شوره سبز آجر نما

شوره سبز آجر نما و دلیل به وجود آمدن

در آجر نمای در حال اجرا شوره در چند حالت امکان ظهور دارد در بعضی مواقع بر روی آجر نما شوره سبز اشکار‌‌ می‌شود که این امر از وجود املاح وانادیوم موجود در خاک آجر نما به وجود‌‌ می‌آید برای حل مشکلاتی این چنینی باید منشا آن که به احتمال بسیار نفوذ آب باران یا امثال ان به آجر است را پیدا و از ورود آن جلوگیری کرد.

بیشتر نمای آجری ساختمان تحت تاثیر شوره قرار گرفته است. شوره یک رسوب نمک کریستالی است که روی نمای آجری ظاهر می شود و ساختمان را زشت و کثیف می کند. اما فناوری نانو با محصولاتی مانند «محلول نمک‌زدایی» کار بسیار خوبی انجام داده است. این محصول با از بین بردن شوره آجر زیبایی و سلامت را به ظاهر آجری باز می گرداند.

نمک ماده اصلی ایجاد شوره در نمای آجری است. نمک در مصالح ساختمانی مانند آجر، ملات، سیمان، آهک، ماسه و خاک رس یافت می شود. نمک های رایج عبارتند از سولفات کلسیم، سولفات سدیم، سولفات پتاسیم، سولفات وانادیم، کربنات کلسیم، کربنات سدیم، کربنات پتاسیم و اکسید منگنز که ظاهری سفید یا مایل به زرد در نما ایجاد می کنند.

آب دومین ماده تشکیل دهنده شوره است. در هنگام اجرای نمای آجری، آب مصرفی در مخلوط سیمان و ملات با نمک واکنش شیمیایی می دهد که با بارش باران و برف این واکنش افزایش یافته و زمینه ایجاد شوره و سفیدی را فراهم می کند. سپس با تبخیر آب، نمک ها روی سطح آجر باقی می مانند که در اصطلاح کلی شوره آجر ایجاد می شود.

محلول نمک زدایی مبتنی بر نانو تولید می شود. نانو پوشش‌ها لایه‌های بسیار نازک یا ساختارهای شیمیایی هستند که به روش‌های مختلف برای بهبود ظاهر و خواص فیزیکی مصالح ساختمانی مانند آجر استفاده می‌شوند.

از نظر فنی، محلول نمک زدایی، پوششی در مقیاس نانو است که ضخامت آن بیش از 1 تا 100 نانومتر نیست. نانوپوشش ها می توانند به ضخامت یک مولکول ساخته شوند یا دارای چندین لایه مولکولی باشند.

از آنجایی که محلول در مقیاس نانو است، به راحتی در منافذ آجر نفوذ کرده و از شوره محافظت می کند. محلول تا سال ها روی سطح نمای آجر باقی می ماند و از اثرات مخرب ظاهری و آسیب فیزیکی آجر جلوگیری می کند.

به طور کلی ویژگی های سیال نمک زدایی عبارتند از:

  • محلول یک مایع تیره دارد.
  • چگالی محلول برابر با 8.5 کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • PH محلول 1 تا 2 است.
  • مقاومت بالا در برابر اسیدها و مواد شوینده شیمیایی.
  • به از بین بردن شوره های سولفات، کربنات، نیترات و کلر کمک می کند.
  • نفوذپذیری بالایی دارد (پاکسازی شوره سر در منافذ عمیق آجر).
  • قابلیت آب بندی را دارد و نیازی به تخریب نما ندارد.
  • قیمت راه حل نسبت به هزینه های مربوط به نگهداری مداوم نما مقرون به صرفه است.
  • به سطح نهایی نما آسیب نمی رساند، حتی از آسیب دیدن نیز جلوگیری می کند.
  • دمای بهینه نگهداری محلول بین 5 تا 25 درجه سانتیگراد است.
  • این محصول در 1، 5 و 20 لیتر به فروش می رسد.

محلول نمک زدایی مایع که برای محافظت از نما در برابر شوره و سفیدی روی نمای آجری ساختمان استفاده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، نمک نه تنها در ساختار آجرها بلکه در ملات مورد استفاده برای ساخت نما نیز وجود دارد. این نمک ها با آب واکنش داده و به صورت شوره آجر ظاهر می شوند.

بررسی استحکام آجر و خشت
بیشتر بخوانید

تمامی ساختمان های دارای نمای آجری (قدیمی و جدید) مشکل شوره دارند. حل مشکل سفیدک به ویژه در مرمت بناهای تاریخی به منظور حفظ ارزش های فرهنگی بنا بسیار حائز اهمیت است. حتی ساختمان های مدرنی که از آجر به عنوان ماده ای نمادین در طراحی نمای خود استفاده می کنند، بدون شوره آجر به معنای حفظ زیبایی ساختمان در نظر گرفته می شود.

هدف از استفاده از محصول شوره سر در وهله اول از بین بردن ظاهر ناخوشایند نمای آجری است. هدف دوم استفاده از این مایع برای محافظت از آجر در برابر آسیب های ساختاری است. این بدان معنی است که آجر ترک نمی خورد، شکسته نمی شود و از بین نمی رود و پیوند خود را با ملات حفظ می کند.

به طور معمول، محلول های نمک زدایی برای انتقال عملکرد شیمیایی و فیزیکی به سطح نمای آجری استفاده می شود. به عنوان مثال، سیال نمک زدایی ممکن است علاوه بر قدرت تمیز کنندگی بالا برای بهبود مقاومت در برابر آسیب، خواص آبگریز و اولئوفوبیک نیز داشته باشد. این به معنای افزایش طول عمر نمای آجری خواهد بود.

محلول نمک زدایی سطح بسیار پایین تری از ترکیبات آلی فرار (VOCs) نسبت به دیگر شوره  منتشر می کند که باعث افزایش تقاضا برای این محصول شده است. دوستدار محیط زیست و اعتبار بخشیدن به توسعه پایدار در صنعت ساختمان موضوعی است که محبوبیت استفاده از این محصول را دوچندان کرده است.

از آنجایی که پوشش های نانو بسیار نازک هستند، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. این یک مزیت بزرگ برای نمای آجری است که زیبایی شناسی نقش کلیدی در آن دارد. یعنی هیچ اثری از مایع روی آجر باقی نمی ماند و کاربران به راحتی می توانند این محلول را روی نمای سازه اعمال کنند.

در صورت وجود آثار کثیفی بر روی آجرها که شبیه سفیدی و شوره سر نباشد، ابتدا باید نما تمیز و شسته شود. پس از خشک شدن نما و نمایان شدن کامل شوره سر، نوبت به استفاده از مایع شوره سر با استفاده از برس یا اسپری محلول روی کل نما می رسد.

بعد از یک روز نمای ساختمان باید دوباره شسته شود. سپس می توانید از یک پوشش ضدآب نانو آجر با مواد آبگریز روی آجرها استفاده کنید تا سطح نما را در برابر رطوبت عایق کرده و برای همیشه از آلودگی و شوره سر محافظت کنید. استفاده ترکیبی از محلول نمک‌زدایی و روکش آجر ضد آب نانو، نما را به یک زندگی تمیز و سالم تبدیل می‌کند.

استفاده از سیال نمک زدایی مزایای زیادی دارد که یکی از مزیت های اصلی این محصول قیمت مناسب آن است. در مقایسه با هزینه های نظافت سالانه یا فصلی نماهای آجری و هزینه های مربوط به خرابی سازه ای آجر (ترک و شکستگی)، قیمت محصول شوره سر بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

از همه مهمتر دغدغه کثیف شدن نما برای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری برای همیشه از ذهن ساکنین و مدیران آنها خارج شده است. به خصوص برای ساختمان های مهم، نمای تمیز راهی برای جذب مشتری و فروش مناسب ملک است. مطمئنا هیچکس دوست ندارد در ساختمانی با نمای کثیف زندگی یا کار کند.

مواد نانو آجرنما
بیشتر بخوانید

پس از استفاده از این محلول و سپس اعمال پوشش محافظ نانو نمای آجری، تا سال ها دیگر نیازی به پاکسازی و رفع مشکلات این نوع نمای ساختمان نخواهد بود. این محصول ضمانتی بلند مدت برای رفع مشکلات اصلی ساختمان سازی امروز کشور عزیزمان می باشد.

شوره سبز آجر نما

شوره سبز در آجر نما :

شوره سبز رنگی که گاهی اوقات روی سطوح اجری مشاهده‌‌ می‌شود به علت وجود املاح وانادیم در خاک اجر است .

برای علاج سفیدک ، نخست باید با دقت زیاد طوری که دیوار خراشیده نشود از سفیدک نمونه بر داری و جنس ان را شناسایی کرد ، سپس منشا پیدایش سفیدک را که معمولا نشت ابهای زیر زمینی و اب باران است شناسائی و نسبت به جلوگیری از نفوذ اب به کار اجری اقدام نمود و پس از ان سفیدک را از سطوح نما پاک کرد . سفیدک و شوره غالبا به صورت بلورهای الیافی ربز هستند و‌‌ می‌توان انها را به اسانی و به وسیله برس سیمی یا جاروی علفی پاک کرد .

چنانچه سطوح دیوارها پس از برس زنی باز هم دارای ظاهر خوبی نباشد بهتر است با اب تمیز شستشو داده و برس زنی مجددی انجام و دوباره ان را ابکشی کرد . اگر باز هم ظاهر کار خوب نبود باید ابتدا سطح دیوار را ببا اب کاملا خیس کرد و از محلول 1 به 9 اسید کلریدریک برای تمیز کردن سفیدک کربناتی استفاده کرد و سپس دیوار را ابکشی کرد . پیدایش ناگهانی شوره و سفیدک روی سطوح دیوارها غالبا به دلیل نفوذ رطوبت است .

شوره های سبز رنگ را باید به وسیله برسی که اغشته به محلول هیدروکسید سدیم ببا غلظت 300 گرم در لیتر است پاک کرد . این عمل ، خود سبب ایجاد رسوبات سفید نمکی بر روی دیوار‌‌ می‌شود که پس از سه روز‌‌ می‌توان ان را با اب شست . همچنین با محلول اسید اتیلن دیامین تترا استیک (EDTA) با غلظت یک قسمت در 10 قسمت اب این لکه‌ها را‌‌ می‌توان زدود ، ولی مصرف اسید کلریدریک برای از بین بردن این قبیل لکه‌ها نه تنها موثر نیست ، بلکه سبب تثبیت ان شده و رنگ ان را تبدیل به قهوه ای‌‌ می‌کند .
مصرف کلرورباریم ( Bacl2) برای جلوگیری از سفیدک های سولفاتی نتیجه‌ای ندارد زیرا در اثر ترکیب با این قبیل سفیدک‌ها سولفات باریم غیر محلول ایجاد‌‌ می‌شود که از بین بردن ان مشکل است .

سخن آخر

مایع شوره سر تنها راه موثر و ماندگار برای از بین بردن شوره سر و نمای آجری است. این محصول برای انواع آجر نما (آجر مهندسی، آجر نسوز، آجر قزاق، آجر بهمنی، آجر بتنی و …) قابل استفاده است. اما بسیاری از برندهای کشور محلول نمک زدایی را فروخته اند. بنابراین خرید از یک برند و فروشگاه معتبر بسیار مهم است.

بنابراین اگر می خواهید نمای ساختمانتان در هر زمانی از سال تمیز باشد و از دیدن آن نهایت لذت را ببرید، خرید محلول نمک زدایی را یکی از اولویت های خود قرار دهید. برای این منظور می توانید برای تهیه بهترین پوشش های نانو در کشور با شرکت نانویکاپک مشورت کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *