آجر نسوز

راهنمای انواع آجر نسوز

اگر دنبال کار معماری ویژه‌ای هستید حتما شنیده‌ای که گفته‌اند از آجرهای نسوز استفاده کنید ولی آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز نوعی آجر است که در تولید آن از خاک‌های نسوز استفاده می کنند. مواد نسوز یا دیرگذار به مواد غیر فلزی و سرامیکی می گویند که در برابر حرارت مقاومت زیادی داشته باشند. امروزه استفاده از آن به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارد، در ایجاد نماهای متنوع کاربرد بسیاری دارد.

راهنمای انواع آجر نسوز

این نوع آجر در دما 1200 درجه سانتی‌گراد به بالا تولید می‌شود. توانایی حفظ ویژگی‌های فیزیکی و شیمایی مورد نظر در حرارت بالا و شرایط محیط را دارد. از این رو در ساخت شومینه‌ها و کوره‌ها از آن بهره می‌برند. علاوه بر آن یکی از مصالح مرغوبی است که در ایجاد نماهای داخلی و خارجی کاربرد روز افزونی دارد.

مواد مورد استفاده در آجرهای نسوز غالبا از کانی‌های معدنی برگرفته می‌شود. مواد طبیعی استفاده شده مقاومت بسیاری دارد و سبب ایجاد پالتی زیبا از رنگهای متنوع شده است. رنگ‌های موجود در آن ترکیب جذاب و چشم‌نوازی ایجاد می کند که در ساخت نمای هرچه زیباتر نقش پر اهمیتی ایفا می‌کند.

ماندگاری بالا، رنگ ثابت در برابر اشعه UV، عدم پوسیدگی و شکستگی از ویژگی‌های بارز نماهای ایجاد شده با این نوع آجر است. همانطور که می‌بینید در نما جلوه‌ی ویژه‌ای ایجاد شده‌ است.

انواع آجر نسوز و کاربرد آن:

آجر نسوز آلومینیومی :

این آجر متشکل از کائولن، بوکسیت و کروندوم و درست بالایی از آلومین است. در دمای حدودا 1200 تا 1800 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. پایداری بسیار آن در برابر مواد قلیایی سبب شده بعنوان پوشش درزهای داخلی کوره‌های سیمان و ذوب فولاد استفاده شود.

اجر نما..اجر کوره و ابعاد ان
بیشتر بخوانید

آجر نسوز سلیسی :

اجر سلیسی از خاک سلیسی تهیه می‌شود. درصد کمی آلومینیوم اکسید، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم،  پتاسیم اکسید و سدیم اکسید در آن وجود دارد. در کوره‌های تولید خمیر شیشه، ذوب فولاد، سرامیک، کک سازی گازسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آجر نسوز ویژه :

آجر ویژه خود شامل انواع آجر های نسوز اکسید کروم – کوروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز اکسید کروم تولید می‌شود.اجر در رنگ‌های اصلی زرد، قرمز، قهوه‌ای و مشکی تولید می‌شود. هر یک از این رنگ‌ها دارای طیف گسترده‌ای است که دست معماران را برای ساخت نماهای منحصر به فرد باز گذاشته است.

آجر نسوز فلیایی

آجرهای تولید شده از اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید در برابر حرارت بسیار پایدار هستند. در صنایع فلزات غیر آهنی و همچنین در کوره‌های صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

راهنمای انواع آجر نسوز

نمونه‌هایی از آجر نسوز در طراحی داخلی و خارجی ساختمان

طراحی داخلی این اتاق نشیمن با رنگ گرم آجر نسوز، صمیمیتی خاص به فضا بخشیده است. رنگ کف که طرح چوبی است همخوانی بی نظیری به‌ وجود آورده که زیبایی صد چندانی ایجاد کرده است. انتخاب هوشمندانه و تطابق رنگی اجزا حس راحتی را در انسان ایجاد می‌کند.

یکی از ویژگی‌های آجر امکان ترکیب با سایر مصالح جهت نماسازی است. در این ساختمان مشاهده می‌کنید که تفاوت در رنگ‌ها و مصالح وجود دارد. دو رنگ به طرز جالبی با هم عجین شده‌اند، پیوستگی زیبا همانند شب روز در ظاهر این ساختمان خودنمایی می‌کند. حجم‌ها و خطوط صاف، زاویه دار و منحنی ظاهری جذاب به ساختمان بخشیده که بیننده را محصور می کند و کنجی از ذهن او را به خود اختصاص می‌دهد.

انواع سفیدک در آجر نسوز
بیشتر بخوانید

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان شهر آجر تماس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *