تهیه مواد اولیه تولید آجر درجه یک

مهمترین قسمت برای تولید آجر درجه یک که برای هر نوع منطقه‌ای مناسب باشد انتخاب و آماده سازی مواد اولیه‌ای است که در تولید این نوع آجر مورد استفاده قرار‌‌ می‌گیرد.

مهمترین قسمت تهیه و آماده نمودن مواد اولیه :

ماده  اولیه آجر را عمدتا خاک رس تشکیل‌‌ می‌دهد و بیشتر از خاک رس آبرفتی برای تهیه آجراستفاه‌‌ می‌شد.

مواد اولیه برای تهیه آجر

  1. خاک رس آبرفتی:

همانطوری که از نامش پیداست در نزدیکی سطح زمین یافت‌‌ می‌شود و بیشتر آجرهای رسی با کمک آن تولید‌‌ می‌شوند . میزان خاک رس در گل آجر بسیار اهمیت دارد . خاک رس زیاد گل آجر را توپر‌‌ می‌کند ولی موجب ترک خوردن خشت در هنگام خشک شدن‌‌ می‌شود

  1. ماسه:

ماسه که از تاثیر عمل فرسایش هوازدگی بر سنگ های سیلیسی حاصل‌‌ می‌شود در حقیقت استخوان بندی آجر‌‌ می‌باشد . در صورت افزایش مقدار آن آجر ترد و پوک‌‌ می‌شود و ضمنا دانه های درشت ماسه در گل آجر در هنگام پختن منبسط و موجب ایجاد ترک های ریز در آجر‌‌ می‌شوند

3.آهک:

آهک در خاک رس و گل آهک وجود دارد . در صورتی که به صورت دانه ریز ، یکنواخت و همگن باشد موجب روشن شدن رنگ آجر‌‌ می‌شود و افزایش مقدار آن نقش گداز آور دارد. وجود دانه های درشت آهک در گل آجر پس از پختن آهک زنده تولید‌‌ می‌کند

آهک زنده در هنگام استفاده از آجر ، آب ملات را به خود‌‌ می‌کشد و تولید هیدرواکسید آهک یا آهک شکفته‌‌ می‌کند ، که بسته به خلوص سنگ 25/1 تا 5/3 برابر حجم اولیه را به دست‌‌ می‌آورد و موجب ترکیدن آجر‌‌ می‌شود . به این پدیده آلوئک آجر ‌‌ می‌گویند.

4.ترکیبات سولفاتی

ترکیباتی به مقدار کم بی ضرر است و در صورت افزایش ، تولید یون اسیدی‌‌ می‌نمایند و به آجر و ملات آسیب‌‌ می‌رسانند .
5.ترکیبات آهن دار:

نقش گداز آور دارند و رنگ محصول را به قرمز نزدیک‌‌ می‌کنند .

6.نباتات و ریشه گیاهان :

ممکن است در گل آجر ریشه‌ی گیاهان وجود داشته باشند که در حرارت کوره‌‌ می‌سوزند و آجر پوک‌‌ می‌شود .پس از تهیه ماده اولیه آن را الک و خوب آسیاب‌‌ می‌کنند تا نرم و یکنواخت شود و تا حد ممکن از نا خالصی‌ها پاک شود.

مراحل تولید آجر درجه یک

تهیه مواد اولیه تولید آجر درجه یک

  1. استخراج خاک مناسب: خاکی که برای تولید آجر استفاده می‌شود، باید دارای ترکیبی از خاصیت‌های مناسب مانند خاک رسی و شنی باشد.
  2. مخلوط‌سازی خاک: خاک استخراج شده با آب مخلوط شده و به مقدار مناسبی رطوبت داده می‌شود تا ماسه، رس و خاک به خوبی ترکیب شوند.
  3. فرم‌دهی: خاک مخلوط شده به صورت قالب‌هایی به شکل آجرها فرم داده می‌شود. این قالب‌ها معمولاً شامل قالب‌های فلزی یا چوبی هستند.
  4. خشک کردن: آجرها پس از فرم‌دهی باید به طور کامل خشک شوند تا از احتمال تغییر شکل و افت کیفیت جلوگیری شود. این مرحله معمولاً در یک محیط خشک و هوایی صورت می‌گیرد.
  5. پخت: آجرها در تنورهای خاصی به دمای بالا (معمولاً بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) پخته می‌شوند. این مرحله باعث ایجاد اتصالات شیمیایی در داخل آجرها و بهبود مقاومت آنها می‌شود.
  6. سرخ کردن (اختیاری): برخی از آجرها پس از پخت، به منظور افزایش استحکام و زیبایی، در یک فر سرخ شده و یا از رنگ‌های مختلف پوشانده می‌شوند.

با پیروی از این مراحل، آجرهای با کیفیت و درجه یک تولید می‌شوند که برای ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شهر آجر تولید کننده انواع آجر نما

با افتخار اعلام می‌کنیم که شهر آجر، بهترین کیفیت آجرهای درجه یک را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنیم. اگر به دنبال آجرهایی با کیفیت برتر و سفارش مستقیم از کارخانه آجر نما برای پروژه‌های خود هستید، با کارشناسان شهر آجر با شماره 09129640179 تماس بگیرید، ما به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین آجر نما را برای نیازهای ساختمانی خود انتخاب کنید. با شهر آجر، به ساخت زیبا و مقاومی دست پیدا کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *