آجر قزاقی

طراحی مدرن با آجر قزاقی

آجر قزاقی یکی از رایج‌ترین آجر سنتی دستی است. این آجر به همان روش آجر نما قزاقی به صورت سنتی تهیه می‌شود. امروزه این متریال به عنوان نما برای ساختمان مدرن قابل استفاده است. بافت شهری برای مردم باید به گونه‌ای طراحی شود که تجلی بخش آرامش و زیبایی باشد. یکی از مواردی که می‌تواند حس طبیعی بودن و زیبایی به بافت شهری بدهد آجر قزاقیست که از دیرباز مورد توجه بوده است. این آجرها خود نمایانگر خاک و طبیعت هستند به همین دلیل است که می‌توانند حس صمیمت و آرامش را القا کنند. در واقع آجر قزاقی جایگاه ویژه‌ای در معماری مدرن پیدا کرده است

طراحی مدرن با آجر قزاقی

تاریخچه آجر قزاقی

آجر قزاقی قدمتی طولانی دارد و از کهن‌ترین آجرهای سنتی ایران به شمار می‌رود. حتی اگر بناهای کهن ایرانی را ببینید، متوجه خواهید شد که در ساخت آن‌ها از این نوع آجرهای دست‌ساز و سنتی استفاده شده است. در واقع قزاقی برگرفته از نام سربازان قزاق‌ها است که با ورودشان به ایران، سربازخانه‌های خود را با نوعی آجر ساختند که آجر قزاقی نام گرفت. این امر با توجه به شواهد عینی از بناهایی همچون پل‌ دختر، مسجد جامع اصفهان، گنبد کاووس و … به دوران ساسانیان باز‌می‌گردد.

طراحی مدرن با آجر قزاقی

استحکام آجر قزاقی

به دلیل اینکه این آجر با دست ساخته می‌شود از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است. در مقابل تغییرات دمایی مقاوم بوده و نگه‌‌داری از آن بسیار آسان و ارزن خواهد بود. همچنین این آجر در رنگ‌های خاکی، پوست پیازی، قرمز اخرایی، زرد، آتشی و حنایی در بازار موجود است. در واقع این تنوع رنگ، منجر به ایجاد بافتی مدرن در تم ساختمان‌ها می‌شود. به گفته سیمون آیوازیان آجر در معماری ایرانی مانند نت در موسیقی و کلمه در شعر است و نقشی تعیین‌کننده در معماری این سرزمین دارد.

کاربرد آجر قزاقی در گذر زمان
بیشتر بخوانید

امروزه به دلیل اینکه نما و طراحی‌های سنتی طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است، آجر قزاقی به راحتی توانسته خود را در این میان جای دهد. این نوع آجر نیاز طرفداران نمای داخلی و بیرونی را رفع کرده است و در هر سبک دکوراسیون، اثر متفاوتی از خود برجای می‌گذارد. این آجر در زیباسازی ساختمان، هم در داخل و هم بیرون کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال استفاد از آجر قزاقی در داخل شومینه جلوه زیبایی در دکوراسیون داخلی ایجاد خواهد کرد.

طراحی مدرن با آجر قزاقی

انواع رنگ آجر قزاقی

به دلیل تنوعی بی‌نظیری که در طرح، اندازه و رنگ دارد براحتی هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. به علاوه کاربران با وجود آجر قزاقی می‌توانند طرح خود را در هر سبکی پیاده کنند. ناگفته نماند این نوع آجر با هر متریال دیگری براحتی هماهنگ خواهد شد. در این زمینه باید خلاقیت داشت و از طریق مشاوره‌ با طراح، بتوان سبک مورد نظر خود را با توجه به نوع ساختمان (اداری یا مسکونی) پیاده کرد.

آجرهای قزاقی علاوه بر زیبایی در معماری امروزه به دلیل مزایای فراوانی که دارند بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. از جمله می‌توان گفت این متریال عایق بسیار مناسبی در برابر تغییرات دمایی و همچنین سر و صداهای بالاست. همچنین این محصول تعادل دمایی را در ساختمان مهیا می‌سازد. آجر قزاقی عمر مفید سازه را افزایش می‌دهد، زیرا توان بالایی در برابر ترک و خوردگی دارد. به علاوه این محصول در برابر آب حاوی سولفات و شوره‌ زدن مقاوم است و به دلیل اینکه توان بالایی در جذب ملات دارد از سست شدن و سقوط ممانعت می‌‌کند.

مشخصه آجرهای روکار و توکار
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *