اهمیت آجر نما

اهمیت آجر نما

اهمیت آجر نما

آجر نما را می‌توان در آثار زیبا و نماهای قدیمی تا به امروز مشاهده کرد که چگونه معماران هنر چیدن آجرها را جهت نماهای تزئینی در بناها اجرا می‌کردند. آجر نما دارای رنگ طبیعی بدون افزودن هیچ ماده شیمیایی است و فقط در درجه پخت باهم متفاوتند. در مکان‌های بسیاری شاهد هنر دست استادکاران مجرب هستیم که زیباترین سطح های آجری را در طرح‌ها و تناسب‌های موزون و دقیق خلق کرده‌اند.

با آجرهای نما می‌توان شیوه‌های گوناگونی از رگ چینی، گل‌اندازی، گره‌سازی، آجرکاری رنگی و یا آجرکاری با آجرهای تزئینی و نقش‌دار، خوون چینی و … را اجرا کرد که فقط یک استادکار ماهر می‌تواند تبحرش را در این زمینه نشان دهد. با هیچ یک از دیگر مصالح نمی توان ریزه کاری‌های منحصربفرد را در گوشه و کنار بنا خلق کرد. طراحی و نقش خاص ورودی‌ها، سر در، راهروها دیوارها، پنجره‌ها و جای جای نقش‌دار بنا سخنی از خشت و آجر دارد که هیچ محصولی نمی‌تواند چنین اثرهایی را از خود بر جای گذارد.

کاربرد آجر نما

از کاربری‌های بی‌نظیر آجر نما به عنوان یک عنصر تزئینی، آمیختن آن با کلیه عناصر تشکیل‌دهنده معماری است. این محصول چه به صورت تنها و چه اینکه در ترکیب با دیگر عناصر در نما به کار رود فرصت خلق زیبایی‌ها را در نما به اجرا خواهد گذاشت. از طرفی انقباض و انبساطی که این عنصر در برابر تغییرات دمایی از خود نشان می‌دهد مانعی در برابر ترک خوردگی بنا به حساب می‌آید. از اینرو این محصول از قدرت ذخیره انرژی برخوردار است.

در واقع از آجر نما هر چیزی را برای داشتن یک خانه رویایی که در ذهن داریم (راحتی، دوام، تعمیرات آسان، طرح و مدل‌های ماهرانه و مهم‌تر اینکه القای حس طبیعی بودن) را در اختیارمان قرار می‌دهد. خانه‌های آجری خاص در قدیم‌الایام مخصوص افرادی بود که در پی خانه‌ای ویژه‌ای بوده و معرف و نشانی از سرمایه آن‌ها بوده است. در حقیقت بنای آجری نشانگر بازتاب احساسات و روحیات ساکنین آن خانه است. مهم نیست که شما خواستار طرح‌های ساده، سنتی، مدرن و یا کلاسیک هستید فقط کافیست بدانید آجر بنا خانه‌ای منحصربفرد را به شما خواهد بخشید. به طور کل در یک نگاه بنای آجری خاص‌ترین سازه دوران خود خواهد شد.

چرا آجرها سیاه می شوند؟ چطوری میشه اینو تعمیر کرد؟
بیشتر بخوانید

اهمیت آجر نما

اهمیت آجر نما

  • بنای آجری مقاوم به آتش‌سوزی بوده و تغییر شکل نخواهد داد.
  • ضایعات و زباله‌های ساختمانی ندارد.
  • ایجاد مزاحمت و سر و صدا برای اطرافیان ندارد.
  • از وزن بالایی برخوردار نیست.
  • در اجرای نما با ملات سرعت نصب و اجرا پایین است اما در سیستم اجرای نمای خشک سرعت بیشتری را مشاهده خواهید کرد. البته این سیستم برای ساختمان‌های مرتفع بهتر جواب می‌دهد تا خانه‌های مسکونی کوچک.

اگر به نمای ساختمان خود اهمیت دهید در واقع متوجه شده‌اید که نمای هر بنا جزء جدایی ناپذیر آن محسوب می‌شود. زیبایی نما نیز نه تنها معرف هنر، احساسات شخصی و کیفیت کار معمار و طراح را به نمایش خواهد گذاشت بلکه در مجموعه فضای شهری نیز موثر واقع می‌شود. زیرا همانطور که می‌دانید یک ساختمان جزئی از فضای شهر نیز به حساب می‌آید و نمای فضاهای اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *