نحوه تمیز کردن ملات از آجرها

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها

ملات خشک شده روی سطح آجر ناخوشایند است و می تواند ظاهر دیوار را خراب کند. ساده‌ترین راه برای داشتن آجرهای تمیز، جلوگیری از پاشیدن ملات در حین ساخت دیوار است، اما می‌توانید پس از خشک شدن ملات را نیز از روی آن جدا کنید. برای ملات هایی که بدون توجه به کاری که انجام می دهید نمی توانید آنها را جدا کنید، استفاده از اسید موریاتیک برای حذف ملات سرسخت ممکن است راه حل خوبی باشد. صرف نظر از وضعیت شما، مهم است که هنگام تمیز کردن ملات از آجر، مراحل صحیح را دنبال کنید و اقدامات احتیاطی ایمنی را انجام دهید.

روشهای تمیز کردن ملات از روی آجر

روش 1 : تمیز کردن ملات مرطوب

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها

  1. از لبه ماله برای صاف کردن ملات با سطح دیوار استفاده کنید. با استفاده از لبه کوتاه ماله از حرکت رو به جلو بلند کردن و غلتشی استفاده کنید تا ملات با سطح آجر یکدست شود. این کار را در حالی که آجرهای جدیدی می چینید ادامه دهید تا از جمع شدن ملات و ایجاد تکه های بزرگ روی آجرها جلوگیری کنید.
  • همچنین می توانید از یک اسفنج بزرگ و تمیز برای صاف کردن ملات با سطح آجرها استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 2

  1. گرد و غبار باقیمانده ملات را با یک برس با موهای متوسط نرم بمالید. هدف این است که به جای پاک کردن گرد و غبار ملات عمیق تر در آجر، گرد و غبار روی سطح آجر خود را پاک کنید. از فشار دادن برس خودداری کنید و از سطح آجر پاک کنید. تا زمانی که گرد و غبار ملات روی دیوار شما پاک شود، از حرکت رفت و برگشت استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 3

  1. برای جلوگیری از پاشیدن ملات، داربستی را در فاصله 2 اینچ (5.08 سانتی متر) از دیوار قرار دهید. یک داربست باید در فاصله 2 اینچ (5.08 سانتی متر) از دیوار نصب شود تا از پاشیدن ملات در پایه دیوار شما جلوگیری شود. تخته‌های داربستی که به دیوار نزدیک‌تر هستند باید زاویه‌دار و کمی به سمت پایین از دیوار قرار گیرند.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 4

  1. پایه دیوار خود را با یک پارچه قطره یا ورق پلاستیکی محافظت کنید. نی، پارچه های قطره پارچه، یا ورقه های پلاستیکی را روی پایه دیوار قرار دهید تا از چکه های ملات لکه بر پایه دیوارتان جلوگیری کنید. این لباس‌ها باید 3 تا 4 فوت (91.44 سانتی‌متر) از پایه دیوار شما امتداد داشته باشند.
  • شما همچنین می توانید از تخته سه لا یا تخته رشته ای جهت دار استفاده کنید. اگر ملات روی تخته‌های چوبی چکه کرد، می‌توانید تا زمانی که کثیف نشد دوباره از آن استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 5

  1. اجازه دهید توده های بزرگتر ملات قبل از برداشتن خشک شوند. اگر تمام این اقدامات احتیاطی را انجام می دهید، اما توده های بزرگ ملات همچنان روی دیوار شما ختم می شود، باید اجازه دهید خشک شوند و سپس با استفاده از روش اسکنه یا اسید سعی کنید آنها را بردارید.
اصطلاحات رایج در آجر کاری
بیشتر بخوانید

روش 2 : حذف ملات خشک با اسکنه

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 6

  1. آجر را با شلنگ باغچه خیس کنید. قبل از اینکه بخواهید ملات خشک شده روی ملات را بردارید، اطمینان حاصل کنید که حداقل 7 روز خشک شده است. اشباع کردن دیوار با آب قبل از اسکنه کردن، برداشتن ملات را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند آجر شما را از آسیب محافظت کند. قبل از شروع کار با شلنگ باغچه یا با سطل آب، آجر را کاملاً اشباع کنید.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 7

  1. روی اسکنه موازی با آجر ضربه بزنید تا ملات اضافی حذف شود. اسکنه را با زاویه 20 تا 30 درجه در مقابل سطح دیوار خود در مناطقی که ملات ساخته شده است نگه دارید. کمی به انتهای اسکنه ضربه بزنید و شروع به شکستن ملات خشک شده از روی دیوار کنید. از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. کار را به آرامی و با احتیاط ادامه دهید تا بیشتر ملات از دیوار جدا شود.
  • قطعات بزرگتر ملات را به قطعات کوچکتر و قابل کنترل تر تقسیم کنید، به جای تلاش برای حذف یکباره آن.
  • ملات آهک با استفاده از این روش راحت تر از ملات پایه سیمانی حذف می شود.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 7

  1. ملات اضافی را با یک برس سیمی سخت پاک کنید. با یک حرکت رفت و برگشت روی سطح آجر بروید تا گرد و غبار ملات شکسته شده را از بین ببرید. سعی کنید هر ملات سرسختی را که از اسکنه خارج نشده است بتراشید. زمان زیادی را در یک منطقه صرف نکنید وگرنه ممکن است آجر آن ناحیه را تغییر رنگ دهید.
  1. اگر ملات شما ترک خورده یا آسیب دیده است، ملات مطابق را از یک تامین کننده دریافت کنید. از یک اسکنه یا یک برس سخت برای برداشتن یک تکه ملات استفاده کنید و آن را به نزدیکترین تامین کننده آجر ببرید. تامین کننده می تواند رنگ و قوام را مطابقت دهد تا بتوانید بیشتر مخلوط کنید. ملات خود را مخلوط کرده و با استفاده از کیسه هاون، قسمت های آسیب دیده را پر کنید. اجازه دهید ملات به مدت 20 دقیقه سفت شود قبل از اینکه با ابزار اتصال دهنده به آن شکل دهید.

روش 3 : استفاده از اسید موریاتیک برای حذف ملات خشک شده

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 8

  1. از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید. اسید موریاتیک بسیار سمی و سوزاننده است، بنابراین مهم است که هنگام استفاده از آن اقدامات احتیاطی مناسب را رعایت کنید. هنگام کار با اسید از دستکش های ضد اسید، عینک، کفش های بسته، لباس های محافظ و ماسک تنفسی مجهز به فیلتر مناسب درجه اسید استفاده کنید.
  • یک جعبه جوش شیرین در اطراف نگه دارید تا اگر اسید روی پوستتان پاشید، آن را روی خود بریزید. مواد شیمیایی سوزاننده از اسید موریاتیک می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 9

  1. دستورالعمل پشت اسید را بخوانید. اطلاعات و هشدارهای ارائه شده با محصولی که خریداری کرده اید را بخوانید. مقادیر رقت و فرآیند را در پشت بسته بندی دنبال کنید. به طور معمول، شما می خواهید محلولی ایجاد کنید که یک قسمت اسید موریاتیک به 9 قسمت آب باشد.
  • هرگز اسید موریاتیک را با سایر مواد شیمیایی مخلوط نکنید.
  • برای آجرهای کم رنگ یا کرم رنگ از اسید استفاده نکنید. اسید می تواند آنها را تغییر رنگ داده و مفاصل آنها را ضعیف کند.
محاسبه تعداد آجر
بیشتر بخوانید

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 10

  1. اسید موریاتیک را رقیق کنید. ابتدا یک سطل مقاوم در برابر اسید را با آب پر کنید، سپس اسید موریاتیک را اضافه کنید. این امر مانع از پاشش برگشتی می شود که به طور بالقوه می تواند اسید را روی شما بپاشد.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 11

  1. آجر را با آب خیس کنید. قبل از اینکه اسید را روی دیوار بمالید، مهم است که کاملاً از آب اشباع شده باشد. استفاده مستقیم از اسید موریاتیک روی آجر خشک ممکن است به دیوار شما آسیب برساند.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 12

  1. اسید را با یک برس مقاوم در برابر اسید بمالید. یک برس مقاوم در برابر اسید را تهیه کنید تا زمانی که آن را روی آجر می‌زنید، موها از هم نپاشد. قلم مو را در محلول اسیدی که ایجاد کرده اید فرو کنید و آن را به صورت یک لایه روی قسمت کوچکی از آجری که می خواهید تمیز کنید بمالید. اسید را در یک منطقه کوچک بمالید تا مطمئن شوید که با آجر دیوار شما واکنش نامطلوبی ندارد.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 13

  1. اجازه دهید اسید به مدت پنج دقیقه بماند. اجازه دهید اسید در ملات روی آجرها خیس بخورد و آن را تجزیه کند. اگر اسید کار کند، در تماس با ملات شروع به حباب زدن و وز می کند. اجازه ندهید اسید کاملاً روی آجر خشک شود وگرنه به آنها آسیب می رساند.
  • اگر متوجه تغییر رنگ روی آجر شدید، استفاده از اسید را متوقف کنید.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 14

  1. ملات را با یک برس پاک کنید. از یک برس با موهای متوسط استفاده کنید و سطح آجر را به شدت مالش دهید. از مالش دادن در درزهای آجر خودداری کنید یا ممکن است ملات نگهدارنده آجر را ضعیف کنید. لجن ایجاد شده از ملات و اسید را روی پارچه قطره ای خود بتراشید. به مالش دادن ادامه دهید تا تمام مواد خشک شده روی ملات پاک شود.

نحوه تمیز کردن ملات از آجرها 15

  1. اسید را با چند گالن آب بشویید. در حین کار، مطمئن شوید که هیچ یک از اسیدها روی آجر خشک نمی شوند. اسید خشک می تواند آجر را ضعیف کرده و رنگ آن را تغییر دهد. همیشه یک شلنگ باغبانی یا یک سطل پر از آب را در نزدیکی خود نگه دارید و پس از پایان شستشوی ملات، اسید را بشویید.
  • هنگامی که اسید کاملاً شسته شد، اسید باقیمانده را در جایی ذخیره کنید که کودکان و حیوانات خانگی نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

ما در شهر آجر روشهای نگهداری بهتر آجر نما و انواع آجر نسوز را برای شما مشاوره میدهیم . جهت ثبت سفارش یا استعلام قیمت با شماره 09129640179 تماس بگیرید.

منبع :wikihow

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *