آجرنما

بنای آجر نما

استفاده از بنای  آجر نما در ساخت انواع بناها رونق روزافزونی دارد دلایل عدیدی موجب شده که معماران چه در گذشته و چه در عصر حاضر ازبنای بنای آجر نما استفاده کنند. آنان با بهره‌گیری از آجر آثار زیبایی ساخته‌اند و هنر خویش را به نمایش گذاشته‌اند.

اجرکاری صرفا متریالی جهت ساخت نیست، بلکه اهمیت فراوانی در زیباسازی بافت شهری دارد. معماران با استفاده از هنر اجرکاری قادر به خلق زیباترین و منحصربه‌فردترین نماها هستند. با توجه به تنوع طلبی و فراوانی سلیقه ودیدگاهها، پوشیده نیست که سبک معماری و نمای هرساختمان خود حکایتگر سلیقه، حسن انتخاب و سبک زندگی صاحبان آن است.

هرنوع بنایی فارغ از جنبه‌های ظاهری باید حافظ امنیت و آسایش ساکنانش باشد. آجرکاری ساختمان، علاوه بر جلوه چشم‌نوازی که دارد؛ از مقاومت و طول عمر بسیار زیادی دارد. آثار باستانی به جا مانده از گذشته گواه براین مسئله است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوبیت آجرکاری در میان مردم شده، عدم وجود اثرات مخرب بر طبیعت است. آجراز طبیعت برگرفته می شود و اثرات سوئی ندارد.

طرح و مدلهای بسیار متفاوتی از  بنای آجر نما وجود دارد که کاربردهای متفاوتی نیز دارند. در ذیل به شرح چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

بنای آجر نما

انواع بنای آجر نما

_ آجر نسوز

آجرهای نسوز در دکوراسیون ‌داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند . این آجرها از خاک نسوز و خاک چینی با حرارت بسیار بالایی تهیه می‌شوند . رنگ آجرها براساس میزان حرارتی که به آن داده می‌شود تعیین می گردد. با افزایش حرارت رنگ آجرها تیره‌تر می‌گردد. دوام بالایی در برابر حرارت تا 2500 درجه سانتی‌گراد دارد.

انواع آجر ساختمان
بیشتر بخوانید

با استفاده از آجرنسوز و تکنیک‌های مهندسی در دکوراسیون داخلی می‌توان فضای موجود را بزرگتر جلوه داد.

_آجر کف فرش

مواد تشکیل دهنده آجر کف فرش سنگ شیل و سنگ معدن است . این گونه از آجردر برابر رطوبت و یخ‌زدگی مقاوم است. ضد سرخوردگی است. عمربسیار طولانی دارد و نیاز به نگهداری چندانی ندارد.بیشتر در سطح معابر و پیاده‌روها، کف پارکینگ، سطح پمپ بنزین و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

_آجر زرد

آجر زرد از خاک رس حرارت دیده تولید می‌شود. تنوع رنگی در این نوع آجر از زرد پررنگ تا زرد متمایل به سفید است؛که بسته به میزان حرارت و نوع خاک متغییر است. برای نماهای یکدست و نماهای تلفیقی مناسب است .این نوع آجر در برابر آتش‌سوزی مقاوم است .

_ آجر سنتی

این آجر تهیه شده از خاک شیل، دوام بالایی در برابر باران‌های اسیدی،رطوبت و نور خورشید دارند. در طرح‌های زیبا و شکیلی تولید می‌شود. این آجرها عمدتا به صورت سنتی تهیه می‌شوند.

بنای آجر نما

_آجر قرمز

آجر قرمز متشکل ازخاک شیل است . در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در برابر سرما،  یخ‌زدگی، آلودگی و رطوبت مقاوم است. رنگ طبیعی آجر قرمز ماندگاری بالایی دارد.

بنای آجر نمادر انواع متعددی، همچون شاموتی، گلبهی، قهوه‌ای، خشک و … تولید می‌شود.

مزایای استفاده از اجرنما عبارت است از:

_ سازگاری با محیط زیست.

_استحکام بالا

_دارای طرح و رنگ‌های متنوع و خاص

_عمر طولانی

_عدم تغییر رنگ در برابر اشعه UV(نور خورشید)

_عایق حرارتی و برودتی

_ممانعت از اتلاف انرژی

دوام، زیبایی و ایمنی سه اصل اساسی در ساخت هر بنایی می‌باشد. اجرکاری ساختمان از این‌رو قابل توجه اکثر معماران قرار گرفته است. به کارگیری بنای آجر نما برای تزئین منازل به سبک مدرن تلفیقی عالی از اصالت و مدرنیته است.

آجر نسوز در کوره سازی
بیشتر بخوانید

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان شهر آجر تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *