آجر هلندی

آجر هلندی

کشور هلند از دیرباز با گل‌های لاله‌ی زیبایش مشهور بوده است ولی اگر در صنعت معماری فعالیت داشته باشید احتمالا نام آجر هلندی را نیز شنیده‌اید. آیا می‌دانید تفاوت آجر هلندی با آجر نسوز ، آجر نما و آجر قزاقی در چیست؟ یا چه وقت بهتر است از این آجر استفاده کنیم؟ یا حتی مزایای آجر های هلندی چیست؟ در این مقاله از سایت شهر آجر به این متریال ارزشمند نگاهی خواهیم انداخت و به سوالات شما جواب خواهیم داد.

آجر هلندی چیست؟

آجر هلندی نوعی آجر مصنوعی است که از ترکیب سیمان و پوکه صنعی و سنگ ریزه‌ها تولید می‌شود. این آجر وزن کمی دارد و قطر آن نیز نسبت به سایر آجرها بسیار کمتر است. لذا برای نماسازی بسیار مقرون به صرفه است. اندازه قطر آن در هنگام نصب بر دیوار اصلا مشخص نیست و همانند دیگر آجرها به نظر می رسد. این نوع از آجر کیفیت بسیار بالایی دارد و مستعد شوره زدن نیست. در نماسازی به صورت چشمگری از آن بهره می‌گیرند.

آجر هلندی

آجر هلندی یک نوع آجر است که به صورت مستطیلی و باریک تولید می‌شود. این آجرها اغلب با طرح‌هایی شبیه به چکیدهای ریبوس (ریخته‌گری‌های معماری شناخته شده در کشورهای اروپایی) ساخته می‌شوند. این آجر معمولاً برای پوشش نمای دیوارها و کف‌پوش‌های محوطه‌های بیرونی استفاده می‌شود و به دلیل طراحی زیبا و دوام آن، جایگاه ویژه‌ای در معماری سنتی و مدرن دارد.

در دنیای امروز نمای ساختمان دستخوش چنان تغییری شده که تنوع آن قابل شمارش نیست.از نماهای طبیعی گرفته تا نماهای مصنوعی که تمام اینها فقط با یک هدف تولید و به فروش میرسند و آن هم گرفتن بازار و انحصاری کردن آن و در نتیجه فروش بالا که خواسته اصلی هر تولید کننده‌ای است.

نماهای طبیعی نماهایی هستند که در طبیعت موجود بوده و با کمی تغییرات جزئی در ظاهر یا باطن آن به نمای ساختمان تبدیل میشوند.از جمله نمای طبیعی میتوان به سنگ ساختمان اعم از گرانیت و تراورتن و مرمریت و نیز آجر نما ان هم اعم از آجر نمای شیل و آجر نسوز و اجرنمای قزاقی و اجرنمای هلندی اشاره کرد

. آجر نما نیز در چند سال اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده به طوری که تا چند سال پیش آجرنما در 2 نوع زرد و قرمز در اندازه های محدود تولید میشد اما امروزه تنوع در آجر نما به قدری زیاد شده است که برای خود دنیایی از رنگ و طرح و سایز به شمار‌‌ می‌آید.

بدون شک زیباترین آجر نمایی که در چند سال اخیر تولید و عرضه گردید و با ورود خود به بازار فروش معنی دیگری به آجر نما بخشید همان آجرنمای هلندی‌‌ می‌باشد.

نحوه تشخیص انواع مختلف آجر چگونه است؟
بیشتر بخوانید

آجر نمای هلندی دنیایی از زیباترین رنگهایی که در هیچ نمای طبیعی چه سنگ یا آجر نما یافت‌‌ نمی‌شود با تنوع اندازه بسیار بالا و همچنین وزن بسیا کم و مقاومت بسیار بالا.آجر نمای هلندی نوع بیسکوئیتی نوعی از آجر نما‌‌ می‌باشد که پس از اجرا و پایان کار جلوه‌ای بی نظیر به ساختمان داده و هر بیننده‌ای را مبهوت زیبایی خود‌‌ می‌کند ان هم با یک پنجم وزن سایر نماها.

تنوع اندازه در آجر نمای هلندی به قدری زیاد است که خریدار میتواند هر طرح و نقشه‌ای که برای نمای ساختمان خود در نظر گرفته است را با این نوع آجر نما در نمای سازه خود پیاده کند.

از جمله طرح های کرکره‌ای و پنجره‌ای و مناره‌ای و بسیاری از طرح هایی که با سایر نماها امکان پذیر نیست.تمام رنگ های موجود در آجر نمای هلندی جزو زیباترین رنگ های طبیعت بوده و هر کدام به تنهایی گوشه‌ای از زیبایی طبیعت را برای انسان بازگو میکند.

این سیل تقاضا که برای خرید و اجرای نمای آجری با آجر نمای هلندی وجود دارد به همین خاطر است که هیچ نمایی به اندازه آجر نمای هلندی بیننده خود را به آرامش‌‌ نمی‌رساند چون به قدری رنگ‌ها در این نوع آجر نما زیبا هستند که حتی در آجر نمای نسوز که شهرتش به دلیل رنگ های خاصش است نیز یافت‌‌ نمی‌شود.

آجر نمای هلندی پست مدرن ترین نمای ایران که پس از اجرا هم حالت بسیار زیبایی از سنت گرایی و هم حالت بی نظیری از نماهای امروزی را دارد.

در هر صورت آجر نمای هلندی اولین و تنها ترین توصیه برای خریداران خاص که‌‌ می‌خواهند نمایی تک و خاص در منطقه خود داشته باشند به طوری که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و زبان زد عام و خاص شود‌‌ می‌باشد.

مزایای استفاده از آجر هلندی در چیست؟

این آجر مزایای زیادی دارد ولی اولین مزیتی که بیشتر از دیگر مزیت‌ها به چشم می‌خورد این است که آجر نمای هلندی در طرح و رنگ‌های بسیار متنوع و تولید می شود. با بهره گیری از رنگ‌های متنوع موجود می توان نمایی در نهایت زیبایی ایجاد کرد.

آجرهای هلندی مزایا و ویژگی‌های فراوان دیگری هم علاوه بر این ویژگی دارد، از جمله:

  • پایداری و ثبات رنگی در برابر نور خورشید
  • وزن کم
  • مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت
  • عدم جذب آب
  • قابلیت نصب در همه سطوح صاف
  • غیر قابل اشتعال
  • پایداری در برابر شرایط جوی در فصول مختلف سال
  • تولید در ابعاد مختلف
  • طول عمر بالا
  • عدم نیاز به نگهداری و تعمیر
  • پخت کافی و مناسب در کوره‌های آجرپزی
  • دارای سختی بالا همانند سنگ طبیعی
  • سهولت در اجرا
تاریخچه آجر
بیشتر بخوانید

چگونه از آجر هلندی استفاده کنیم؟

شکل ظاهری آجر هلندی شاید در ذهن شما این سوال را ایجاد کند که چگونه آن را نصب می کنند؟ در جواب باید بگوییم که باید دیواری که آجر را روی آن نصب می کنیم ابتدا به وسیله سیمان مسطح شود. در ادامه با استفاده از کاردک مخصوص چسب (چسب بتن یا کاشی) را بر روی آجر پخش می کنیم. در نهایت آجر را بر سطح مورد نظر می چسپانیم و چیدمانی منظم و زیبا پدید می‌آوریم. دمای مناسب برای چسپاندن بین 5 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. باید توجه کنیم که این روش نصب برای داخل ساختمان و مناطقی که رطوبت در آن کم باشد مناسب است.

آجر نمای هلندی یکی از به روزترین انواع آجر است که در ساخت نمای مدرن و سنتی قابل استفاده است.

آجر های هلندی یکی از انواع مصالح پرکاربرد نماسازی است که زیبایی قابل ملاحظه ای به نما می ‌بخشد. به دلیل قیمت مناسب و باوجود داشتن کیفیت عالی و دوام بالا می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. اگر این مقاله برای شما مفید بوده است لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید، شما از گالری تصاویر شهر آجر می‌توانید عکس‌های بیشتری نیز از این متریال ببینید.

موارد استفاده آجر هلندی چیست؟

  • پوشش نما: به عنوان پوشش نمای خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل طراحی زیبا و متنوعی که دارد، به زیبایی و شکوه بیشتری به ساختمان می‌بخشد.
  • کفپوش محوطه‌ها: این نوع آجر به عنوان کفپوش در محوطه‌های بیرونی، مانند پیاده‌راه‌ها، محوطه‌های پارک‌ها، حیاط‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌شود.
  • کفپوش داخلی: معمولاً برای کفپوش داخلی فضاهای مختلفی نظیر راهروها، حیاط‌های داخلی، ورودی‌ها و فضاهای سرپوشیده استفاده می‌شود.
  • بن‌بست‌ها و مسیرهای پیاده‌روی:برای ساخت بن‌بست‌ها و مسیرهای پیاده‌روی در فضاهای شهری و مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ساخت دیوارهای جداکننده و حاشیه‌ها: این آجرها ممکن است برای ساخت دیوارهای جداکننده در فضاهای گلخانه، حاشیه‌های حیاط‌ها یا حتی ساختمان‌ها استفاده شود.
  • فضاهای آموزشی و بازی:برای ایجاد فضاهای بازی و آموزشی در پارک‌ها و محل‌های عمومی استفاده می‌شود، زیرا سطح خشک و پایدار آن مناسب برای فعالیت‌های کودکان است.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان شهر آجر با شماره 09129640179 تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *