انواع سفیدک در آجر نسوز

انواع سفیدک در آجر نسوز

سفیدک در آجر امری است طبیعی آجر نما پس از اجرا آب دوغاب را به خود کشیده و در حین خشک شدن روی آجر نما شروع به سفیدک بستن میکند و این در تمام آجر‌ها صدق میکند.فقط مقدار این سفیدک مهم است اگر سفیدک آجر که در اثر وجود مواد شیمیایی موجود در آجر به وجود‌‌ می‌آید کنترل شده و اصولی نباشد همین سفیدک باعث از بین رفتن جلای آجر‌‌ می‌شود ولی اگر سفیدک آجر کنترل شده باشد باعث جلای بیشتر آجر و خوشرنگ شدن آن‌‌ می‌شود.

انواع سفیدک و دلیل آن

سفیدک کربناتی در آجر :

چنانچه آجر ، آب آهک موجود در ملات های سیمانی و آهکی را بمکد و سپس این آب آهک با co2هوا ترکیب شود ، caco3تشکیل‌‌ می‌شود که روی دیوار ایجاد سفیدک کربناتی‌‌ می‌کند . سختی آب ملات نیز سبب تشکیل کربنات کلسیم روی سطوح اجری‌‌ می‌شود .  آب باران که معمولا مقداری co2 در خود حل کرده است با کربنات کلسیم موجود در ملات یا اندود خصوصا در کارهای تازه ساز ترکیب‌‌ می‌شود و ca(hco3)2می دهد که رو میزند و پس از پریدن co2و اب ، caco3 آن به صورت شوره روی سطوح نمای آجری باقی‌‌ می‌ماند . راه جلوگیری از ایجاد این گونه شوره ، خیس کردن کامل آجر و سیراب کردن آن قبل از مصرف و جلوگیری از مکیدن آب اهک ملات ، مصرف نکردن آب سخت در ملات و بالاخره آب پاشی سطوح دیوار نوساز قبل از بارندگی است .

سفیدک سولفاتی در آجر :

انواع سفیدک در آجر نسوز

این سفیدک موقعی بروز‌‌ می‌کند که ملات مصرفی در دیوار گچی باشد یا در ساخت ملات ، آب سولفات دار مصرف شود ؛ یا خاک آجر ، حاوی سولفات های گوناگون باشد . آب باران و آبهای زیر زمینی که در این گونه کارهای آجری نفوذ‌‌ می‌کنند سبب حل کردن سولفات‌ها در خود و رو زدن آنها‌‌ می‌شوند و پس از تبخیر ، سولفات های محلول به صورت سفیدک سولفاتی روی نمای دیوار به جا‌‌ می‌مانند و این عمل تا آنجا ادامه پیدا‌‌ می‌کند که سولفات موجود تماما رو بزند . روش جلوگیری از آن ، عدم مصرف آجرهای سولفاتی ، ملات های گچی و آب سولفات دار است .

آجر نسوز
بیشتر بخوانید

سفیدک کلروری در آجر :

در اثر مصرف اسید کلریدریک برای پاک کردن سفیدک کربناتی ، این اسید با کربنات کلسیم ترکیب شده و تشکیل کلرور کلسیم‌‌ می‌دهد که پس از خشک شدن نما ، به صورت شوره روی دیوار باقی‌‌ می‌ماند . علاوه بر آن سبب جدا شدن ملات از آجر و طبله کردن اندود نیز‌‌ می‌شود . همچنین اگر در ملات ، آب کلرودار مصرف شود یا در خاک آجر ، کلرور موجود باشد ، سفیدک کلروری روی سطح دیوار ظاهر‌‌ می‌شود . کلرورها به طور کلی دارای خاصیت جذب رطوبت و به اصطلاح نم کش هستند و در هوای نمناک ، نم‌‌ می‌کشند و روی دیوار لکه های رطوبت ظاهر‌‌ می‌شود. پس از خشک شدن، کلرور به صورت بلوری برجا‌‌ می‌ماند . تر و خشک شدن پیاپی دیوار سبب بلوری شدن و غیر بلوری شدن کلرور‌ها شده و نهایتا منجر به خرابی ملات‌‌ می‌گردد . راه جلوگیری از ایجاد این نوع سفیدک مصرف نکردن آب و آجر کلرور دار و خیس کردن دیوارهایی است که قرار است با اسید کلریدریک شسته شوند .

سفیدک نیتراتی در آجر :

این نوع سفیدک هنگامی ایجاد‌‌ می‌شود که آجر از خاک شوره دار درست شده باشد یا در آب و ماسه ملات شوره وجود داشته باشد . شوره نم کش است و در هوای نمناک بخار آب را جذب کرده و دیوار نمناک‌‌ می‌شود و پس از خشک شدن ، آن  شوره‌ای که رو زده است به صورت سفیدک نیتراتی روی دیوار ظاهر‌‌ می‌شود . آلوده شدن آجر به موادی نظیر ادرار ، پهن و کودها و برخی گیاهان که دارای مواد نیترایت هستند نیز باعث شوره زدگی‌‌ می‌شود . مجاورت دائمی کارهای آجری با مواد و آب های نیترات دار سبب پیدایش نیترات کلسیم‌‌ می‌شود که باعث لقی ملات شده و کاهش و افزایش پیاپی رطوبت ، منجر به متلاشی شدن ملات‌ها و خرابی کار‌‌ می‌گردد.
برای جلوگیری از این نوع سفیدک ، باید از مصرف آجر و ماسه و آب نیترات دار پرهیز کرد و جلو نفوذ آب های نیترات  دار به ساختمان را گرفت و از آلوده شدن اجزای ساختمان به مواد نیترات دار جلوگیری نمود 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *