آجر کف

آجر کف چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر به عنوان مصالحی که از زمان های گذشته در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار حائز اهمیت است. در اصل آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خاک رس به دست می آید. در هر نقطه ایران که سنگ کم بوده و خاک خوبی در دسترس بوده است، به ساخت آجر روی می آوردند.

به خصوص امروزه در طراحی های معماری مدرن انواع نما ها، کف ها، مساجد و …. کاربرد فراوانی دارد. برای طراحی و پوشش کف می توان از مصالحی مانند پارکت، سنگ، موکت و … استفاده کرد. اما یکی از بهترین مصالح برای پوشش کف آجر می باشد که در حال حاظر توجه بسیاری از مهندسین معمار و طراحان را به خود جلب کرده است. برای آشنایی بیشتر با انواع آجر کف و ویژگی آن ها مقاله زیر را مطالعه کنید.

ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آجر کف چیست؟

آجر کف فرش را با مواد معدنی مانند خاک رس یا سنگ معدن می سازند. روند شکل گیری، خشک کردن و پخته شدن آجر کف در دمای بسیار بالا انجام می گیرد تا به یک محصول بادوام و مقاوم  تبدیل شود و به دلیل داشتن فشردگی بالا ترک برنمی دارد. آجرکف باید مقاومت لازم  در برابر اسید و باز، آتش و عوامل طبیعی، یخ زدگی، دیگر شرایط آب و هوایی، سازگار با محیط زیست و مقاوم در برابر سایش و عبور و مرور و وسایل نقلیه سنگین و ضد سرخوردگی را داشته باشند.

مزیت های آجر کف با جنس نسوز

دربسیاری از موارد آجر کف ، از جنس آجرهای نسوز می باشد، زیرا این آجر ها به علت مقاومت فشاری بالا و جذب آب مناسب، بهترین نوع آجر برای کف فضا های داخلی و خارجی ساختمان است.

صرفه اقتصادی در مصرف مصالح آجری
بیشتر بخوانید

در واقع نسبت هزینه های نگهداری آجر کف با جنس نسوز از هزینه نگهداری آسفالت ها کم تر است، زیرا علاوه بر طولانی بودن عمر، نیاز به نگهداری کم تری دارند. همچنین در ساختار این نوع آجر ها تخلخل وجود دارد بنابراین می توانند عایق خوبی در برابر نفوذ رطوبت به کف بنا باشند. در مناطق کویری، استفاده کردن از آن ها به عنوان آجر کف، می تواند مانع نفوذ حرارت به داخل بنا باشد.

انواع آجر کف

آجر کف در چند نوع می باشد. نوع اول در محل های بسیار پررفت و آمد قرار می گیرد. نوع دوم در محل هایی مانند پارک ها و اماکن عمومی قرار می گیرد. نوع سوم در معرض فرسایش کمتری هستند مانند حیاط ها و … که براساس میزان تحمل در برابر اسید و یخبندان و …. دسته بندی می شوند.

  • یکی ازانواع دیگر آجر کف، آجر ماسه آهکی است که دارای سطحی صاف می باشد. مقاومت فشاری زیادی دارند و دلیل اصلی استفاده آن در آجر کف، این می باشد.
  • آجر بتنی، که از ماسه سیمان و به وسیله ماشین آجر زنی تولید می گردند و در محوطه هایی مانند حیاط و پیاده رو و … کاربرد دارند.
  • آجر نظامی خطایی، که از جنس رس می باشد. در ابعاد 20*20*4 و یا 20*40*5 تولید می گردند و مناسب برای آجر کف می باشند.

کاربرد آجر کف در بنا ها و خیابان ها علاوه بر مزیت های بالا و مقاوم بودن، سبب زیبا تر شدن محیط نیز می گردد.

جهت دربافت مشاوره رایگان با کارشناسان شهر آجر در تماس باشید.

ارزیابی کیفیت انواع آجر نما
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *