نقش آجر در نمای ساختمان

از معماری‌های کهن نمای آجری بناها اثری هنرمندانه٬ اصولی و فنی به‌جا مانده است. مساجد و عمارت‌هایی که باقی مانده‌اند نشانه‌ی ذوق و سلیقه‌ی معماران ایرانی است. در معماری ایرانی از دیرباز به آجر نما در داخل و بیرون ساختمان اهمیت زیادی داده شده. در جای جای ایران شاهد نقش آفرینی به وسیله‌ی آجر هستیم. سازندگان گذشته‌ی ما خانه را جای آسایش و آرامش می دانستند به همین علت برای بناها ارزش بسیاری قائل بودند. آجر باید دارای استاندارد خاصی باشد با توجه به شواهد اولين ساخت آجر استاندارد در ايران٬ برای عمارت دارالخلافه توسط ميرزا تقي خان اميرکبير به کار گرفته شد

نقش آجر در نمای ساختمان

تعریف آجر در آجر نما

آجر به عنوان مصالحی مصنوعی توسط انسان ساخته و پرداخته می‌شود. این نشانه‌ی این است که انسان از ده هزار سال قبل علاقه‌‌ای به ساختن بنای مورد علاقه‌ی خود داشته است. حتی بقایای کوره‌های آجر پزی در سیلک کاشان و شوش این تاریخ را به هزاره‌ی چهارم قبل از میلاد بر می گرداند.

آجر به عنوان مصالحی مقاوم و بادوام از گذشته های بسیار دور جزو مهم ترین متریال‌ها به شمار آمده است. از آجر به شیوه‌های گوناگونی استفاده شده است. اما آنچه که جای شگفتی دارد این است که هنوز هم که هنوز است از محبوبیت آجر در بناها کاسته نشده است. امروزه با پیشرفت در زمینه‌ی معماری نیز انواع گوناگون آجر به بازار مصالح وارد شده است.

بنا به نیاز و اقلیم‌های زیستی آجرهای مختلفی وجود دارد.به صورت کلی  آجر مخلوطي است از خاک رس٬ ماسه٬ فلدسپات٬ سنگ آهک٬ سولفات ها٬ سولفورها٬ فسفات ها٬ کاني هاي آهن٬ منگنز٬ منيزيم٬ سديم٬ پتاسيم و مواد آلي است. با توجه به مواد خامی که در ساخت آجر به کار برده می‌شود آجرهای مختلفی جهت مصارف گوناگون تولید می‌شود.

آجر لعابدار
بیشتر بخوانید

نقش آجر در نمای ساختمان

استفاده از آجر نما در ساختمان

آجری که برای نما استفاده می‌شود ویژگی خاصی دارد. مثلا این آجرها کاملا پخته٬ سخت و یکنواخت هستند و در اثر برخورد با آجرهای دیگر صدای زنگداری ایجاد می‌کنند. آجر نما در جذب آب میزان استانداردی دارد. آجر نما باید در برابر تغییرات دما و رطوبت دارای مقاومت باشد و به راحتی آب در آن نفوذ نکند. طرح آجر نما امروزه بسیار متنوع بوده و طراحان در این زمینه بسیار فعال‌اند. علاوه بر آن این آجر نباید معایبی چون شوره زدگی٬ ترک خوردگی و نظایر آن را داشته باشد. آجرنما در رنگ های مختلفی در بازار یافت می‌شود. با وجود طرح های متنع این آجرها اما باید قبل از اجرای کار آجر نما را باید تیشه داری کرد  و اضلاع آن را به وسیله‌ی ماشین تراش پهن کرد.

باید متناسب با ساختمان نمای آن را انتخاب کرد. مسلما یک ساختمان اداری با یک ساختمان مسکونی باید در نما تفاوت هایی با هم داشته باشند. حتی رنگ آجر نما باید با کاربری ساختمان هماهنگ باشد. قبل از اجرای هر طرحی باید با معمار و طراح باتجربه ای مشورت کرد. گاهی امکان دارد با وجود هزینه‌ی گزافی که می‌شود نمای چندان زیبایی از آب در نیاید. در این زمینه باید از ذوق و سلیقه‌ی هنرمندانه ای برخوردار بود.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *