آجر نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه را بهتر بشناسید؛آجرها جز بهترین مصالحی هستند که برای ساخت و ساز به کار می‌روند. آجر به وسیله پختن خشت با روش‌های مختلف تولید می‌شود. استفاده از آجر به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد و در دوران باستان نیز متوجه خواص و استحکام آجرها شده بودند و از آن‌ها در موارد مختلفی از جمله ساخت و ساز معابد بزرگ، نوشتن احکام و قوانین دولتی و… استفاده می‌کردند.

امروزه به نظر می‌رسد که از آجرها تنها برای تزیین محیط و ساختمان استفاده می‌شود. به عنوان مثال، از آجرنما ها در طراحی ساختمان و زیباسازی محوطه استفاده می‌شود. ممکن است در دوران جدید از آجر به عنوان مصالح پایه‌ای و اساسی ساخت و ساز استفاده نشود اما آجرهایی وجود دارند که مصارف آن‌ها به چشم ما مردم معمولی نمی‌آید و به صورت تخصصی در محیط‌های تخصصی استفاده می‌شوند و کاربردی عادی ندارند. از جمله این آجرها، آجرهای نسوز ویژه هستند. در ادامه به بررسی مختصر آجرهای نسوز ویژه می‌پردازیم.

آجر نسوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

 آجر نسوز ویژه

 

همان طور که از نام این نوع آجر مشخص است، میزان مقاومت آن در برابر حرارت بالا است و به صورت کلی استحکام بیشتری نسبت به آجرهای معمولی دارد. در ساخت آجرهای نسوز از نوعی چینی یا سرامیک و خاک نسوز استفاده می‌شود. آجرهای نسوز نسبت به آجرهای سفالی تراکم بیشتری دارند و درجه حرارت پخت آن‌ها حدود 1500 درجه سانتی‌گراد است.

آجر نسوز ویژه

از آجرهای نسوز در کارخانه‌ها و صنایع استفاده می‌شود و بیشتر برای پوشش جداره درونی کوره‌های ذوب کردن فلزات استفاده می‌شود؛ زیرا این آجرها حالتی ضد اکسید و ضد فلز دارند یعنی زنگ نمی‌زنند و در برابر فلزات ذوب شده مقاوم هستند. یکی از انواع آجرهای نسوز، آجر نسوز ویژه است. آجرهای نسوز ویژه انواع مختلفی دارند و با توجه به فلزی که در ساخت و تهیه آن‌ها به کار رفته است، نام‌گذاری شده‌اند. علت این که به آن‌ها اجرهای نسوز ویژه گفته می‌شود همین کاربرد فلزات در ساخت آن‌ها است.

آجر در دکوراتیو خانه
بیشتر بخوانید

انواع آجر نسوز ویژه:

 آجر نسوز ویژه

آجر نسوز ویژه اکسید کروم-کوروندوم

این نوع از آجر نسوز ویژه دارای 5 تا 10 درصد از اکسید کروم یک و دو است که با 90 تا 95 درصد اکسید آلومینیوم مخلوط شده است. این نوع آجر نسوز در برابر مواد قلیایی مقاوم هستند و همان طور که پیش‌تر اشاره شد، از این آجر نسوز ویژه برای پوشش درونی کوره‌های ذوب کردن فلز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن در کوره‌های بلند ذوب آهن است!

آجر نسوز ویژه زیرکونیوم

این آجر نسوز ویژه از ترکیب سولفات زیرکونیوم طبیعی، مقدار کمی آلومین و کوارتز استفاده می‌شود. از آجر نسوز زیرکونیوم در ساخت کوره‌هایی که به حرارت بسیار بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود. فلز زیرکونیوم یا Zr2O مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به همین دلیل در کوره‌های ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب، راکتورهای اتمی، ساخت بوته‌های ذوب فلزات و به صورت کلی در صنایع ذوب فولاد و فلز از آن استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه اکسید کروم

از این آجر نسوز ویژه در صنعت شیشه‌سازی بسیار استفاده می‌شود. در ساخت این نوع از آجر نسوز از 95 درصد اکسید کروم یا Cr2O3 استفاده می‌شود و در ساخت کوره‌های تولید خمیر شیشه از این نوع استفاده می‌شود.

آجر نسوز ویژه آلومینیومی

آجر نسوز ویژه آلومینیومی دارای مقدار زیادی آلومین یا AL2O3 است در دمای حدود 1500 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود. در این آجر بیش از 70 درصد آلومین وجود دارد و همین امر موجب بالا رفتن مقاومت آن در برابر گرما و مواد قلیایی شده است. از این آجر در ساخت دیواره درونی کوره‌های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از آجر نسوز در معماری
بیشتر بخوانید

آجر نسوز ویژه قلیایی

آجرهای نسوز قلیایی از ترکیب اکسید سیلیسیم با اکسید منیزیم ساخته می‌شوند. از این آجر نسوز ویژه برای پوشش دیواره درونی کوره‌های تولید فولاد، کوره‌های تولید سیمان، دیواره بالایی کوره‌های ذوب شیشه و صنایع غیرفلزی استفاده می‌شود.

جهت دریافت مشاوره رایگان با شهر آجر تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *