ابعاد آجر

ابعاد آجر

آجر ها از جمله مهمترین و پر کاربرد ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز می باشند . آجر ، سنگی مصنوعی و دگرگون شده می باشد که در نتیجه پختن خشت تولید می شود و در موارد مختلفی از قبیل کرسی چینی ، دیوار سازی ، پوشش انواع طاق ها و گنبدها و … به کار برده می شود . انواع مختلفی از این مصالح وجود دارند که آجر فشاری ، آجر سه سانتی  ، آجر قزاقی ، آجر ختایی ، آجر نظامی ، آجر قرمز ، آجر ابلق ، آجر سبز ، آجر نسوز و جوش از آن جمله می باشند . به منظور متره مصالح و طراحی دیوار و نما و … دانستن ابعاد آجر بسیار اهمیت دارد .

ابعاد آجر با توجه به انواع آن ها متفاوت می باشد . این مصالح به صورت دستی و ماشینی تولید می شوند . در هر دو صورت وزن مخصوص آن ها نباید از 1.7 گرم بر سانتی متر مکعب کمتر باشد . همچنین باید میزان جذب آب آن ها نیز از 30 درصد وزن آجر تجاوز نکند .در این مقاله به معرفی انواع آجر و ابعاد آن ها می پردازیم .

ابعاد آجر و روش مصاحبه آن مطابق با استاندارد شماره 7 سازمان ملی استاندارد

رواداری ابعاد آجر

با توجه به بند 1-1-6 استاندارد شماره 7 ، درازا ، پهنا ، بلندی آجر با توجه به سفارش مشتری تعیین می شود . با توجه به اندازه رسمی اعلام شده  از سوی تولید کننده ، رواداری در هر بعد و برای 10 عدد آجر به طور منفرد باید در محدوده رواداری جدول زیر باشد .

الزامات سوراخ های آجر

علاوه بر این سوراخ هایی هم که از میان آجر می گذرد باید مطابق با استاندارد شماره 7 طبق جدول زیر باشد .

ضوابطی نیز با توجه به بند 3- 16 استاندارد شماره 7 برای تحدب و تعقر بودن این مصالح تعیین شده که به صورت زیر می باشد .

ویژگی های تحدب و تقعر

روش آزمون تعیین ابعاد آجر ، اندازه سوراخ و تحدب و تعقر آن

روش آزمون ابعاد آجر

برای تعیین ابعاد آجر لازم است تا از وسایلی همچون کولیس با دقت 0.5 میلی متر و شاخک های حداقل معادل بزرگترین بعد آجر و همچنین وسایل مناسب برای تراشه گیری همچون چاقو استفاده شود . برای این که ابعاد آجر را بتوان تعیین نمود ، لازم است تا 10 عدد از آن را انتخاب کرده و شماره گذاری نمود . سپس به وسیله ی چاقو یا هر وسیله ی دیگری باید لبه های آن را از تراشه و زائده تمیز نمود . لازم است تا درازا ، پهنا ، بلندی هر نمونه دو بار به صورت عمود بر هم با تقریب یک میلی متر اندازه گیری شود .

روش آزمون ابعاد آجر

میانگین اندازه گیری های هر بعد  ، اندازه آن بعد از آجر را تعیین می کند .

در آزمون اندازه سوراخ ها ، آجر لازم است . بنابراین برای این منظور پس از این که 10 عدد آجر انتخاب شد ، لبه های سوراخ های مورد نیاز را به وسیله چاقو و تراشه برداری تمیز می نمایند . پس از انجام این کار قطر داخلی سوراخ ها ، قطر جداره سوراخ ها در طول و عرض را به وسیله کولیس اندازه گیری می کنند و مطابق روابط خاصی هر یک از پارامتر های ذکر شده در جدول الزامات سوراخ های آجر محاسبه می شود .

آجر نسوز صنعتی
بیشتر بخوانید

روش آزمون تحدب و تعقر

برای آزمون تحدب و تعقر نیاز به تجهیزات مخصوصی می باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .

بدین منظور نیاز به گوه فولادی به حداقل طول 50 میلی متر و ضخامت یک طرف 10 میلی متر با مقطع عرض یکنواخت با طول حداقل 10 میلی متر از آن طرف و سپس شروع شیب تا ضخامت صفر از طرف دیگر با دقت 0.5 میلی متر و یک دسته فیلر با دقت 0.1 میلی متر  و در نهایت یک سطح صاف شیشه ای یا فلزی به اندازه 300 میلی متر در 300 میلی متر با دقت 0.02 میلی متر مسطح می باشد .

برای تعیین تحدب و تعقر لازم است تا سطح آجر از وجود هر گونه مصالح خارجی پاک شود و سپس بر روی سطح شیشه ای صاف برای تعیین تقعر  قرار می گیرد . پس از ثابت شدن آن ارتفاع محلی که بیشترین فاصله بین آجر و سطح صاف را دارد به وسیله ی گوه یا هر ابزار دقیق دیگری به دقت 0.5 میلی متر اندازه گیری می کنند .

به منظور تعیین تحدب نیز سطح محدب را بر روی سطح شیشه ای صاف قرار می دهند و پس از این که ثابت شد فاصله بین 4 گوشه آن و سطح صاف را به وسیله ی گوه یا هر ابزار دقیق دیگر با دقت 0.5 میلی متر اندازه گیری می کنند . میانگین اندازه گیری هایی که بر روی 10 آجر انجام می شود ، مقدار تحدب و تقعر آن را تعیین می کنند .

ابعاد آجر های موجود در بازار

ابعاد آجر از گذشته تا کنون دچار تغییرات فراوانی شده است به طوری که نوع نظامی آن دارای ابعاد 50 * 50 * 5 cm می باشند . آجر هایی که در دیوار چینی ها به کار برده می شوند به طور معمول دارای ابعاد 5 * 10 * 20 سانتی متر و 2.5 * 11 * 22 سانتی متر می باشند .

ابعاد آجر فشاری

از قدیمی ترین آجر های موجود در بازار آجر های فشاری یا گری می باشند که ابعاد آن ها 5.5 * 11 * 22 سانتی متر می باشد که البته در اندازه های 5 * 10 * 20 نیز ساخته می شوند و وزنی برابر با 2.5 کیلوگرم دارند .

ابعاد آجر سه سانتی

آجر های سه سانتی که معمولا در نما سازی ها به کار برده می شوند ، دارای رنگ های قرمز ، سفید ، لیمویی می باشند . ابعاد این آجر ها 22 * 11 * 3 سانتی متر با ضخامت های 3.5 و 4 سانتی متر می باشند .

ابعاد آجر سفال سوراخ دار

آجر سفال سوراخدار همانطور که از نامش مشخص است به صورت سوراخ دار تولید می شود و به همین دلیل وزن کمی دارند .

ابعاد آجر سفال بستگی به نوع تولید و کارخانه سازنده دارد و با تغییر هر کدام از پارامترها تغییر می کند .

به طور معمول آجر های سفالی در اندازه های cm  ۵ × ۹  ×۱۹ /۵ ،  cm ۵×  ۱۰ ×۲۰، cm ۵× ۱۰/۳×  ۲۱/۵ ، cm ۴× ۱۰/۳ × ۲۱/۵، cm ۵/۵ × ۱۰ × ۲۱/۵  cm ۴ × ۱۰  ×۲۲  و cm ۵/۵× ۱۰ × ۲۲  با  ضخامت جداره های حدود ۸ میلی متر تولید می شوند .

سوالات متداول نما کاری با آجر نسوز
بیشتر بخوانید

ابعاد آجر اختایی

این آجر ها به طور معمول در فرش کف حیاط ساختمان های قدیمی به کار برده می شوند . اندازه های تولید این آجر ها 5 * 25 * 25 سانتی متر می باشد .

آجر نظامی

از این آجر ها در کف سرباز خانه ها ، ادارات دولتی و … استفاده می شود . این آجر ها در دو اندازه 5 * 50 * 50 سانتی متر و 5 * 40 * 40 سانتی متر  تولید می شوند .

ابعاد آجر نما

آجر نما ها در ایجاد نماهای زیبا در ساختمان سازی ها و خانه ها به کار برده می شوند . آجر نما علاوه بر این که دارای تنوع رنگی بالایی می باشند بلکه دارای ابعاد متنوعی نیز می باشند . این آجر ها باید دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت باشند و به همین علت نیز نوع نسوز آن در نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد .

ویژگی برخی از آجر نسوز نما عبارتند از :

 ابعاد  cm ۲/۵×۷×۳۲ با وزن تقریبی ۹۰۰ گرم

ابعاد  cm ۲×۴۷×۲۰ با وزن تقریبی ۲۷۰ گرم

ابعاد  cm ۲×۴×۱۰ با وزن تقریبی ۱۴۰ گرم

ابعاد  cm ۲×۵/۵×۱۰ با وزن تقریبی ۱۷۵ گرم

ابعاد  cm ۲×۵/۵×۲۰ با وزن تقریبی ۳۵۰ گرم

ابعاد آجر سفال سقفی

پهنا آجر سفال سقفی که بلوک سقفی نیز نامیده می شود 40 سانتی متر و بلندای آن 20 یا 25 سانتی متر می باشد و عرض آن ها نیز حدود 20 تا 25 سانتی متر می باشد .

محاسبه تعداد آجر  دیوار  35 سانتی

در محاسبه تعداد آجر نمای 10 سوراخ لازم است در ابتدا تعداد آجر مورد نیاز در 1 متر مربع از دیوار را محاسبه نمود و عدد بدست آمده را در متراژ کل دیوار ضرب کرد . درازی و بلندی آجر از مواردی می باشند که در محاسبه این تعداد تاثیر گذار می باشند و ضخامت آجر تاثیری در تعداد مورد نیاز آن نمی گذارد .

آجر نما ها به طور معمول دارای ابعاد 5 * 10 * 21.5 سانتی متر  و 5.5 * 10 * 21.5 سانتی متر می باشد و ضخامت آن ها نیز به طور معمول 10 ، 20 یا 35 سانتی متر می باشد .

در زیر به مراحل محاسبه  تعداد آجر دیوار 35 سانتی اشاره می کنیم .

۱۶/۶۶ = ( (بندکشی) ۱+۵) ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر ۵ سانتی مورد نیاز در یک متر ارتفاع

۴/۴۴ = ((بندکشی) ۱+۲۱/۵) ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر ۵ سانتی مورد نیاز در یک متر طول

 ۷۴ ≈ ۴/۴۴ × ۱۶/۶۶ =  تعداد آجر ۵ سانتی مورد نیاز در یک متر مربع

۱۵/ ۳۸= ( (بندکشی) ۱+۵/۵ ) ÷ ۱۰۰= تعداد آجر ۵/۵ سانتی مورد نیاز در یک متر ارتفاع

۴/۴۴ = ((بندکشی) ۱+۲۱/۵) ÷ ۱۰۰= تعداد آجر ۵/۵ سانتی مورد نیاز در یک متر طول

۶۹≈۴/۴۴×۱۵/۳۸= تعداد آجر ۵/۵ سانتی مورد نیاز در یک متر مربع

برای این که تعداد آجر 35 سانتی محاسبه کرد فقط کافیست تا مقدار عدد بدست آمده در یک متر مربع را در عدد 3 ضرب نمود . بنابراین تعداد آجر 5 سانتی و 5.5 سانتی متری مورد نیاز به ترتیب برابر با 22 و 207 عدد می باشد .

جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *