طراحی نمای داخلی با آجر نما

طراحی داخلی ساختمان مجموعه‌ای از هنر، فن و دانش است که به کمک عناصر خود سعی در ایجاد فضایی بهینه با زیبایی هرچه تمام‌تر و همچنین مطابق با سلیقه مالک ساختمان است. امروزه با استفاده از آجر نما در طراحی داخلی فضاهایی بسیار جذاب ارائه می‌گردد. نکته قابل توجه در مورد استفاده از آجر نما در داخل منزل همخوانی آن با سبک مدرن و همچنین کلاسیک است. یک فضای مدرن با دیوار آجری در حال حاضر به گرایشی پر طرفدار در میان عموم تبدیل شده است. هیچ چیز در دکوراسیون داخلی مانند یک دیوار آجری نمی‌تواند محیط طبیعی را به داخل منزل بیاورد و فضاها را گرم و دلپذیر کند.

طراحی نمای داخلی با آجر نما

در خانه‌های ایرانی دیوارها اکثرا با گچ سفید پوشانده می‌شوند که به مرور، یکنواخت و کسل کننده بنظر می‌رسند تا جاییکه حتی پوشاندن آن با کاغذ دیواری و انواع استیکرها این ضعف را پوشش نمی‌‌دهد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل استفاده از دیوار آجری است. درست مانند کاغذ دیواری و استیکر حتما نیاز نیست تمام دیوارها را به بافت آجری تغییر حالت داد بلکه به راحتی می‌توان فقط یکی از دیوارها را انتخاب و با آجر تزیین نمود. دیوار آجری دراتاق نشیمن می‌تواند با هر نوع چیدمانی متناسب شود. بافت خشن دیوارهای آجری در تضاد آشکار با مبلمان نرم و دیگر مصالح داخل خانه باعث ایجاد ظاهری جذاب می‌شود. کاربرد آجر با طیف رنگی قرمز، می‌تواند گرمی را به داخل منزل بیاورد و انتخاب مناسبی برای پوشش دیوارها در مناطق سردسیر است.طراحی نمای داخلی با آجر نما

از نکات قابل توجه آجر نما در مقایسه با سایر مصالح عدم نیاز آن به روکش نهایی و یا اندود کردن است. امروزه معماران برای احیای آجر در طراحی از الگوهای منظم یا نامنظم هندسی استفاده می‌کنند. یکی از نمونه‌های جالب استفاده از آجر نما در داخل بنا استفاده آن در ورودی ها است. مشاهده آجر در ورودی به طور ناگهانی حس بدیع و دلچسبی را در بیننده ایجاد می‌کند. در داخل منزل و پشت مانیتورها می‌توان از دیوار آجری سفید رنگ استفاده نمود. سفید بودن آجر نما در این حالت باعث برجسته شدن مانیتور و در نتیجه جلب توجه کامل بیننده به آن می‌شود. از دیگر نکات حايز اهمیت در داخل منازل نورپردازی مناسب است و آجر نما به دلیل عدم بازتاب نور از گزینه‌های مناسب طراحی است. یکی از رویکردهای عامیانه استفاده از دیوار آجری، ترکیب آن با شومینه و همچنین کف چوبی است که به راحتی فضاهای داخلی نوینی ایجاد می‌کند.

انواع سفیدک در آجر نسوز
بیشتر بخوانید

طراحی نمای داخلی با آجر نما

در دیوارهای ساخته شده با آجر نما در صورت خرابی آجرها می‌توان به راحتی نمونه‌های ترک برداشته یا شکسته شده را تعویض نمود. دیوارهای آجر نما با رنگ‌های روشن می‌توانند پس‌زمینه‌ای بسیار خلاقانه برای المان‌های چوبی در سبک‌های مختلف ایجاد نماید. همچنین آجر در بهینه سازی مصرف انرژی از مصالح بسیار مناسب به شمار می‌آید و انرژی را به خوبی حفظ می‌کند و در تثبیت نوسانات درجه حرارت نقش مهمی را ایفا می‌نماید. به این معنا که در تابستان خنک و در زمستان گرم است. در طراحی داخلی با آجر نما نیازی به استفاده از ملات ماسه و سیمان نیست بلکه می‌توان با چسب‌های مخصوص آجر را بر روی دیوار بر اساس طرح تهیه شده سوار کرد و فضای دلنشینی را ایجاد نمود. این کار با کاهش وزن پوسته امکان اجرای انواع طرح‌ها را فراهم می‌نماید.

دیوار داخلی آجری شرایط نگهداری خاصی ندارد با این حال برای حفظ زیبایی و جذابیت این دیوارها کافی است آن‌ها را درزگیری کرد و با زدودن گرد و غبار از روی آن خطر تجزیه آن را به مرور زمان کاهش داد. یک دیوار آجری می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای به نمایش گذاشتن تابلوها و آثار هنری باشد و جلوه بدیعی را ایجاد نماید ولی این کار نیروی بیشتری را در مقایسه با دیوارهای دیگر می‌طلبد. برای این کار باید درز بین آجرها را تا ۵.۲ سانتی‌متر با استفاده از مته‌های ساختمانی دریل نمود و از پیچ‌های ساختمانی استفاده کرد. در مجموع نمای آجر هنری است از هنرهای قدسی که آدمی در طول بندهای آن، سال‌های دیروز و امروز و فردای زندگی را به زیبایی هستی می‌بیند و حس می‌کند. خوشبختانه در سال‌های اخیر، گرایش به نماهای داخلی آجری روز به روز افزون شده که با سلیقه و کاوش می‌توان طرح‌های نو در مایه سنتی را به وجود آورد و در نماسازی آجری به کار گرفت.

آجر نما و آجر نسوز
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *