ترک های مورب در دیوارهای آجری

ترک های مورب در دیوارهای آجری و اقدامات آن

اگرچه در دنیای مدرن، بتن یک ماده بسیار معروف برای ساخت خانه است، اما سازه های باربر هنوز برای خانه های کوچک محبوب هستند. آنها از آجر سفالی یا بلوک های سیمانی ساخته شده اند. ترک‌های مورب در دیوارهای آجری به دلیل انحراف تکیه‌گاه‌های دیوار، نشست فونداسیون، حرکت خاک و پوشش گیاهی نزدیک خانه در خانه ظاهر می‌شوند.

وقتی صاحب خانه هر نوع ترکی را در خانه پیدا می کند، فقط عصبی می شود. صاحب خانه هم در مورد علل و هم در مورد اقدامات اصلاحی گیج می شود. این بدیهی است زیرا آنها پول زیادی را صرف ساختن خانه کردند.

در اینجا به علل ایجاد ترک های مورب در دیوارهای سازه باربر و اقداماتی برای اصلاح آنها می پردازیم.

ترک های مورب در دیوارهای سازه باربر

  1. ترک های مورب در گوشه بیرونی ساختمان:

ترک های مورب در دیوارهای خارجی

این نوع ترک های مورب در دیوارهای خارجی در قسمت بالایی عریض تر هستند. وقتی به سمت پایین حرکت می کنند باریک می شوند. ترک ها از DPC عبور می کنند و تا پایه خانه گسترش می یابند. این ترک ها زمانی پدیدار می شوند که روی خاک رسی قابل جمع شدن مانند خاک پنبه سیاه ساخته شود. آنها همچنین زمانی ظاهر می شوند که خانه دارای پایه کم عمق باشد.

هنگامی که خاک رسی خشک می شود، منقبض می شود و جا برای حرکت فونداسیون باز می شود. چنین خاکی در حین متورم شدن و کوچک شدن فشار زیادی وارد می کند و در نتیجه خاک پشتیبان را ناپایدار می کند. این حرکت باعث از کار افتادن پی می شود و از این رو ترک های مورب در آجرکاری در گوشه خانه ظاهر می شود. علاوه بر این، گاهی اوقات درختان با رشد سریع نزدیک به خانه مشکل ترک مورب را تسریع می کنند. به دلیل فرآیند کم آبی خاک توسط ریشه درختان است.

از اقدامات زیر برای جلوگیری از ترک های مورب در گوشه بیرونی ساختمان استفاده کنید:

  • پایه خود را روی خاک رسی قابل جمع شدن قرار ندهید. در صورت نیاز، عمق فونداسیون را افزایش دهید. فونداسیون خود را روی سطحی قرار دهید که ترک قطع شود. هنگام حفاری گودال چنین ترک هایی دیده می شود.
  • عمق فونداسیون لازم را برای سیستم فونداسیون فراهم کنید.
  • درختان را حداقل 2 متر دورتر از حاشیه خانه بکارید.
  • اطراف خانه را با پیش بند ضد آب انعطاف پذیر با عرض 2 متر بپوشانید. یعنی حفاظت از پایه مناسب.
آجر پایه سنگ
بیشتر بخوانید

محافظت از پیش بند یا پایه ضد آب انعطاف پذیر

پیش بند یا پایه محافظ ضد آب انعطاف پذیر را در عمق حدود 500 میلی متری زیر سطح زمین و تعقیب 30 تا 40 میلی متری در دیوار ارائه دهید. پیش بند بر روی PCC با ضخامت 100 میلی متر با شیب 1 در 30 قرار داده شده است، و همچنین در سنگ تراشی تعقیب می شود.

  1. ترک های مورب در دیوار متقاطع سازه باربر چند طبقه:

ترک های مورب در دیوار متقاطع

ترک های مورب در دیوارهای متقاطع به دلیل کرنش دیفرانسیل در دیوارهای باربر داخلی و خارجی که دیواره های متقاطع به آن چسبانده شده اند ظاهر می شود.

هنگامی که بار بیشتری بر روی دیوار مرکزی وجود داشته باشد، دیوار خارجی، دیوار متقاطع که به دیوار خارجی و دیوار مرکزی متصل می شود، تنش برشی بالایی خواهد داشت. به دلیل این تنش دیفرانسیل، ترک های مورب در دیوار متقاطع ساختمان باربر چند طبقه ایجاد می شود.

با طراحی مناسب ساختمان می توانید از این ترک های مورب جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که تنش های برشی در دیوار ساختمان ایجاد می شود و به طور مساوی روی دیوارها توزیع می شود.

  1. ترک های مورب به دلیل کج شدن دیوار خارجی یا ترک های تصادفی در دیوار یا کف داخلی ترک می خورد و ناهموار می شود:

این ترک ناشی از حرکت رطوبتی خاک قابل جمع شدن (خاک پنبه سیاه) در زمانی است که فونداسیون کم عمق است.

در هوای خشک، خاک زیر فونداسیون منقبض می شود و دیواره های خارجی ته نشین می شوند. دیوار تمایل به کج شدن به سمت بیرون دارد زیرا جمع شدگی بیشتر در حاشیه ساختمان و کمتر در نواحی داخلی است. از این رو به دلیل کج شدن دیوار خارجی، ترک های مورب تصادفی در دیواره های داخلی ظاهر می شود.

علاوه بر این، خاک متورم می شود و حرکت در هنگام بارندگی معکوس می شود. اما شکاف هایی که پس از ایجاد شدن به طور کامل بسته نمی شوند. کف بالا می رود و ناهموار می شود. از این رو در اثر جابجایی خاک، ترک هایی روی کف ظاهر می شود.

آزمایش هایی برای بررسی مقاومت فشاری آجر
بیشتر بخوانید

برای به حداقل رساندن این نوع ترک های مورب در آجرکاری از اقدامات پیشگیرانه زیر استفاده کنید:

  • پایه خود را روی خاک پنبه سیاه قرار ندهید. فونداسیون خود را روی خاک زرد رنگ خوب یا خاک سفت قرار دهید. پایه باید تا حد امکان عمیق باشد.
  • پیش بند ضد آب انعطاف پذیر با عرض 2 متر را در حاشیه خانه فراهم کنید.
  1. ترک های مورب در دیوارها در سطح آستانه / لنگه:

ترک های مورب در دیوارها در سطح SillLintel

این نوع ترک های مورب بر روی لنگه دهانه های بلند به دلیل انقباض خشک شدن لنگه RCC درجا ظاهر می شوند. این ترک‌ها در آجرکاری از انتهای لنگه‌ها شروع می‌شوند که به صورت سنگ‌تراشی به سمت بالا حرکت می‌کنند و از دهانه دور می‌شوند. در اولین دوره خشکی پس از اتمام ساختمان مشاهده می شود.

در صورتی که هیچ لنگه و رکاب RCC با اندازه کافی و پشتیبانی از یاتاقان کافی در هر دو طرف ارائه نشود، ترک‌های مورب در سطح لنگه و آستانه ظاهر می‌شوند. این امر به دلیل غلظت برش ناشی از تغییر ناگهانی سطح مقطع دیوارها اتفاق می افتد. از این رو لنگه و آستانه باید دارای بخش بهینه در اندازه باشند.

از اقدامات احتیاطی زیر برای به حداقل رساندن ترک های مورب در آجرکاری روی لنتل استفاده کنید:

  • از لنگه های پیش ساخته با اندازه بخش بهینه استفاده کنید.
  • برای لنگه ها از بتن کم انقباض و اسلامپ کم استفاده کنید.
  1. ترک های مورب در دیوار ضخیم نیمه آجری:

به پست ما در مورد ترک ها در دیوارهای ضخیم نیم آجری و اندازه ها مراجعه کنید. که در آن راهنمای کامل ترک های افقی، عمودی و مورب در دیوارهای جداکننده باربر و پرکننده دیوارهای پارتیشن سازه قاب شده ارائه شده است.

ما در شهر آجر راهکارهایی برای نگهداری آجر نما ساختمان شما و همچنین برای انواع آجر نسوز ارایه میدهیم که طول عمر آجرها افزایش یابد. جهت راهنمایی با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *