مزایای آجر نما سفالی

مزایای آجر نما سفالی

آجر سفالی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. آنها با خشک کردن و پختن مواد خام خاک رس یا شیل تولید می شوند و یک ساختار قابل نفوذ متخلخل را تشکیل می دهند. این آجرها دست ساز هستند و می توانند برای انواع کاربردهای خانگی و تجاری استفاده شوند. برخی از رایج ترین کاربردهای آجر سفالی عبارتند از: دیوارها، تراس ها، فضاهای باغ، پشت بام ها و بسیاری موارد دیگر.

آجرهای نما سفال برای استفاده به عنوان مبلمان و بدنه باربر دیوارهای ساختمان ساخته می شوند و ظاهری زیبا و جذاب ارائه می دهند، همچنین دارای ویژگی های بسیار زیاد دیگری نیز هستند. این آجرها با سایر آجرکاری های سازه ای متفاوت بوده و همچنین از مواد مختلفی ساخته شده اند تا ظاهر ساختمان را زیبا و دلنشین کنند.

مزایای آجر نما سفالی

آجر نما که به آن آجر سوراخدار عمودی نیز می گویند به آجرهایی اطلاق می شود که از خاک رس ساخته شده و به عنوان مبلمان و بدنه باربر دیوارهای ساختمان استفاده می شود. این آجرها به شکل مستطیل (استاندارد) یا نامنظم (کمکی) هستند. آنها معمولاً با ساختار متخلخل طراحی می شوند، برای اهدافی از جمله گرم کردن یکنواخت در طول کلسینه کردن، کاهش وزن کلی آجرها و پر کردن ملات سیمان در سوراخ آجرها. این آجرها به طور گسترده در محوطه سازی، مسکونی، مغازه ها، ساختمان های تجاری و عمومی استفاده می شود.

مزایای استفاده از آجرهای سفالی به عنوان دیوارهای خارجی:

  1. دوام

آجرهای نما رسی از خاک رس در دمای بالا کلسینه می شوند تا ضد هوا و ضد خوردگی باشند. این آجرها عموماً دارای نرخ جذب آب بیش از 8 درصد نیستند، به طوری که در برابر چرخه های یخ زدگی و ذوب شدن بسیار مقاوم هستند.

  1. عایق حرارتی عالی

ویژگی های قابل تنظیم دما مخصوص آجرهای سفالی باعث می شود فضای داخلی اتاق در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد.

  1. افزایش کارایی ساخت و ساز

روند ساخت و ساز بسیار ساده است زیرا آجرهای نما سفال بر روی ورقه خارجی دیوار حفره نصب می‌شوند که هم عایق حرارتی و هم تزئینات در یک مرحله با هم رقابت می‌کنند. در همین حال، راندمان ساخت و ساز را می توان تا حد زیادی افزایش داد زیرا بدنه دیوار و مبلمان به طور همزمان تکمیل می شوند.

  1. ایمنی بالا

آجرهای نما رسی از خاک رس در دمای بالاتر از 1100 درجه سانتیگراد کلسینه می شوند تا خود ماده غیر قابل اشتعال باشد.

  1. پایداری و نگهداری کم

آجرهای نما رسی سازگار با محیط زیست هستند و می توان آنها را مجدداً استفاده کرد. آنها در اتمسفر محو نمی شوند و در عوض در طول زمان کهنه تر می شوند. پس از نصب صحیح، نیازی به تعمیر و نگهداری یا خدمات نیست.

  1. زیبایی شناسی:

آجرهای سفالی زیبایی شناختی و همه کاره هستند. دارای رنگ ها و ضخامت های متنوع و همچنین پوشش ها و اشکال مختلف سطوح مختلف است. طیف گسترده ای از رنگ ها از سفید فوق العاده تا قرمز کلاسیک تا مشکی زغالی را شامل می شود. انواع موجود شامل فرمت های خشن، صاف، لعاب دار، دراز و پهن است.

آشنایی با آجر نمای ساب خورده
بیشتر بخوانید

علت استفاده از آجر نما سفالی

آجرهای سفالی از دیرباز به عنوان مصالح ساختمانی باربر خارق العاده استفاده می شده است. آجرهای نما رسی نیز از نظر تحمل بار، اثر سایه و شدت رنگ عملکرد خوبی دارند. با آجرهای نما رسی، زیبایی ساختاری معقولی را می توان با سایه یا دانه عمودی حاصل از فرآیند نصب، ضخامت اتصالات و ناهمواری آجرها به دست آورد. کمربندها یا الگوهای رنگی مختلف (که “بافت ثانویه” نیز نامیده می شود) را می توان با استفاده از تلاقی، منبت و غیره ایجاد کرد. در صورت استفاده همراه با مصالح دیگر مانند شیشه، آجر شیشه ای یا آجر سیمانی می توان سبک های مختلف معماری را شکل داد. آجرهای نما سفال از طریق ابعاد آجرها، بافت سطح، شکاف دانه ای و نامنظمی، نوعی جلوه بصری به ارمغان می آورند که بر روی فلزات صاف و منظم یا شیشه که هر دو محصولی از تکنولوژی روز هستند، دیده نمی شود.

آجرهای نما رسی پس از اختلاط و تنظیم درجات مختلف خاک رس از خاک رس با کیفیت در دماهای بالا برای مدت زمان دقیق کنترل شده کلسینه می شوند. در نتیجه این آجرها به طور طبیعی رنگ‌هایی را تشکیل می‌دهند. رنگ‌ها در کل آجر ثابت هستند و در گزینه‌های مختلف، از رنگ‌های اصلی (مانند سفید، زرد، قرمز، قهوه‌ای، خاکستری، سیاه) تا رنگ‌های خاص (مانند رنگ متالیک، رنگ ترکیبی) در دسترس هستند. آجرهای نما سفالی در ابعاد، اشکال و کارکردهای مختلف برای رفع نیاز طراحان تولید و با استفاده از فرآیند ساخت خاص مانند آسیاب، این آجرها را دارای بافتی غنی (سطح صاف، سطح ناصاف، لکه سطح، لکه رنگ) میشوند. خنثی کردن، خشن کردن، شکل دهی دستی).

فرمولاسیون آجر نسوز
بیشتر بخوانید

منابع:

http://bombaytiles.com/2020/05/14/why-use-clay-bricks-bombay-tiles/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *