ملات نسوز – انواع و کاربرد در ساختمان

ملات نسوز – انواع و کاربرد در ساختمان

ملات نسوز مخلوطی از شن، آلومینات کلسیم، سیمان و خاک نسوز است که به طور خاص مهندسی شده است. برای گذاشتن آجر نسوز در مکان هایی که در معرض دمای بسیار بالا هستند استفاده می شود. ملات نسوز فقط برای ساخت شومینه ها استفاده می شود و نباید روی سطوح داغ استفاده شود. دو نوع اصلی ملات نسوز موجود است: ملات گیر هیدرولیک و ملات پیش مخلوط یا خشک کننده هوا. اولی به دلیل خواص برتر آن مانند مقاومت در برابر اسید و نامحلول بودن در آب مطلوب تر است در حالی که دومی فقط برای ساخت و ساز داخلی استفاده می شود زیرا در آب حل می شود. علاوه بر آن ملات مخلوط کارگاهی نوع دیگری است که به دلیل خواص نامناسب دیگر قابل استفاده نیست. آیین نامه بین المللی مسکونی (IRC) و آئین نامه بین المللی ساختمان (IBC) استفاده از ملات آجر نسوز مطابق با استاندارد ASTM C 199 برای تاسیسات اتاقک های دود، آجر نسوز (شومینه) و دودکش سفالی (دودکش) است. این به این دلیل است که ملات های نسوز در مقایسه با ملات مخلوط محل کار آسان تر، ایمن تر، در دسترس تر هستند و حدس و گمان در مورد فرمولاسیون ملات را حذف می کنند.

ملات نسوز-انواع و کاربرد در ساختمان

انواع ملات نسوز

دو نوع ملات نسوز مطابق با ASTM C 199 وجود دارد و طبق کد مجاز است:

  1. ملات گیر هیدرولیک

به آن ملات نسوز غیر محلول در آب نیز می گویند و بهترین ملات نسوز موجود به حساب می آید. ملات گیر هیدرولیک مخلوط کن سنگدانه و بایندر است و در دمای 1499 درجه سانتیگراد حداقل به مدت 6 ساعت مقاومت می کند. از خواص بارز ملات نسوز غیر محلول در آب می توان به مقاومت در برابر اسید، نامحلول در آب اشاره کرد و تنها نوع ملات نسوز است که برای گیرش دودکش های رسی توصیه می شود. ملات گیرش هیدرولیک از نظر کارایی و عمل آوری مشابه ملات پایه پورتلند است. علاوه بر این، حمل و نقل و ذخیره آن آسان تر از پیش مخلوط است. این نوع ملات نسوز در کیسه ها خشک می شود و قبل از استفاده در معرض جدا شدن، سخت شدن یا انجماد قرار نمی گیرد. در نهایت، می توان از آن برای گذاشتن آجر نسوز، تنظیم محفظه گلو و دود، تنظیم آسترهای دودکش سفالی و جهت استفاده در فضای باز استفاده کرد.

آیا می توان آجرها را در گودال آتش منفجر کرد؟
بیشتر بخوانید

ملات گیرش هیدرولیک

خشت دودکش

  1. ملات پیش مخلوط شده یا هوا خشک شده در هوا

ملات نسوز پیش مخلوط کننده خاک رس، سنگدانه ها و سیلیکات مایع به عنوان چسب می باشد. خواص چنین ملات نسبت به ملات گیر هیدرولیک پایین تر است. به عنوان مثال، پس از خشک شدن در آب حل می شود و به زمان طولانی برای خشک شدن در محیط مرطوب نیاز دارد. علاوه بر آن، ملات از پیش مخلوط شده یا خشک شده در هوا ممکن است باعث ایجاد شکوفه شود. علاوه بر این، در سطل هایی با قوام یک ترکیب دیواره خشک آماده استفاده است و ممکن است با کمی آب رقیق شود. همچنین ملات خشک کن با هوا در محیط گرم و خشک ترجیح داده می شود زیرا در مقایسه با سایر انواع ملات به سرعت خشک نمی شود. در ساخت کوره استفاده می شود. در نهایت پس از گذاشتن به سرعت سفت می شود و از آنجایی که در آب حل می شود به راحتی تمیز می شود.

ملات خشک کردن هوا

  1. ملات مخلوط محل کار

این نوع ملات امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد و با استفاده از ماسه، خاک رس نسوز ، سیمان و آهک تولید می شود. این نوع ملات در برابر دمای بالا مقاومت می کند اما پس از سرد شدن، چسب را از دست می دهد و در نتیجه دیگر عملکرد خود را انجام نمی دهد. بنابراین، این نوع ملات برای مکان هایی که به طور مرتب در معرض دمای بالا هستند توصیه نمی شود.

نکات کاربردی ملات نسوز

به طور کلی حداکثر ضخامت ملات نسوز در کوره مرغوب 6 میلی متر است.

  • اگر ضخامت ملات بیشتر از 6 میلی متر باشد، منقبض شده و بین آجرها فاصله ایجاد می کند و در نهایت به آجر اجازه حرکت می دهد.
  • ضخامت ملات بیشتر از 6 میلی متر برای مکان هایی دور از صفحه داغ مجاز است.
  • ملات نسوز باید فقط برای استحکام و پایدار ماندن سازه آجری استفاده شود. نباید روی صورت داغ در معرض دید قرار گیرد.
  • ملات نسوز برای پر کردن سوراخ ها یا فضاهای بزرگ یا شکاف بین آجرهای نسوز قابل استفاده نیست.
  • برای تعیین تعداد روزهای بین پایان ساخت و ساز و قرار گرفتن ملات در معرض دمای بالا از توصیه کد مربوطه استفاده کنید.
طراحی نمای داخلی با آجر نما
بیشتر بخوانید

آجر کاری با استفاده از ملات نسوز

شهر آجر انواع مختلف آجر نما در رنگ های مختلف با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به فروش می رساند. جهت دریافت مشاره و یا سفارش خرید با شماره 09129640179 در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *