مصارف سازه ای و غیرسازه ای آجر نما

مصارف سازه ای و غیرسازه ای آجر نما

در زمینه مهندسی عمران، کاربردهای بی‌شماری برای آجرها وجود دارد. آن‌ها به عنوان یک عنصر سازه‌ای و همچنین عنصر غیر سازه‌ای (زیبایی‌شناسی) در ساخت استفاده می‌شوند. وقتی به عنوان یک عضو سازه‌ای استفاده می‌شوند، آجرها برای ساخت دیوارها، دیوارهای نگهبان، طاق‌ها، پوشش‌ها و غیره استفاده می‌شوند، و به عنوان یک عضو غیر سازه‌ای، می‌توانند به عنوان پر کننده‌ها و برای اهداف زینتی استفاده شوند.

معمولاً، استفاده از آجرهای با کیفیت مناسب برای تأمین هدف موردنظر بسیار مطلوب است. ویژگی‌های مطلوب آجر شامل یکنواختی رنگ، اندازه و شکل، صدا و جمع و جور، بدون ترک، مقاومت فشاری بین ۱۵ تا ۳۵ مگاپاسکال، مقاوم، غیر قابل اشتعال و غیر قابل احتراق است.

به علت فراوانی و در دسترس بودن آجر، یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی شده است که دارای مزایای بسیاری است از جمله اینکه اگر در چیدمان آن دقت لازم به عمل آید از بسیاری از هزینه‌ها کاسته و همچنین در وقت نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد این دو مزیت خود جزو اصلی ترین مسائلی است که در ساخت هر سازه های به آن توجه زیادی‌‌ می‌شود.

استفاده از آجر برای مصارف غیرسازه ای

امروزه از آجر به دلیل دسترسی آسان و…. در ساخت اعضای پرکننده مانند تیغه‌ها بسیار استفاده‌‌ می‌شود. متأسفانه در ساخت این دیوارها دقت کافی بعمل‌‌ نمی‌آید و اغلب سطح دیوار تا حدود چند سانتی متر جابجایی دارد. برای رفع این عیب باید لایه ضخیمی از ملات روی آن اندود کرد که مشکلات بعدی مانند ترک خوردن و … را ایجاد‌‌ می‌کند. دقت در چیدن این دیوارها‌‌ می‌تواند تا حدود زیادی از هزینه های اضافی بکاهد.

اگر دیوار آجری پرکننده به شیوه خوبی چیده شود و اتصال مناسبی به اعضای باربر داشته باشد هنگام زلزله نیز فرو‌‌ نمی‌ریزد.

استفاده از آجر در نماسازی

امروزه استفاده از آجر در نماسازی بسیار گسترش یافته است، تولید آجر و پلاک با ابعاد مختلف و رنگهای متنوع و همچنین سازگاری با فرهنگ ایران و داشتن جلوه زیبا سبب استفاده روزافزون از نماهای آجری شده است.

از انواع طرح های مختلف‌‌ می‌توان در ایجاد نمای آجری استفاده کرد. در میان این طرح ها، اتصالات راسته را‌‌ می‌توان نمای سنتی ایران به حساب آورد، زیرا در زمانهای گذشته آجرها به شکل مربع تولید‌‌ می‌شدند.

هنگام ساخت نماهای آجری باید در تراز بودن آجرها و در یک امتداد بودن بندها اطمینان حاصل کرد.

انواع آجر برای خانه ها
بیشتر بخوانید

ایجاد اتصالات کافی بین دیوار زیرکار و نمای آجری وهمچنین بین آجر نما در رجهای افقی و عمودی موضوع بسیار مهم دیگری است که در ساخت و ساز اغلب به آن توجه کافی‌‌ نمی‌شود.

اتصالات مناسب بین سطح زیر کار و دیوار نمای آجری را‌‌ می‌توان به شیوه های زیر تأمین کرد:

  • استفاده از میله های فولادی U یا T شکل و قراردادن آنها بین کار
  • همزمان چیدن دیوار نما و پشت کار و قراردادن آجرها به صورت کله و راسته در کنار یکدیگر
  • پیش بینی فضاهای خالی در دیوار پشت کار و قراردادن سر آجرهای نما هنگام نماسازی درون آنها

به هر صورت اتصالات باید در فواصل مناسب ایجاد شود و در صورت استفاده از فولاد در ایجاد اتصالات، به این نکته توجه شود که از جنس زنگ نزن باشد یا روی آن با رنگهای ضد زنگ پوشیده شود. این موضوع درمناطق مرطوب اهمیت بیشتری پیدا‌‌ می‌کند.

اگر نمای آجری اتصال مناسبی با سطح زیر کار نداشته باشد، هنگام زلزله ممکن است فرو ریزد. نماهای آجری ممکن است در طول زمان کثیف شوند که باید در فواصل کمتر از 5 سال نمای آنها را به روشهای متداول مانند ماسه پاشی یا استفاده از شوینده های شیمیایی تمیز کرد.

آجرهایی که در معرض عوامل جوی هستند بر اثر رطوبت ممکن است شوره بزند یا روی آنها جلبک و گیاهان دیگر رشد کند، که در این مورد نیز با تهمیدات خاص نسبت به برطرف کردن این معایب اقدام کرد.

کاربردهای غیر سازه ای آجر

کاربردهای غیر سازه‌ای آجر اغلب شامل مواردی می‌شود که به منظور زیباسازی استفاده می‌شوند، به عنوان مثال، استفاده در نماسازی. زیرا نماسازی، به منظور زیبایی‌دهی به ساختمان‌ها انجام می‌شود و برخی از آجرها مانند آجر نسوز ، با ظاهری زیبا و جذاب، به شکل‌دهی نمای خارجی ساختمان‌ها کمک می‌کنند.

کاربردهای غیرسازه در یک ساختمان شامل تمام فعالیت‌هایی است که بر روی دیوارهای جداکننده آن صورت می‌گیرد. این شامل استفاده از آجرها برای جداسازی اتاق‌ها، سالن‌ها، ارک‌ها، دکوراتیو و سایر قسمت‌های داخلی ساختمان می‌شود. به عبارت دیگر، هر استفاده‌ای که هدفش جداسازی اجزای داخلی ساختمان باشد، جزو کاربردهای غیرسازه از آجر محسوب می‌شود.

همچنین استفاده‌هایی که به منظور محوطه سازی، نظیر دور چینی باغچه‌ها، باغ‌ها، کفپوش‌ها و غیره از آجرها می‌شود نیز جزو کاربردهای غیر سازه‌ای آجرها محسوب می‌گردد.

در واقع، همهٔ استفاده‌های آجر به جز برای ساخت دیوارهای باربر یا سازه‌ها، می‌توانند در ردهٔ استفاده‌های غیرسازه‌ای قرار گیرند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده غیرسازه‌ای از آجر به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر و رایج‌تر از استفاده‌های سازه‌ای آن است.

آجر دوغابی
بیشتر بخوانید

10 کاربرد سازه‌ای و غیر سازه‌ای آجرها

  1. آجرهای با کیفیت بالا که شکل استاندارد، لبه‌های تیز، سطوح صاف، مقاومت بالا و قدرت بسیار بالایی دارند، می‌توانند برای ساخت‌وسازهای دائمی مانند ساختمان‌ها، سد‌ها، جاده‌ها، پایه‌های پل و غیره استفاده شوند.
  2. آجرها می‌توانند برای ساخت دیوارها در اندازه های مختلف (دیوارهای آجری نما، دیوارهای پایه، حصارها، دیوارهای محافظ آجری)، کف‌ها، آبگیرها و نوارها استفاده شوند.
  3. آجرهای با کیفیت بالا نیز برای اهداف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال برای ایجاد اثرات معماری روی سازه‌ها، و ممکن است در انواع رنگ‌ها، بافت‌ها، اتصالات و اشتراک‌ها به کار روند.

  4. آجرهای خشک‌شده به نور خورشید یا آجرهای غیرسوخته تنها برای ساختمان‌های موقت استفاده می‌شوند و باید از استفاده این آجرها در مناطقی که رطوبت سنگین و باران‌های مکرر حاکم است، پرهیز شود.

  5. آجرهای خشک‌شده به نور خورشید تنها برای ساختمان‌های موقت استفاده می‌شوند و باید از استفاده این آجرها در مناطقی که رطوبت سنگین و باران‌های مکرر حاکم است، پرهیز شود.
  6. آجرهای کم‌کیفیت یا آجرهای زیاد سوخته به عنوان سنگدانه برای بتن پایه و کارهای فلزی جاده استفاده می‌شوند. این به این دلیل است که آن‌ها به راحتی شکسته می‌شوند و برای اهداف ساختمانی مناسب نیستند.
  7. آجرهای مقاوم در برابر حرارت یا آجرهای نسوز مانند سیلیسا، مگنزیا، چاموت و مقاوم در برابر حرارت نیتروز، برای پوشش دودکش‌ها، کوره‌ها، اجاق‌های پیتزا و باربیکیو‌های آجری استفاده می‌شوند. این نوع آجر باید مقاومت خوبی در برابر شوک حرارتی، بار، دمای ذوب بالا و پوروسیته مناسب داشته باشد.
  8. تولید سورکی (آجرهای پودری) برای استفاده در گچ و بتن گچی
  9. آجرها می‌توانند برای ایجاد پیاده‌روی غیررسمی یا مسیری به درها و مسیر پیاده‌روی از طریق باغ گل‌ها استفاده شوند.
  10. سوراخ‌های آجرها می‌توانند برای ایجاد گلدان‌های زیبا یا نگه‌دارنده‌های شمعی استفاده شوند.

شهر آجر، با بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد اولیه، استفاده از دستگاه‌های بسیار مدرن و مجهز، و استخدام نیروی انسانی متخصص، با سابقه‌ای طولانی در تولید آجر و سفال، به عنوان یکی از موفق‌ترین کارخانه آجر نما و سفال در منطقه شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان و خرید محصولات، با شماره‌ 09129640179 تماس بگیرید و تجربه‌ای بسیار عالی و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *