نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 1

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه

اگر شومینه دارید، می دانید چقدر عالی است که بتوانید در یک شب سرد در خانه خود آتش روشن کنید. با این حال، شما همچنین می دانید که آجرهای شومینه شما چقدر از دود و دوده کثیف می شوند. از آنجایی که آجرهای شومینه بسیار کثیف می شوند، باید حداقل سالی یک بار تمیز شوند. خوشبختانه، فرآیند تمیز کردن این آجرها نسبتاً آسان است، چه از محصولات تمیزکننده سنتی استفاده کنید یا از وسایل معمولی خانگی!

روش های تمیز کردن شومینه آجری

روش 1 : استفاده از محصولات پاک کننده

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 1

  1. آجرها را با یک ضمیمه برس نرم جاروبرقی بکشید. از ضمیمه برس روی جاروبرقی خود استفاده کنید و روی تمام آجرهای خود بروید. تا جایی که می توانید گرد و غبار سست، زباله و دوده را جاروبرقی بکشید تا آجرها بعداً راحت تر تمیز شوند.

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 2

  1. شومینه خود را با مواد شوینده ظرفشویی بشویید تا لکه های سبک را پاک کنید. 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) از مواد شوینده ظرف را با 4 فنجان (950 میلی لیتر) آب در یک بطری اسپری ترکیب کرده و تکان دهید. سپس، این محلول را روی آجرهایتان اسپری کنید و با برس‌های اسکراب با اندازه‌های متفاوت، آن‌ها را بمالید. آجرها را بعد از تمیز شدن با آب گرم بشویید و با پارچه ای تمیز و خشک خشک کنید.
  • شوینده ظرفشویی ساده ترین و سریع ترین روش تمیز کردن آجر نسوز مورد استفاده در شومینه است، بنابراین اگر آجرها خیلی بد به نظر نمی رسند باید اولین روشی باشد که باید امتحان کنید.
  • مواد شوینده ظرفشویی نسبتاً بی ضرر است، بنابراین بهترین روش برای استفاده در آجرهای قدیمی است.

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 3

  1. با بوراکس هم آجرهای شومینه را تمیز و هم ضدعفونی کنید. 2 قاشق غذاخوری (34 گرم) بوراکس را با 4 فنجان (950 میلی لیتر) آب داغ و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) صابون ظرفشویی در یک بطری اسپری مخلوط کنید. مخلوط را با هم تکان دهید، سپس آن را روی آجرها اسپری کنید. آجرهای اسپری شده را با برس خود به صورت دایره ای بشویید، سپس از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید تا پس از تمیز شدن، کثیفی را پاک کنید.
  • همچنین می توانید این محلول پاک کننده را در یک سطل درست کنید و اگر بطری اسپری ندارید، آن را با قلم مو یا اسفنج روی آجرها بمالید.
آیا باید از آجرهای دست ساز استفاده کرد؟
بیشتر بخوانید

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 4

  1. آجرهای جدیدتر و محکم تر را با آمونیاک و مواد شوینده تمیز کنید. 1⁄2 فنجان (120 میلی لیتر) آمونیاک، 1⁄4 فنجان (59 میلی لیتر) مواد شوینده ظرفشویی و 4 فنجان (950 میلی لیتر) آب داغ را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و بطری را بچرخانید تا مواد با هم مخلوط شوند. این محلول را روی آجرهای خود اسپری کنید و با برس اسکراب خود آنها را بمالید تا تمیز شوند. هنگامی که آنها تمیز شدند، آنها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا محلول تمیز کننده پاک شود.
  • آمونیاک می تواند برای آجرکاری مضر باشد، بنابراین از این روش برای آجرهای به خصوص قدیمی یا شکننده استفاده نکنید.
  • هنگام کار با آمونیاک حتما از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 5

  1. از تری سدیم فسفات (TSP) روی سخت ترین لکه ها و گریس ها استفاده کنید. 1⁄8 فنجان (30 میلی لیتر) TSP را با 1 گالن (3.8 لیتر) آب داغ در یک سطل بلند بچرخانید. سپس، برس خود را در محلول تمیز کننده فرو کنید و از آن برای تمیز کردن آجرها استفاده کنید. در نهایت آجرها را با آب گرم بشویید.
  • فقط اگر آب و صابون ظرفشویی کار نمی کند از TSP استفاده کنید.
  • TSP یک محلول تمیزکننده بسیار قوی است، بنابراین مطمئن شوید که بدون استفاده از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی با آن برخورد نکنید. از قرار دادن محلول روی پوست، لباس یا فرش خودداری کنید.

روش 2 : شومینه خود را با وسایل معمولی خانگی تمیز کنید

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 6

  1. برای تمیز کردن راحت از جوش شیرین و صابون استفاده کنید. حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 44 میلی لیتر) صابون ظرفشویی را با ½ فنجان (5 اونس) جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر پاک کننده بسازید. سپس، برس اسکراب خود را به خمیر آغشته کنید و از آن برای مالش دادن آجرها با حرکات کوچک و دایره ای استفاده کنید. اجازه دهید خمیر به مدت حدود 5 دقیقه روی آجرها بماند سپس آن را با آب گرم بشویید.
  • هنگام شستشوی آجرها از پایین به بالا کار کنید تا از باقی ماندن رگه ها جلوگیری کنید.

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 7

  1. اگر آجرهایتان خیلی قدیمی نیستند، سرکه و آب بپاشید. مقدار مساوی سرکه و آب گرم را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و آجرها را با این محلول اسپری کنید. پس از چند دقیقه دوباره آجرها را اسپری کنید، سپس با یک برس اسکراب آنها را با حرکات دایره ای بشویید. پس از اتمام کار، آجرها را با آب گرم بشویید.
  • از آنجایی که اسیدیته سرکه آن را کمی ساینده می کند، ممکن است نخواهید از این روش برای آجرهایی با قدمت بیش از 20 سال استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد رگه، هنگام شستن آجرها از پایین شومینه به بالا کار کنید.
  • ممکن است بخواهید پس از اتمام کار، مخلوطی از جوش شیرین و آب را روی آجرها بمالید تا اسیدیته سرکه ای که به تازگی روی آجرها اسپری کرده اید از بین برود. با این حال، این به شدت ضروری نیست.
نحوه انتخاب آجر نسوز مناسب برای پروژه
بیشتر بخوانید

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 8

  1. از کرم تارتار یک خمیر درست کنید و از آن برای تمیز کردن آجرهایتان استفاده کنید. برای درست کردن خمیرتان، 2 قاشق غذاخوری (20 گرم) کرم تارتار را با مقدار کمی آب ترکیب کنید. سپس، با استفاده از یک مسواک قدیمی، یک لایه از خمیر نازک را روی یک منطقه دوده ای از آجر بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. در نهایت، خمیر را با آب گرم بشویید.
  • مگر اینکه مقدار زیادی کرم تارتار در دست داشته باشید، این روش برای تمیز کردن نقاط نسبتاً کوچک دوده بهترین استفاده است.

نحوه تمیز کردن آجرهای شومینه 9

  1. اگر این تمام چیزی است که دارید، از پاک کننده حمام یا تمیزکننده فر استفاده کنید. مردم گاهی اوقات موفق شده اند آجرهای شومینه را با اسپری تمیز کننده حمام یا تمیز کننده فر تمیز کنند. پاک کننده را روی آجر اسپری کنید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند. سپس آجرها را با قلم مو بشویید و از اسفنج آغشته به آب استفاده کنید تا بقایای باقی مانده را پاک کنید.
  • استفاده از پاک کننده حمام یا پاک کننده اجاق گاز روش موثری برای تمیز کردن آجرها در 100٪ مواقع نیست، بنابراین فقط در صورتی باید از آنها استفاده کنید که راه دیگری برای تمیز کردن آجرهای شومینه خود ندارید.
  • می توانید اسپری تمیزکننده حمام و پاک کننده فر را در هر فروشگاه مواد غذایی که لوازم نظافت منزل می فروشد تهیه کنید.

منبع : wikihow

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *