آجر قرمز

آجر قرمز

آجر قرمز از مصالح پرکاربردی است که از دیرباز تاکنون در بسیاری از نقاط، مورد استفاده قرار گرفته است و همیشه رضایت جمع کثیری از مشتریان را به خود جلب کرده است. آجر به ‌دلیل انرژی خاصی که در خود دارد، دارای گرمای منحصر‌ به ‌فردی است. همچنین در بناهای تاریخی، سنتی و مدرن بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است.

آجر نما قرمز به آجر هایی گفته می شوند که دارای رنگ قرمز طبیعی می باشند که جذابیت خاص خود را دارد و به صورت پلاک ، ال ، حصیری ، لفتون و … تولید و به کار برده می شوند  . رنگ قرمز این آجرها به دلیل وجود اکسید آهن در خاک می باشد .

بازه رنگی این آجر ها از قرمز روشن تا قرمز سوخته می باشد که نوع خاک معدن و نحوه پخت و درجه حرارت کوره ، تیره و روشن بودن آن ها را تعیین می کند . خاک برخی از معادن تیره می باشد و برخی دیگر نیز دارای خاک متمایل به رنگ پرتقالی تیره می باشد . همچنین در برخی کوره ها حرارت زیاد موجب می شود تا آجرهایی با رنگ تیره و در عین حال نیز مقاوم تولید شود .

آجر قرمر

برای تولید آجر قرمز از دو روش می توان استفاده کرد که یکی استفاده از خاک شیل می باشد و روش دیگر ترکیب خاک با رنگ می باشد . البته استفاده از خاک شیل موجب مقاومتر شدن آن ها و روشن تر شدن رنگشان می شود . علاوه بر این آجر قرمزی که بدین طریق تولید می شود آب کمتری جذب می کند و ثبات و ماندگاری رنگ آن بیشتر می باشد .

آجر قرمزی که از ترکیب خاک با رنگ تولید می شود معمولا دارای رنگ تیره تری می باشد و استحکام و مقاومت آن ها نسبت به نوع اول کمتر می باشد .

با توجه به نوع آجر و جنس آن قیمت آجر نما متفاوت می باشد .

انواع آجر
بیشتر بخوانید

آجر دارای تنوع رنگی وکیفی بسیاری است. شما می‌توانید از آجرهایی با رنگ‌های مختلف در ترکیب بنای خود استفاده کنید و این رنگ‌ها از تنالیته‌های سفید تا مشکی را شامل می‌شوند اما اکثرا رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، حنایی، اخرایی، خردلی، کرم و… هستند.

زیبایی آجرها و ترکیب بسیار خوب آن‌ها با دیگر متریال‌ها، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای همه سلیقه‌ها باشد. همچنین کیفیت بالای این متریال نسبت به دیگر متریال‌ها ، مثل مقاومت در برابر حرارت و برودت، رطوبت و بارندگی، عمر و دوام بالا و… باعث محبوبیت آن‌ها نسبت به دیگر متریال‌ها شده است.

 

آجر قرمز

آجر قرمز از متداول‌ترین نوع آجرنماها است و به‌دلیل وجود خاک رس در ساختار آن، در اکثر نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آجر قرمز، به‌دلیل وجود اکسید آهن در خاک مورد استفاده آن، کاملا طبیعی است. دانه‌بندی خاص این آجر، آن را  از آجرهای قرمز رسی معمولی، متمایز کرده است و ترکیب رنگی متفاوتی را در نمای ساختمان به‌وجود آورده است. آجر قرمز دارای استحکام بالا، مقاومت در برابر جذب آب و جذب آلودگی و همچنین سازگاری بالا با محیط است. آجرنمای قرمز ، یکی از پرمصرف‌ترین و مرغوب‌ترین محصول در آجرکاری است.

در برخی از این آجرهای قرمز، مراحل تولید و یا مواد مصرفی فرق دارد. نوعی از آجرهای قرمز، از پودر سنگ شیل میکرونیزه که دارای اکسید آهن بالایی است، تولید می‌شود و عاری از هرگونه مواد افزودنی یا خاک رس است. همین امر باعث می‌شود تا این محصول دارای وزن و استحکام بیشتری نسبت به انواع دیگر این آجرهای قرمز باشد. درجه قرمزی این محصول، بستگی به درجه و دمای پخت آن دارد.

کاربرد آجر قرمز :

بیشترین کاربردی که آجر قرمز دارد ، استفاده از آن در نمای داخلی و نمای بیرونی و سنگ فرش خیابان‌ها، ویلا‌ها، پیاده‌روها، منازل و… است. اگر از این نوع آجر در ترکیب با دیگر رنگ‌های تیره و روشن استفاده شود، زیبایی بسیاری به نمای بنا می‌دهد. همچنین در مناطقی که رطوبت بالایی دارد، به‌دلیل مقاومت این آجر، از آن استفاده می‌شود.

اصطلاحات رایج در آجر کاری
بیشتر بخوانید

آجر قرمز

همچنین بهتر است در مناطقی که دمای هوا خیلی پایین است از این نوع آجر استفاده شود، چرا که در زمستان و یخبندان، مقاومت بیشتری دارد. همچنین در شهرهایی که آلودگی هوا زیاد است، می‌توان از این نوع آجر استفاده کرد که در برابر جذب آلودگی مقاوم است. بعلاوه در شهرها و مناطق مرطوب و شرجی، به‌دلیل مقاومت در برابر رطوبت، امکان استفاده از این نوع آجر وجود دارد و بسیار خوب جوابگو است.

آجر قرمز دارای انواع مختلفی از لحاظ ساختار و کیفیت است. مقاومت برخی از آن‌ها بیشتر و برخی کمتر است. همچنین دارای ابعاد و سایزهای مختلفی است که می‌توان از هرکدام از آن‌ها بسته به شرایط متفاوت، در نقاط مختلف استفاده کرد.

مزایای آجر قرمز

  • آجر قرمز به دلیل درصد جذب آب پایین و مقاومت زیاد در برابر یخبندان قابلیت استفاده در مناطق سردسیر را دارد .
  • به دلیل مقاومت در برابر رطوبت برای مناطق شرجی مناسب می باشند .
  • هوای آلوده را جذب نمی کنند و در نتیجه برای شهرهای بزرگ با آب و هوای آلوده مناسب می باشند .
  • مقاومت فشاری زیادی دارند و دارای استحکام بالایی می باشند .
  • ضد سایش می باشند .
  • موجب زیبایی نمای ساختمان می شود .

قیمت آجر قرمز

کیفیت آجر قرمز از جمله مهمترین موارد تاثیر گذار در قیمت آن می باشد . در صورتی که خاکی که در ساخت آجر قرمز به کار برده می شود بیشتر آسیاب شده باشد و دارای ذرات یکدست تر و ریز تری باشد آجر با کیفیت تر می شود و در نتیجه قیمت آن نیز بالا تر می باشد .

ابعاد آجر نما قرمز از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت این محصول می باشد و علاوه بر آن نوع خاک و فرآوری آن نیز هزینه تمام شده آن را تعیین می کند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *