بهترین آجر قزاقی

بهترین آجر قزاقی و تاریخچه آن

آجر به مصالحی گفته می شود که از پخت خشت در کوره های آجر پزی به دست می آید. استفاده از آجر در ایران قدمت زیادی دارد. در زمان های گذشته در بنا هایی مانند مسجد جامع اصفهان یا طاق کسری و سی و سه پل و بسیاری از دیگر بنا های تاریخی ایران به کار برده شده است.

امروزه نیز کابرد بسیار زیادی دارد و در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. حتی برای ساخت ساختمان های چندین طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که آجر به عنوان یکی از مصالح ارزشمند و قدیمی، می باشد شناخت و آشنایی با انواع آجر بسیار مهم است.

ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر، بهترین آجر قزاقی و ویژگی ها و کاربرد آن را در مرمت آثار باستانی، در اختیار شما قرار می دهیم:

نگاهی مختصر به تاریخچه بهترین آجر قزاقی

نام گذاری قزاقی به این علت است که در زمان ورود قزاق ها به ایران، سرباز خانه های خود را با این نوع آجر می ساختند. در زمان های گذشته نحوه ساخت بهترین آجر قزاقی به صورت دستی بود. به صورتی که در ایران باستان از خشت های دست ساز در ساختمان سازی استفاده می کردند.

این خشت ها را در برابر آفتاب قرار می دادند و خشک می شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت ساختمان سازی این آجر ها را در کوره می پزند که در برابر عوامل محیطی بسیار مستحکم می باشد.

حتی در ایران بنا هایی که با بهترین آجر قزاقی  ساخته شده اند قدمت چندین ساله دارند. در شکل های مکعب مستطیل و توپر و در اندازه های 20*5.5، ضخامت 3.5 و 5.5 و 10 سانتی متری تولید می گردند.

آجر سنتی
بیشتر بخوانید

 ساخت بهترین آجر قزاقی به چه روشی انجام می گیرد؟

برای ساخت بهترین آجر قزاقی بیشتر از خاک رس سرند شده استفاده می کنند. پس از تهیه خاک مورد نظر، خاک گل تولید می کنند و سپس آن ها را در قالب های چوبی قرار می دهند. پس از خشک شدن خشت ها، آن ها را در کوره آجر پزی قرار می دهند. هم چنین رنگ بهترین آجر قزاقی را مدت زمان پخت آن در کوره تعیین می کند.

به چه علت از بهترین آجر قزاقی در مرمت آثار باستانی استفاده می شود؟

اکثر بافت های تاریخی به جا مانده، در شهر ها یا روستا نیاز به مرمت دارند. عمل مرمت باید به گونه ای باشد که کمترین تفاوت بین قبل مرمت و بعد داشته باشد.

از آنجایی که مهمترین قسمت هر بنا نمای آن می باشد و باید در نمای آثار باستانی از مصالحی استفاده شود که بیشترین شباهت را به مصالح بنا داشته باشد. به همین دلیل از آجر قزاقی استفاده می شود زیرا این آجر ها از سنتی ترین نما های ایران می باشد و اکثرا تولید آن ها به صورت  سنتی می باشد.

مزایای بهترین آجر قزاقی نسبت به دیگر آجر ها

بهترین آجر قزاقی در برابر شوره زدن، آلوئک زدن، در برابر یخبندان و آب مقاومت بسیار بالایی دارد.به همین دلیل استفاده از آن در طراحی های داخلی بنا هزینه بسیار بالایی دارد. همچنین آجر قزاقی نیازی به نگهداری و یا تمیز کردن ندارد. بدون رنگ آمیزی هم در طراحی های داخلی بنا استفاده می کنند.

استفاده از آجر برای ساختمان
بیشتر بخوانید

عایق مناسبی در برابر سرما وگرما می باشد بنابراین هزینه هایی که از سرمایش وگرمایش به افراد می رسد را کاهش می دهد.

درساختمان هایی که در آن ها از آجر های قزاقی استفاده شده ارزش فروش بالاتری دارند. یعنی خانه های دارای مصالح آجری 6 درصد گران تر از خانه های دیگر هستند.

از دیگر مزایای بهترین آجر قزاقی، قیمت مناسب برای بیمه کردن ساختمان را فراهم می کنند. به اصطلاح بنا هایی که در آن از بهترین آجر قزاقی استفاده شده است،  نرخ بیمه ای کمتری نسبت به دیگر بنا ها دارند.

در واقع می توان گفت اولین نوع آجر، بهترین آجر قزاقی می باشد که از دیرباز به روش های مختلف ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *