نحوه استفاده از آجر نسوز

نحوه استفاده از آجر نسوز در معماری

با نحوه استفاده از آجر نسوز آشنا شوید؛ آجر نسوز در معماری مدرن امروزی به عنصری بسیار مهم تبدیل شده است. کاربرد بسیار زیاد این محصول در زیبا سازی نما امری غیر قابل انکار است. همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، آجر نسوز به راحتی با مصالح نما ترکیب می‌شود.

با استفاده از ترکیب‌های گوناگون می‌توان نماهای بسیار زیبا و متعددی را ایجاد نمود. علاوه بر زیبایی، آجرهای نسوز به دلیل ترکیب مولوکولی متفاوت دارای استحکام و دوام بالایی است. دمای پخت آجرهای نسوز بالای 1500 درجه است که این امر باعث افزایش استحکام آن می‌شود.

آجرهای نسوز علاوه بر نما سازی در ساخت انواع کوره‌ها، پاتیل‌ها و عایقکاری‌های صنعتی به کار می‌روند. در این مقاله ابتدا انواع آجر نسوز را شناسایی می کنیم  و سپس به نحوه استفاده از آجر نسوز در معماری می پردازیم.

نحوه استفاده از آجر نسوز

نحوه استفاده از آجر نسوز با توجه به عناصر تشکیل دهنده آجر نسوز

عناصر اصلی در ساخت آجر نسوز ، کانی‌ها و پوکه‌های معدنی مقاوم در برابر حرارت است. به همین دلیل به این مواد نسوز می‌گویند. این مواد قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت‌های بالا دارند. این امر استفاده از آجر نسوز را در محیط‌های کاری گوناگون ممکن مي‌سازد.

گونه‌های آجر نسوز

آجر نسوز در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. دسته بندی این آجرها با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها صورت می‌گیرد. رایج‌ترین نوع دسته‌بندی آجر نسوز به شرح زیر است.

  • آجر سيليسی
  • آجر نسوز ویژه
  • آجر آلومينيومی
  • آجر نسوز قلیایی

چهار مورد ذکر شده در بالا از آشناترین نوع آجرهای نسوز است. در ادامه به بررسی اجمالی این موارد می‌پردازیم.

کارخانه آجر نسوز
بیشتر بخوانید

آجر سیلیسی

آجر نسوز سیلیسی آجری است که در ساخت آن از خاک سیلیس استفاده می‌شود. این نوع آجر بیشتر در پوشش درونی کوره‌های فولاد سازی، کوره‌های ساخت شیشه و نیز کوره‌های کک سازی به کار می‌رود.

نحوه استفاده از آجر نسوز ویژه

در ساخت این نوع اجر از فلزات واسطه استفاده می‌شود به همین دلیل آجر نسوز ویژه نامیده شده است. این آجر بیشتر کاربرد صنعتی دارد. آجر نسوز ویژه خود به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود. رایج‌ترین این دسته‌بندی شامل آجر نسوز اکسید کروم – کوروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز اکسید کروم است.

 آجر نسوز آلومينيومی

این آجر نسوز از اکسید آلومینیوم یا آلومین ساخته می‌شود. این نوع آجر نسوز تا دمای 1750 درجه سلسیوی مقاومت دارد. از این نوع آجر در در کوره‌های ذوب آهن، فلزات و ساخت شیشه استفاده می‌شود.

آجر نسوز قلیایی

این نوع آجر از اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید تشکیل شده است. کاربرد اصلی این آجر در کوره‌های ذوب شیشه، پوشش داخلی کوره‌های فولادسازی و… است.

نحوه استفاده از آجر نسوز در معماری در جهت زیبا سازی

آجرهای نسوز به دلیل طیف رنگی گسترده خود در طراحی نما و منازل مسکونی طرفداران زیادی دارد. پر کاربردترین رنگ این محصول قرمز و قهوه‌ای است. لازم به ذکر است که انواع رنگ‌های موجود در طبیعت در آجرهای نسوز به چشم می‌خورد.

مزایای ذکر شده بالا در کنار موارد دیگر باعث محبوبیت این محصول در بین معماران شده است. از دیگر مزایای آجرهای نسوز مقاومت در برابر فرسایش، سرما و گرما است.

همچنین به دلیل عایق بودن مانع اتلاف انرژی می‌شوند. در این موارد می توانید به طرز چشمگیری نحوه استفاده از آجر نسوز را در ساختمان بر اساس استانداردها و خواست معمار است و شما برای استفاده  در ساختمان باید از مهندس معمار مشاوره بگیرید.

آجر نمای آمریکایی
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *