آجر نما و آجر نسوز

آجر نما و آجر نسوز

آجر یکی از مصالحی است که از دیرباز مورد استفاده در سازه‌های ایرانی بوده است و قدمت فراوانی در معماری ایرانی دارد. ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آجر باعث شده است که از دیرباز در هر گوشه از بناهای ایرانی به‌وفور مورداستفاده قرارگرفته و باگذشت زمان نه‌ تنها جایگاه خود را از دست نداده است بلکه با پیشرفت علم معماری و ساخت آجرهای مدرن و زیبا، جایگاه خود را در سازه‌ها به‌خوبی حفظ کرده است.

آجر نما و آجر نسوز

یکی از انواع آجرها ، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌آسانی آسیب نبیند.

آجرهای غیر استاندارد بعد از مدتی ترک برداشته و دچار جلبک، رطوبت و … شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند. برای شناخت آجر مرغوب باید ویژگی‌های ظاهری آن‌ها را مورد بررسی قرار داده تا از کیفیت آن مطمئن شوید. آجر نماهای مرغوب از پخت یکنواخت و خوبی برخوردار بوده و در هنگامی‌که به هم برخورد می‌کنند صدای زنگ‌داری تولید می‌کنند.

تنوع رنگ در آجر نما و آجر نسوز

آجر نما و آجر نسوز

آجر نما در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه‌شده‌اند و شما می‌توانید مطابق با سلیقه خودتان رنگ موردنظر را انتخاب کنید. بعنوان‌ مثال آجر نما با طیف رنگ قرمز، می‌تواند به‌خوبی حس گرما و آرامش را به فضا القا کند و برای استفاده در مناطق سردسیری و طراحی داخلی فضاهای عمومی مانند کافی‌شاپ مناسب هستند.از دیگر رنگ‌های متنوع این آجرها می‌توان به رنگ‌های سفید، مشکی و… را نام برد.

کارخانه آجر نما
بیشتر بخوانید

اغلب آجر نما ها از خاک نسوز تولید شده‌اند که علاوه بر افزایش کیفیت آجر، باعث می‌شوند که این آجرها در برابر رطوبت و گرما مقاومت بالایی داشته باشند و به‌عنوان یک عایق رطوبتی مناسب برای خانه شما در فصول مختلف سال عمل کنند. خوب است بدانید این آجرها از نظر قیمت نیز نسبت به آجرهای معمولی از قیمت بیشتری برخوردار هستند، زیرا تولید خاک نسوز کار سخت و هزینه بری است.

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز انواعی از آجر هستند که از موادی مانند چینی بوده و از خاک‌های نسوز ویژه در دمای 1200 تا 1800 سانتی‌گراد در کوره‌های آجرپزی ساخته می‌شوند. آجرهای نسوز انواع مختلفی دارند. این آجرها از مصالحی مانند سیلیس، آلومینیوم و … ساخته می‌شوند که بر کیفیت، رنگ و مقاومت آجر تأثیر می‌گذارد.

آجر نسوز علاوه بر نمای ساختمان‌ها در نمای داخلی ساختمان‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه طراحان داخلی برای دکوراسیون شومینه‌های آپارتمانی و دیوارهای داخلی از آجر نسوز استفاده می‌کنند. آجر نسوز در کف ساختمان نیز مورداستفاده قرارگرفته و با توجه به مقاومت مناسبی که در برابر رطوبت و گرما دارد از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند. علاوه بر این‌ها این آجرها قابلیت کاربرد در دیگر فضاهای داخلی مانند حمام و آشپزخانه را نیز دارند. آجر نسوز مرغوب دارای سطحی یکنواخت و زبر است. آجر نسوز در ساخت کوره‌ها و پاتیل‌ها نیز کاربرد داشته و در صنعت عایق‌کاری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *