آجرنما

آجر نما در ساختمان‌ سازی

ساختمان‌های آجری حتی مدرن‌ترین‌های آن‌ها حس نوستالژیک و اصیلی به ما می‌دهند. استفاده‌ فراوانی که از آجرها از گذشته تا به امروز در معماری ایرانی شده است موجب شده که آجر برای هرکدام از ما نوعی احساس نزدیکی ایجاد کند. شکل مکعبی آجرها که در هم‌نشینی‌های زیبا در کنار هم می‌توانند طرح‌های آجرچینی بسیار زیبایی را به‌وجود آورند، در کنار تنوع رنگی آن‌ها موجب شده که به لحاظ زیبایی شناسی یکی از بهترین مصالح ساختمانی باشند. کاربرد آجرها را امروزه نیز می‌توان مانند گذشته به وفور دید. با پیشرفت علم، انواع مختلفی از آجرها ایجاد شدند. که هر کدام با توجه به کانی‌ها و پوکه‌های معدنی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است برای مصارف مختلف کاربرد دارند.

آجر نما در ساختمان‌ سازی

دسته‌ای از آجرها که مخصوصا برای نما ایجاد می‌شوند و اغلب از جنس آجر نسوز هستند، دارای ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا در برابر گرما، سرما و رطوبت هستند. این آجرها که آن‌ها را با نام آجر نسوز می‌شناسیم دارای ترکیباتی چون آلومینیوم ، اکسید کروم و … هستند. به علت درگیری مستقیم این آجرها با هوای آزاد و در نتیجه عوامل طبیعی، وجود مقاومت بالا در برابر این تغییرات بسیار ضروری است.

هنگام تهیه آجرهای نما بسیار مهم است که به استاندارد بودن آن‌ها توجه کنید. ویژگی‌هایی که یک آجر نمای استاندارد را از انواع نامرغوب آن جدا می‌کند یکی صدای زنگ مانند آن‌ها در برخورد با هم است. آجرهای نامرغوب پس از مدتی دچار شوره‌زدگی، ترک و … می‌شوند که این نشانه‌ها می‌توانند موجب آسیب‌های جدی‌تر در ساختمان بشوند. بنابراین در هنگام خرید دقت کنید که نشانی از شوره زدگی، ترک و یا جلبک را در آجرها نبینید.

آجر معمولی در مقابل آجر نما
بیشتر بخوانید

ویژگی های آجر نما

آجر نما در ساختمان‌ سازی

علاوه بر مقاومت بالا و کیفیت خوب آجر نما ، زیبایی و تنوع رنگی آن‌ها موجب محبوبیت این نوع از مصالح حتی در عصر امروز شده است. کانی‌های مختلفی که در ساخت آجرهای نما استفاده می‌گردند موجب می‌شوند که این آجرها طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در بر بگیرند. وجود آجرها در رنگ‌های مختلف به ترکیب آن با دیگر مصالح و همچنین ایجاد نمایی پست مدرن و جذاب کمک می‌کند.

بهره‌گیری از آجرها در کنار شیشه‌های رنگی، چوب یا سنگ کامپوزیت در نما می‌تواند جلوه‌ای بسیار زیبا ایجاد کند. به همین علت اگر طرفدار معماری سنتی نیستید باز هم آجر می‌تواند راهگشای شما باشد زیرا که می‌تواند ترکیبی از نظم و بی‌نظمی در کنار هم باشد. علاوه بر این می‌تواند اصالتی عمیق به کار شما ببخشد و در متریال‌های مدرنی که در کنار آن قرار می‌گیرند روح و گرما بدمد.

موارد استفاده آجر نما

از آجرهای نما می‌توان در خانه نیز استفاده کرد. امروزه بسیاری از این آجرها برای ایجاد بافتی متفاوت در دیوارهای خانه استفاده می‌کنند. حتی می‌توان برای شاخص کردن بخشی از خانه، برای مثال قسمتی که تلویزیون خود را به دیوار نصب می‌کنید و یا یک آکواریوم شیشه‌ای در دیوار کار می‌گذارید، موجب برجسته شدن و در نتیجه زیبایی مضاعف این بخش از خانه خود شوید. همچنین از آجرهای نما به وفور در قسمت شومینه‌ی خانه استفاده می‌شود. این امر علاوه بر بحث زیبایی شناسانه تکیه بر مقاومت بالای این نوع از آجر در برابر گرما و حرارت بالا دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *