آجر نسوز در کوره سازی

آجر نسوز در کوره سازی

آجرسوز بنا به نحوه تولید و ساختاری که دارد، از مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی در معماری و البته اعلب صنایع است. امروزه در اکثر کارهای صنعتی کوره دار از آجر نسوز به‌عنوان عنصری کاربردی و صدالبته مفید یاد می‌شود. کوره از ارکان اصلی صنایع و بسیاری از تولیدی‌ها به شمار می‌رود که مراحل اولیه و حرارت دهی به محصول درآن انجام می شود. به همین خاطر توجه به اصول ساخت و مصالح به‌کاربرده شده در آن دقت ویژه‌ای را می‌طلبد.

با پیشرفت فناوری در معماری و صنعت ساخت مصالح ساختمانی مثل آجر که دچار تحولات فراوانی شد، همه‌چیز جدی‌تر و به‌روزتر از قبل موردتوجه و بررسی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که کاربرد این روزهای آجر تنها در نماسازی و ساختمان‌سازی خلاصه نمی‌شود. بلکه صنایع مختلف نیز از این عنصر بهره و کارایی‌های لازم را جسته‌اند.

نمونه بارز این موضوع کاربرد آجر نسوز در کوره‌ها است. از چنین آجرهایی در شومینه‌ها نیز استفاده فراوانی می‌شود، به‌طوری‌که با خیال راحت می‌توان سال‌ها بدون هیچ آسیبی از آن در شومینه‌ها و حتی کوره ها استفاده کرد. در شومینه علاوه بر مسئله دوام و مقاومت آن در برابر حرارت موضوع زیبایی شناسی نیز دارای تامل است. تنوع رنگی و اندازه از مشخصات بارز آجر های نسوز امروزی است.

کاربرد آجرنسوز در کوره سازی

آجر نسوز در برابر حرارت‌های بسیار بالا دوام و مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. به‌طوری‌که تا دمای ۱۷۵۰ درجه سانتی گراد و بیش از آن را تحمل می‌کند. پوشش درونی کوره اهمیت بالایی در کیفیت محصول ساخته‌شده نیز خواهد داشت. صنعتگران بدون هیچ مشکل و نگرانی از انواع آجر نسوز در ساخت کوره‌های خود استفاده می‌کنند. آجرهای نسوز با توجه به مواد اولیه خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و بر این اساس میزان تحمل حرارت در هر یک متفاوت است.

آجر چینی نما
بیشتر بخوانید

درگذشته و تا دهه ۱۹۶۰ از خاک نسوز و کربن برای پوشش کوره‌ها کمک گرفته می‌شود؛ اما امروزه خود آجر نسوز جایگزینی کلی برای این دو عنصر شده است. کیفیت آجرهای نسوز کوره باید به‌قدری بالا باشد که در هر بار استفاده دچار تخریب و آسیب نشود. یکی از نمونه‌های کوره‌های آتش‌سوزی صنعت آهنگری و ذوب‌آهن است. برای تبدیل آهن به حالت مذاب دما بسیار بالاتر ازآنچه تصور می‌کنید می‌شود. برای همین میزان دوام و مقاومت آجر در ساخت و مذاب شدن آهن مؤثر است.

چنان چه از ساخت کوره از محصولات فاقد صلاحیت و کیفیت استفاده شود در هر بازه زمانی و حرارت وارده بر کوره دچار خوردگی و ترک خواهد شد. مشکلاتی که ممکن است مانند قطعات خرده شده آجر در آهن مذاب قاطی شوند و میزان خالصی آن را کاهش دهد.

مواد خارج از ساختار اصلی آهن و فلز موردنظر موجب بی‌کیفیتی و دوام کمتر آن می‌شوند. حتی اگر کوره شما دچار ترک شده باشد و مقداری خاک به مواد اولیه تهیه یک فلز برسد، موجب کاهش طول عمر و درنتیجه بی‌ثمر بودن کار تولیدی می‌شود. پس بهتر است اول به فکر ساخت محیطی اصولی و مناسب کرده و سپس اقدام به تولید محصول کنید. با محاسبه ابعاد و اندازه کوره مدنظر خود از آجر نسوز با اندازه ای دقیق و نوع مناسب استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *