اجرای نمای آجری

اجرای نمای آجری

نمای آجری یکی از پرطرفدارترین نمای ساختمان است که از دیرباز مورد توجه معماران و مهندسان بوده است. آجر یکی از مصالحی است که از دیرباز در بناهای ایرانی حضور داشته و ازجمله مؤلفه‌های شناسایی بناهای ایرانی در جهان، آجر است. امروزه با ورود فناوری‌های جدید آجرها نیز با روش‌های مدرن و جدید ساخته‌شده و شکل نویی به خود گرفته‌اند. انواع آجر نما  علاوه بر اینکه بادوام هستند از رنگ‌های متنوعی برخوردار بوده و در قسمت‌های مختلف ساختمان ازجمله شومینه، حمام و … همچنین نمای ساختمان به کار می‌روند

انواع روش‌های اجرای نمای آجری

  • نمای آجری با استفاده از سیمان :

یکی از سنتی‌ترین روش‌های اجرای نمای آجری استفاده از سیمان است. با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌ها تراز نیستند استفاده از سیمان می‌تواند عیب‌ها را پوشش داده و نمای ساختمان را یکدست کند. این روش نسبت به روش‌های دیگر زمان بیشتری می‌برد و وجود سیمان، دوغاب و ملاتی که به کار می‌رود ممکن است باعث کثیف شدن نمای ساختمان شود. همچنین این روش نخاله ساختمانی نیز ایجاد می‌کند. از مزایای آن اتصال محکم نما با بدنه ساختمان است. این روش اجرا نیاز به محاسبات مهندسی قبل از اجرا ندارد و اجرای مراحل آن توسط استادکاران انجام می‌شود.

  • نمای آجری با استفاده از چسب :

اولین مرحله انتخاب چسب مناسب است که باید ازنظر خصوصیات فنی بررسی شود تا با نمای آجری هماهنگ باشد. چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل کرده و کلیه حرکات ارتعاشی که به زیرسازی و نما وارد می‌شود را دفع می‌کند. در مرحله بعد پلاستر سیمانی بر روی دیوار اجرا می‌شود تا هیچ نقطه‌ای از سطح نما بدون چسب باقی نماند. نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است بندکشی آجرها است که باید با دقت انجام شود تا از نفوذ آب به پشت‌نما جلوگیری کند؛ زیرا با نفوذ آب، ممکن است یخ‌زدگی اتفاق افتاده و نمای چسبانده شده از سطح جدا شود.

  • اجرای نما بصورت نمای خشک :

این سیستم که در حال حاضر در اجرای بسیاری از نماها کاربرد دارد نمای خشک با آجر است که در اجرای آن از هیچ‌گونه ملاتی استفاده نمی‌شود بلکه نما آجر با استفاده از تجهیزات و قطعات فلزی ازجمله ریل، پیچ و … بر روی ساختمان نصب می‌شود. سیستم نمای خشک دارای اجزایی ازجمله: عایق حرارتی، چهارچوب نگهدارندِ، فضای خالی تهویه، اتصالات و …است.

استفاده از آجر نما در دکوراسیون داخلی
بیشتر بخوانید

این روش از روش‌های مدرن و جدید است که نسبت به روش‌های دیگر دارای مزیت‌های متعددی است. ازجمله اینکه در این روش ابتدا یک عایق حرارتی توسط چسب یا اتصالات به دیوار متصل می‌شود و سپس یک چهارچوب یا اسکلت بر روی آن قرار داده می‌شود تا آجرنما بافاصله بر روی آن نصب گردد. فضای خالی ایجادشده بین عایق و نما خود می‌تواند عایقی مناسب برای ساختمان باشد. مزیت دیگر آن سرعت نصب بالا و عدم نیاز به کارگر حرفه‌ای برای اجرای آن است…عدم تولید ضایعات ساختمانی و سروصدا نیز از امتیازات این روش است.

معماران و پیمانکاران نصب نمای ساختمان بامطالعه هر یک از روش‌های بالا و با توجه به بودجه و هزینه‌های مربوطه می‌توانند روش مناسب را انتخاب کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *