آجر نسوز

دلیل انتخاب آجر نسوز

همه شما تا حدودی با آجر آشنایی دارید. آجر یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان‌سازی است. آجرها پیشینه‌ای طولانی دارند و در گذر زمان پیشرفته‌تر شدند و انواع مختلفی یافتند. یکی از انواع آن، آجر نسوز است. آجرهای نسوز درواقع نوعی چینی یا همان سرامیک مرغوب است. ساختار آجرهای نسوز به نسبت سفال ظریف‌تر و متراکم‌تر است. در ساخت این آجرها از انواع مواد استفاده می‌کنند برای مثال خاک‌های سیلیسی، آلومین، کائولن، بوکسیت، کروندوم، اکسید منیزیم، اکسید سیلیسم، منیزیم کربنات طبیعی، اکسید آهن و … استفاده می‌شود. این آجرها که در دمای بالای 150 درجه سانتی‌گراد در کوره‌ها ایجاد می‌شوند مصارف متعددی دارند.

مصارف آجر نسوز

دلیل انتخاب آجر نسوز

 

مصارف آجرهای نسوز با توجه به انواع موادی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود متفاوت است. برای مثال در گذشته به علت رسانای گرمایی بالا از آجرهای نسوز سیلیسی بیشتر در کوره‌های ذوب و مصارف صنعتی مشابه استفاده می‌کردند. از این آجرها نیز امروزه در کوره‌های تولید خمیر شیشه، کوره‌های کک سازی و همچنین سرامیک‌سازی بهره برده می‌شود زیرا که آجرهای نسوز در برابر گازها بسیار نفوذناپذیر هستند.

از نوع آجرهای نسوز آلومینیومی در کوره‌های سیمان سازی و شیشه‌سازی بهره برده می‌شود. همچنین نوع دیگر آجرهای نسوز که قلیایی هستند برای پوشش جداره‌ی درونی کوره‌های فولادسازی و همچنین کوره‌های سیمان‌سازی و صنایع غیر آهنی بسیار مناسب هستند از این نوع نیز می‌توان در قسمت‌های بالایی کوره‌های ذوب شیشه استفاده کرد.

یکی از انواع آجرهای نسوز آجرهای نسوز ویژه هستند که خود در دسته‌های مختلفی وجود دارند که به علت مواد استفاده شده در آن هر کدام مصارف مخصوص به خود را دارند. در ساخت آجرهای نسوز ویژه از انواع ترکیبات فلزات بهره می‌برند. بعضی از آجرهای نسوز ویژه که دارای سولفات زیرکونیوم طبیعی، آلومین و کوارتز هستند دارای کاربرد وسیع در کوره‌های ذوب آهن، کوره‌ی مخزن شیشه مذاب و همچنین انواع کوره‌های با دمای بسیار بالا هستند.

کاربرد آجر در معماری
بیشتر بخوانید

از آنجایی که آجرهای نسوز دارای ترکیبات متعددی هستند، رنگ‌های این آجرها نیز بسیار متنوع و زیبا هستند. همین موضوع باعث شده که از آجرهای نسوز بصورت گسترده در نماسازی ساختمان‌ها استفاده شود همچنین از این آجرها در نماسازی‌های داخلی مانند قسمت شومینه و … نیز می‌توان استفاده کرد. مقاومت بالا در کنار زیبایی این آجرها باعث شده که محبوبیت آن‌ها بسیار زیاد باشد.

مزایای آجر نسوز

دلیل انتخاب آجر نسوز

مزایای فراوان آجر‌ها که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم باعث شده‌اند که در مقایسه با مصالح مشابه طرفدارهای بیشتری داشته باشند. آجرهای نسوز دارای ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر حرارت و گرمای بالا، عایق صوتی و حرارتی، وزن پایین و سبک، استحکام کافی و اتصال راحت و مناسب با سازه و همچنین امکان بهره بردن از خشت‌های شکسته و نیمه شکسته‌ی آن در ساختمان است. بلوک‌های سیمانی در ساختمان‌سازی که از مصالح مشابه آجر هستند دارای مقاومت حرارتی و صوتی پایین و همچنین پرتی هستند. وزن این بلوک‌ها در هر متر مربع حدود 100 کیلوگرم است که به نسبت آجر وزن بیشتری دارد که موجب بالا رفتن وزن ساختمان و پایین آمدن مقاومت آن در برابر زلزله و همچنین بالا رفتن بار مرده ساختمان می‌شود.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *