آجر نسوز نما در معماری نوین

انسان‌ها از گذشته برای حفاظت خود از عوامل جوی مختلف، سر پناهی به نام خانه درست کردند. عدم وجود منفذ در خانه های اولیه اگرچه از نفوذ عوامل جوی مختلف جلوگیری می کرد، ولی  باعث می شد که انسان از دریافت نور و تهویه لازم نیز محروم شود. بنابراین نیاز کم کم باعث ضرورت چیزی به نام نما برای افزودن روزنه هایی جهت عبور نور و تهویه مناسب به درون ساختمان شد. امروزه در ساختمان سازی به نمای کار اهمیت بسیاری داده می شود و به دلیل شرایط آب و هوایی از مصالح با دوامی چون آجر نما بسیار استفاده می شود.

آجر نسوز نما در معماری نوین
نقش آجر نسوز نما در نمای ساختمان آجرهای نسوز را به علت انواع مختلفی که در طرح و رنگ دارند٬ می توان با ترکیب چند نوع از آن ها و یا با سایر مصالح زیباترین نمای ساختمان را داشت. اگر در اجرای طرح نمای ساختمان الگوی مناسبی وجود نداشت حتی با گران قیمت ترین آجرها‌ هم نمی‌توان نمای جالبی را بدست آور.  بنابراین در اجرای نمای ساختمان بهتر است با طراحان با تجربه مشورت کرد و از راهنمایی های آن‌ها استفاده کرد. برای نصب آجرهای نسوز می‌توان از چسب و یا ملات و سیمان هم استفاده کرد. در به کارگیری آجر نسوز در نمای ساختمان به همراه دیگر مصالح با هارمونی خاص قابلیت این را دارد که ظاهری متفاوت و زیبایی از ساختمان داشت.آجر نسوز نما در معماری نوین

البته باید قبل از انجام کار به نوع کاربری و اهداف ساختمان توجه کرد. مسلما باید ساختمان اداری با ساختمان مسکونی و همچنین تجاری تفاوت هایی با هم داشته باشند.طراحان خلاق با استفاده از بافت٬ حجم٬ فضا سازی، نور و سایه، مصالح متنوع را به منظور دستیابی به اهداف زیباسازی، عملکردی و اغلب هنری به‌کار می برند.

آجر نما در ساختمان‌های دولتی
بیشتر بخوانید

اهداف معماران طراحی خلاقانه و استفاده از مصالح مختلف و فرم‌های گوناگون با بهره گیری از قواعد است. نمای یک ساختمان اولین ویژگی است که مورد توجه عموم قرار می‌گیرد، بنابراین جلوه زیبایی جزء جدایی ‌ناپذیر آن است. زیبایی بی کیفیت چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد اما آجر نسوز نما این قابلیت را دارد که علاوه بر زیبا سازی مقاومت و دوام بنا را تضمین کند. به همین دلیل در معماری مدرن از این مصالح استفاده ی زیادی می شود.

انواع آجر نسوز نما

آجر نسوز نما کروم:

ترکیب این آجر 90 درصد اکسید آلومنیوم و 10 درصد اکسید کروم است و از این آجر برای پوشش داخلی کوره های ذوب شیشه٬ فولادسازی و صنایع غیر آهنی استفاده می شود.

آجر نسوز آلومینیومی :

بیشتری مواد تشکیل دهنده این مصالح آلومین است.از این متریال در معماری داخلی استفاده می شود. آجر نسوز نما آلومینیومی دمای بین 1200 تا 1800 درجه ساتی‌گراد را تحمل می کند.

آجر نسوز نما زیرکوتیوم:

در ترکیب مواد تشکیل دهنده ی این آجر سولفات زیرکونیوم٫ کوارتز و آلومن به‌کار برده می شود. از این آجر نسوز نما در داخل کوره هایی با دمای بالا چون ذوب آلومینیوم استفاده می شود.

آجر نسوز نما سیلیسی :‌

این آجرها از خاک سیلیس ساخته می شود.این متریال در ساخت کوره های ذوب فولاد٬ تولید سرامیک و شیشه کاربرد دارد.

آجر نسوز نما قلیایی :

در ترکیب این آجر سیلیسیم دی اکسید٬ اکسید آهن٬ اکسید کروم و اکسید منیزیم وجود دارد. از این مصالح در کوره های دوار سیمان سازی٬ ذوب شیشه و مصالح غیر آهنی استفاده می شود.

کاربرد آجر نما
بیشتر بخوانید

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *