انواع آجر ساختمان

انواع آجر ساختمان

آجر از جمله مصالحی است که از گذشته تا کنون توسط آدمها مورداستفاده قرارگرفته اند و کاربرد زیادی در ساخت‌وساز داشته و دارد. آجرهای قدیمی رسی بوده‌اند و امروزه انواع و اقسام آجرها مورداستفاده قرار می‌گیرند. آجرها با توجه به خصوصیات فیزیکی و ابعادی که دارد به‌خوبی در کنار هم چفت‌وبست می‌شوند و خلق هرگونه قوس و یا نما را برای معماران آسان ساخته‌اند.

آجرها از جهات مختلف دسته‌بندی می‌شوند. آجر در رنگ‌ها و مقاومت گوناگون و با توجه به مورداستفاده در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. امروزه این امکان برای خریداران فراهم است که با توجه به نیاز خود آجرها را به کارخانه آجر نما سفارش دهید

انواع آجر های مودر استفاده در نمای ساختمان

آجر فشاری

این آجرها از انواع آجر سنتی است که ابتدا خشت آن زده شده و سپس کارگران آجرپزی با فشار دست خشت را به داخل قالب قرار داده و گوشه‌های قالب را پر می‌کنند. این نوع آجر که به روش دستی تهیه می‌شود کاربرد زیادی در ساخت‌وساز دارد و برای زیرسازی ساختمان، تیغه کشی، دیوار حمال و … به کار می‌رود.

آجر ماشینی

این نوع آجرها نوعی آجر سوراخ‌دار است که در ایران به آجرهای هشت سوراخ یا ده سوراخ معروف است. علت وجود این سوراخ‌ها این است که در هنگام ساخت‌وساز ملات به داخل آجرها نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود. این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری ترد و شکننده است و قدرت مکندگی کمتری دارد اما ابعاد آن صاف و گونیا است.

آجر سفالی

آجر سفالی یا بلوک سفالی دارای ابعاد خاصی هستند و درنهایت دقت ساخته می‌شوند، انواع دیواری و سقفی دارد و با توجه به نیاز در قسمت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع آجرها دارای جذب آب کمی بوده و وزن کمی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که سرعت ساخت‌وساز بالا برود.

شوره سبز آجر نما و دلیل به وجود آمدن
بیشتر بخوانید

انواع آجر ساختمان

آجر نسوز

آجر نسوز همان‌طور که از نامش پیداست از نوعی خاک نسوز تهیه می‌شود که حداقل خاصیت گدازآور را دارد. انواع آجر نسوز با توجه به مواد تشکیل‌دهنده، حرارت کوره، مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده و … دسته‌بندی می‌شوند و انواع رنگ آجرنسوز با توجه به خاکی است که در ساخت آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. آجر نسوز تنها در نمای ساختمان کاربرد نداشته و در قسمت‌های دیگر مانند حمام، کف‌پوش خانه، آشپزخانه و … نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از آجرها در برابر تغییرات جوی مقاوم است و به‌آسانی دچار ترک و شوره نمی‌گردد.

آجر لعابی

این نوع آجرها دارای پوششی لعابی است که سطح آجرها را براق و زیبا می‌کند. این لایه محافظ علاوه بر زیبایی مانع نفوذ آب به داخل آجر شده و آن را در برابر تغییرات جوی مقاوم می‌سازد. آجری که دارای پوشش لعابی مقاوم است به‌آسانی ترک برنمی‌دارد.

آجر جوش

آجر جوش: این آجر با خاکی که در دمای 1000 درجه خمیری نشود، پخته و سپس در کوره نگه می‌دارند تا دانه‌های خاک عرق کرده و به هم بچسبند. آجرها جوشی رنگ سرخ تا سیاه دارد و در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و لب پر نمی‌شود. این آجرها در برابر یخبندان و مواد شیمیایی مقاوم است و برای ساخت کف‌پوش پیاده‌رو، دیوار تونل‌ها و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *