردم قرار داشته است. در ایران قدیم نیز از این مصالح در نمای ساختمان‌ها و بناهای خود، بسیار استفاده می‌کردند. آجر با توجه به کیفیت و دوام بالایی که دارد، یکی از پرکاربردترین مصالح از دیرباز تاکنون در ایران است. این آجرها نسبت به دیگر مصالح بسیار پرکاربرد هستند، از عمر بیشتری برخوردارند ، دوام بالایی دارند ، در مقابل باران و رطوبت، گرما و حرارت بسیار مقاوم هستند. بنابراین مورد توجه افراد بسیاری قرار دارند.

آجر از گرما و حس سرشار از انرژي بالایی برخوردار است. ترکیب این متریال با  دیگر مصالح ساختمانی می‌تواند بسیار خوب باشد. از آجر در ترکیب با چوب و یا سنگ بسیار استفاده می‌شود. هم ترکیب سنتی بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند و هم در طراحی‌های مدرن بسیار خوب عمل می‌کند. تولید آجر نما در شکل‌های مختلفی امکان‌پذیر است و انواع مختلفی دارد :

تولید آجر نما

  • آجرنمای قزاقی :

بناهای ایرانی دارای قدمت بیش از هزار سال هستند و در آن‌ها از آجرهای قزاقی دست‌ساز و آجر سنتی استفاده شده است. آجر قزاقی ، با ورود قزاق‌ها به ایران رواج پیدا کردند. قزاق‌ها ابتدا از این آجرها برای ساخت بناهای نظامی خود استفاده می‌کردند و سپس از آن‌ها در بناهای دیگر ایرانی استفاده شد. آجر قزاقی ، دستی ساخته می‌شود. این آجرها استحکام بسیار بالایی دارد زیرا به ‌صورت دستی و با نظارت خاصی ساخته می‌شوند. نحوه ساخت و تولید آجر نما ی قزاقی، بدین صورت است که ابتدا خاک رس را به‌صورت گل در آورده و سپس این خاک‌گل را در قالب‌های چوبی قرار می‌دهند و پس از خشک شدن ، آن‌ها را در کوره می‌گذارند. رنگ آجر قزاقی بستگی به مدت زمان قرار داشتن آجر در کوره و میزان دمای کوره دارد.

آجر نسوز در مناطق مختلف
بیشتر بخوانید

تولید آجر نما

  • آجر نسوز :

متریال و مواد اولیه آجر نسوز ، خاک نسوز است. آجر نسوز نیز به ‌دلیل تنوع رنگی زیاد ( از مشکی تا سفید ) و زیبایی بسیار ، در نما استفاده می‌شود. معروف‌ترین آنان ، مربوط به قرمز طرح انگلیسی و آجر شاموتی است. قیمت آجر نمای نسوز ، نسبت به سایر آجر نما ، کمی بالاتر است. کاربرد دیگر آجر نسوز ، به‌دلیل مقاومت حرارتی بالا، در پوشش‌های درونی کوره‌ها، شومینه‌ها، اجاق‌های مختلف و… است. قیمت بالاتر آجرنمای نسوز به‌دلیل استفاده از خاک نسوز و مواد اولیه آن در مقایسه با سایر متریال‌ها در تولید آجر نما است.

تولید آجر نما

  • آجر نمای شیل :

آجرنمای شیل از ترکیب سنگ رسوبی و معدنی به نام شیل‌‌ تولید می‌شود. همین امر باعث شده است تا پای خاک‌سنگ به تولید آجر نما ، باز شود تا هم دارای کیفیتی بسیار نزدیک به سنگ باشد و هم ذات گرم و سنتی خود را حفظ کند.

در تولید آجرنمای شیل، از هیچگونه مواد رنگی استفاده نمی‌شود و رنگ آن کاملا طبیعی است و همچنین به‌دلیل وجود شیل، مانع از نفوذ دوده و گرد و غبار و… به بطن آجر شده و با بارش اولین باران یا برف تمام کثیفی و آلودگی از روی آجر پاک‌‌ می‌شود. از دیگر مزایای آجر نما شیل ، جلوه فوق‌العاده زیبا و چشم‌ نوازی است که بعد از اتمام نماکاری ، به نمای ساختمان‌‌ می‌دهد که هر چشمی را دست‌کم برای دقایقی به خود جذب می‌کند.

به‌طور کل در تولید آجر نما از خاک‌های متنوعی استفاده می‌شود و طرز ساخت هرکدام از این آجرها با دیگری تفاوت دارد. بنابراین کیفیت‌های مختلفی را نیز ارائه می‌دهد.

آجر نسوز برای کانون فرهنگی
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *