تنوع در آجر های شهر آجر

به دلیل افزایش روز افزون تقاضا و همچنین تغییر اساسی در سلیقه‌ها که دیگر خریداران نمای آجری به دنبال آجر نمای زرد نبوده و سراغ نماهای مدرن و پست مدرن را‌‌ می‌گیرند و این امر باعث شد تا تولید کنندگان برای بقا در کورس فروش تنوع در آجر نما را بیشتر کنند.

تنوع رنگ و طرح در تولید آجرهای رسی

همان طور که در مقالات پیشین به ان اشاره کردیم آجر های رسی بر حسب مواد اولیه و نحوه تولید دارای خصوصیات و ظاهر متنوع هستند . امروزه در دنیا به منظور سهولت عملیات ساخت بنا چه در ساختمان سازی و چه در نما کاری سازه آجرهای رسی در اشکال گوناگون ساخته و به بازار عرضه‌‌ می‌شوند.

تقسیم بندی در انواع آجرها :

به دلیل افزایش طرح و به علت تقسیم پذیری قطعات آجر اشکال جدیدی به شرح زیر در کارگاه قابل تهیه‌‌ می‌باشد :

آجر نمای نیمه :

چون آجرهای امروزی از نظر ابعاد حدودا نصف آجرهای ختایی که در اوایل قرن به ابعاد حدودی 5*25*25 سانتی متر در سراسر ایران تولید و به مصرف‌‌ می‌رسیدند‌‌ می‌باشند ، به آجرهای امروزی نیمه‌‌ می‌گویند.

آجر نمای چارک :

آجر نمای چارک

 اگر آجر را از طول به دو نیمه  مساوی قسمت کنیم به هر قسمت یک چارک‌‌ می‌گویند.

آجرهای کلوک :

آجر کلوک

اگر آجر را از طول به چهار قسمت مساوی قسمت کنیم به هر قسمت یک کلوک‌‌ می‌گویند.

آجرهای سه قدی :

سه چهارم طول آجر را یک سه قدی‌‌ می‌خوانند.

آجرهای قلمدانی :

اگر آجر را از عرض در جهت طول به دو نیمه مساوی قسمت کنیم به هر نیمه یک قلمدانی یا گلدانی‌‌ می‌گویند.

آجرهای کلاغ پر :

اگر از آجر منشوری که یک وجه آن یک عرض و وجه دیگر آن نصف طول آجر باشد جدا کنیم به باقی مانده کلاغ پر‌‌ می‌گویند.

ترکیب آجر نما و سنگ
بیشتر بخوانید

آجرهای الماسی :

اگر از آجر دو منشور مساوی و متساوی الساقین که هر وجه آنها نصف عرض آجر باشد به طور قرینه از عرض آجر جدا کنیم آجر الماسی به دست‌‌ می‌آید.

مصرف تکه آجر فقط در قسمت های درونی و پشت کار و نیز در مکان هایی که مصارف آجر کامل مقدور نباشد و یا جزئیات معماری و نماسازی ایجاب نماید مجاز‌‌ می‌باشد.

انواع آجر کدام ها هستند؟

آجر به دلیل ماهیت جذابی که دارد، از مصالح رایج در صنعت ساختمان سازی است. آنها همچنین به طور متفاوتی طبقه بندی می شوند، که آنها را برای نیازهای مختلف عالی می کند. برخی برای ارائه دوام بیشتر تقویت شده اند در حالی که برخی دیگر فقط برای زیبایی شناسی ساخته شده اند.

آجر خشک شده در آفتاب

این نوع آجرها که به آجرهای نسوخته نیز معروف هستند، بیشتر برای مصارف تزئینی استفاده می شوند، زیرا ضعیف ترین آنها هستند. آنها از خاک رس ساخته شده و مستقیماً در زیر نور خورشید خشک می شوند.

آجرهای سوخته

این آجرها به چهار دسته تقسیم می شوند:

آجر درجه یک : این آجرها بهترین کیفیت را دارند زیرا قبل از قرار دادن در کوره از طریق قالب گیری رومیزی ساخته می شوند. آنها همچنین محکم هستند و بنابراین از همه انواع دیگر بادوام تر هستند.
آجرهای درجه دو : این آجرها به صورت آسیاب شده هستند و به همین دلیل شکل یا بافت مناسبی ندارند. آنها همچنین در کوره ها سوزانده می شوند و این باعث می شود که آنها دومین نوع آجر قوی باشند.
آجرهای درجه سه : این آجرها مانند آجرهای نسوخته هستند و فقط باید در سازه های موقت استفاده شوند. ضعف آنها همچنین به این معنی است که می توانند به راحتی توسط آب آسیب ببینند. آنها را آسیاب می کنند و به جای کوره در گیره می سوزانند.
آجرهای درجه چهارم : این آجرها کیفیت پایینی دارند و بنابراین برای استفاده در هیچ ساختمانی مناسب نیستند. آنها قبل از استفاده خرد شده و با بتن مخلوط می شوند.

چه آجری برای ساخت خانه بهترین است؟
بیشتر بخوانید

آجرهای بتنی

اینها با استفاده از ماسه، سیمان، سنگدانه های درشت و آب ساخته می شوند. آنها را می توان به صورت سفارشی در اندازه های مختلف ساخت و می توان آنها را در محل ساخت و ساز ساخت.

آجر آهکی

اینها با ماسه و آهک ساخته شده اند و برای بهبود زیبایی بصری ساختمان عالی هستند.

آجرهای مهندسی

این آجرها به گونه ای طراحی شده اند که استحکام و مقاومت خود را در برابر عناصر آسیب رسان مانند آتش و آب افزایش دهند. آنها عمدتاً برای زیرزمین ها یا سایر مناطقی که احتمالاً با رطوبت زیادی روبرو هستند ایده آل هستند.

آجر خاکستر بادی

این آجرها که با استفاده از خاکستر بادی و آب ساخته شده اند، مقاومت بهتری در برابر چرخه های ذوب و انجماد دارند. آنها سبک تر هستند اما قوی هستند و نفوذ آب کمتری دارند که آنها را برای عایق کاری عالی می کند.

بازرگانی شهر آجر می تواند به شما در یافتن بهترین نوع آجر برای نیازهای خود کمک کند. شما مطمئن خواهید شد که شکل و بافت عالی را برای تضمین ارزش پول خود به دست می آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *