نمای سنتی و مدرن با آجر

نمای سنتی و مدرن با آجر

مهترین اصل در ساخت ساختمان ها مصالح ساختمانی می باشد.استفاده از مصالح ساختمانی همچون آجر قدمتی بسیار زیاد را شامل می شود و در کشور ما از گذشته های بسیار دور از آجر استفاده می شد.در زمان های بسیار قدیم مردم برای ساخت و ساز از چوب استفاده می کردند اما چون به کار بردن چوب محدود بود در پی چاره ای برای ساخت و ساز بر آمدند و خشت را تولید کردند.

خشت ها از گل خشک شده در آفتاب درست می شد اما به تدریج آجر جایگزین خشت شد.آجر ها که از ترکیب خاک رس با آب تولید می شدند و در کوره ها پخته می شدند دارای استحکام و مقاومت بالا تری بودند.اگر آثار تاریخی به جا مانده از زمان های گذشته را نگاه کنیم در میان آن ها بناهایی زیبایی که با آجر بنا شده اند به چشم می خورد.

این بنا ها اندک نمی باشند و می توان گفت که آجر بیشترین کاربرد را در آن زمان داشته است.با به وجود آمدن کاشی استفاده از آجر در بناهای قدیمی محدود به دیواره های خارجی بود و دیوارها و زیبایی های داخلی منازل به کاشی ها سپرده شد. اما در دنیای جدید و بناهای امروزی استفاده از آجر در دیوار های داخلی و خارجی به کار برده می شود.

امروزه در ساخت بناها علاوه بر شیک و خاص بودن، مردم تلفیقی از بناهای سنتی و امروزی را برای منازل می خواهند و از این رو با آجر های کوچک و زیبا در دیوار های داخلی فضایی رمانتیک و سنتی در خانه ها به وجود می آورند.به طور کلی باید گفت که در اصل عمل و یا همان کاربرد مصالح از گذشته تا به امروز تغییری در آجر ها ایجاد نشده بلکه کاربردشان  زیاد تر نیز شده است اما شکل و ظاهر آجر ها از گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری کرده و انواع متفاوت در رنگ بندی ها و ابعادشان به وجود آمده است .

آجر نما در کافه
بیشتر بخوانید

کاربرد آجر در بناهای تاریخی :

آجر در بناهای سنتی و تاریخی گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفته که موارد کاربرد آن ها در پی های آجری، کرسی چینی، دیوار سازی و ستون های قطور و ظریف و جرز، پایه، قوس ها، پوشش انواع طاق، دیوار کشی ها، طاق نما سازی ها ، کف فرش ها ، اسکلت سازی و استخوان بندی و نماسازی فضا ها و بناهای مختلف از قبیل مساجد و حسینیه ها، مدارس ، عمارت و کاخ ها، پل ها، کاروان سرا ها، بازار ها و حجره ها، آب انبار ها و منازل مسکونی و موارد بسیار دیگر بود.

که از آن ها بناهای محکم و تاریخی از قبیل بازار ها و مساجد و … به یادگار مانده است.ماندگاری بناهای تاریخی و ساختمان های ایجاد شده در معماری دوان تاریخی، انعطاف پذیری آجر ها در دراز مدت را به وضوح نشان می دهد.

در گذشته آجر سنتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند شامل آجر های نظامی که بیشتر برای کف سالن های سرباز خانه ها استفاده می شدند و آجر های ختایی که در جهت ساخت ساختمان ها قدیمی و برای فرش کف حیاط به کار گرفته می شدند و آجر تخت یا همان چهار گوش ایرانی که برای فرش کردن کف به کار برده می شد و آجر شکری یا آجر آب انباری که به علت مقاومت در برابر رطوبت برای ساخت آب انبار ها مورد استفاده قرار می گرفتند بودند.این آجر ها با این که به روش دستی تهیه می شدند ولی دارای کفیت بسیار خوبی بودند.

آجر نما در تهران
بیشتر بخوانید

کاربرد آجر در معماری جدید :

آجر ها با اینکه مصالح قدیمی در معماری می باشند اما گذشت زمان و پا گذاشتن در عصر جدید موجب کمرنگ تر شدن کاربرد آن ها در معماری و طراحی داخلی و .. نشده است بلکه موجب شده که آجر ها در رنگ بندی ها و طرح های متنوع بسیاری تولید شوند تا انواع سلیقه ها را در بر بگیرند .

با تغییر و تحول در آجر ها آجرهای لعابی ، آجر نسوز ، آجر سیمانی ، آجر ماسه آهکی و … به وجود آمدند که هر کدام دارای مزایایی می باشند و جهت کار برد در شرایط به خصوصی به کار برده می شوند.

کاربرد آجرها امروزه نه تنها در کف و دیوار سازی و موارد کاربرد در زمان های گذشته را شامل می شوند بلکه از آن ها در زیبا سازی و تزئین ساختمان ها و منازل و زیبا سازی شهر ها ، ایجاد فضای سنتی در ساختمان های مدرن و … به کار برده می شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *