نحوه صحیح گداختن آجر نما

یکی دیگر از مراحل مهم در صنعت تولید اجر نمای درجه یک پختن یا گداختن آجر نما در کوره‌‌ می‌باشد برای تولید اجر نمای درجه یک نوع کوره بسیار مهم است هر قدر کوره مدرن و جدید و استاندارد باشد نوع اجر نمای تولیدی نیز مرغوب و با کیفیت بالا‌‌ می‌باشد..

نحوه درست پختن آجر

پختن و گداختن یکی از مهم ترین مراحل در ساختن و تولید اجر‌‌ می‌باشد . زمان مورد نیاز با توجه به نوع کوره ، نوع رس و سایر متغییر‌ها از 40 تا 150 ساعت متغیر‌‌ می‌باشد . در حال حاضر کوره های تونلی و کوره های متناوب انواع جدیدی از کوره‌ها می  باشند که مورد استفاده قرار‌‌ می‌گیرند . در کوره تونلی اجرهای خشک شده که بر روی واگن های مخصوص چیده شده‌اند از داخل تونل گذر‌‌ می‌کنند و از کانون حرارتی عبور‌‌ می‌نمایند و از سوی دیگر خارج‌‌ می‌شوند.

در کوره های دیگر ، حرارت به طور متناوب تغییر‌‌ می‌کند . در این روش خشت‌ها ثابت و کانون حرارتی متغیر است . سوخت این کوره‌ها گاز طبیعی ،نفت یا زغال سنگ‌‌ می‌باشد.

به علت غیر استاندارد بودن تولیدات امروزی کوره های چاهی از توضیح درباره آن صرف نظر‌‌ می‌نماییم .
کنترل زمان پخت در کوره از اهمیت فراوانی برخوردار است . خشت خام فاقد مقاومت های مکانیکی مورد نظر است و چنانچه اجر بیش از حد حرارت ببیند تغییر شکل‌‌ می‌دهد و قابل استفاده‌‌ نمی‌باشد.

به منظور اجتناب از بروز ترک حرارت تا دمای 100 تا 120 درجه سانتی گراد به کندی افزایش‌‌ می‌یابد . در این دما آب آزاد خشت‌ها تبخیر و خشک‌‌ می‌شود . بعد از خشک شدن خشت‌ها حرارت به سرعت تا 700 الی 800 درجه سانتی گراد افزایش‌‌ می‌یابد و در این دما اب تبلور کائولن تبخیر (دی هیدراته )‌‌ می‌شود و نهایت تخلخل خود را پیدا‌‌ می‌کنند . در دمای 800 تا 850 درجه سانتی گراد مواد زود گداز همراه با رس گداخته‌‌ می‌شوند و اجزای دیر گداز را احاطه‌‌ می‌نمایند و بعد طولی رس‌ها نقصان‌‌ می‌یابد و خشت حرارت دیده به مصالح یکپارچه‌ای تبدیل‌‌ می‌شود.

نحوه وصله سوراخ در دیوار آجری
بیشتر بخوانید

مصالح تشکیل شده از رس زود گداز در درجه حرارت بین 900 تا 1100 درجه سانتی گراد کاملا گداخته‌‌ می‌شوند و مصالح ساختار سنگی پیدا‌‌ می‌کند . این مصالح به خوبی در برابر نفوذ آب مقاوم است و مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برابر یخ بندان و سایر کیفیات یک مصالح ارزشمند را پیدا‌‌ می‌کند .

در بعضی از روش های نوین به منظور جلا یافتن سطح اجر در مرحله آخر با تزریق گاز طبیعی سطح اجر‌‌ می‌سوزد و تغییر رنگ‌‌ می‌دهد و جلا پیدا‌‌ می‌کند.

برای جلوگیری از ترک ،اجرها را به آهستگی سرد‌‌ می‌نمایند و بعد از آن کنترل نهایی انجام میگیرد و در صورت نیاز به منظور یکنواختی ماشین کاری وسپس اجرهای مرغوب بسته بندی ، انبار یا بارگیری‌‌ می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *