اجر و تاریخچه کوره های اجر پزی

همه در سایت اجرنما…………. وب سایت شهر اجر :
کوره‌های اجر پزی ابتدایی از مکان هایی تشکیل می‌شده که در آن  هیزم و خشت بصورت ردیفی روی هم چیده می‌شده است.  اجر ازآسیای غربی به غرب مصر و سپس به روم وبعد از ان سمت شرق هندوستان و چین رفته است .در سده چهارم میلادی اروپایی‌ها شروع به استفاده از آجر کردند، ولی پس از مدتی از رونق افتاد.  مجددا از سده ۱۲
میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد.
در ایران باستان ساختمان‌های بزرگ و زیبایی بوسیله اجر  بنا شده است که قسمتی از آنها هنوز پا بر جا هستند نظیر طاق کسری در غرب ایران قدیم، آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان  و میل رادکان در کردکوی /گلستان را که با آجر ساخته اند. همچنین پلها و سد‌های قدیمی مانند پل دختر، سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می‌باشندکه با اجر ساخته شد هاند.

 اندازه اجر ایلامی حدود ۱۰×۳۸×۳۸ سانیتی متر بوده پختن و مصرف آجر در زمان ساسانیان گسترش یافته و در ساختمان‌های بزرگ مانند آتشکده‌ها به کار رفته است. اندازه آجر این دوره حدود ۴۴×۴۴×۷تا ۸ بوده است و بعد‌های آن ۲۰×۲۰×۳ تا۴ سانتی متر کاهش یافت.
در فرش کردن کف ساختمان از آجر بزرگتری به نام ختائی به ابعاد ۵×۲۵×۲۵ سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامی در ابعاد ۴۰×۴×۵سانتی متر استفاده می‌شده است از انواع دیگر آجر در گذشته آجر قزاقی می‌باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می‌کردند که ابعاد آن ۵×۱۰×۲۰ بوده است.
امروزه هنوز اجر در ساختمان استفاده میشود البته در قسمت سفت کاری کمتر استفاده میشود . ولی در قسمت نمای ساختما اجر به عنوان نما استفاده میشود . و به علت زیبایی و تنوع زیاد اجرنما تقریبا نمای اول ساختمان در ایران میباشد . که انواع مختلفی دارد  شامل اجر قزاقی / اجر نسوز نما / اجر شیل یا پایه سنگ  و ….

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *