نمای چوبی یا آجری؟

نمای چوبی یا آجری؟

نما در درجه اول پوسته محافظ یک خانه است. رطوبت را برای سالها از بنای ساختمان دور نگه می دارد، مصرف انرژی را کاهش می دهد و عامل مهمی در حفظ ارزش ملک شماست. اتفاقاً سیستم های نما نیز چشم نواز هستند. شما به عنوان سازنده باید سال ها به نمای خود نگاه کنید، البته به شرطی که خودتان در خانه زندگی کنید. در این مقاله به این خواهیم پرداخت که آیا نمای آجری، چوبی یا گچی معیارهای مربوطه را برای شما برآورده می کند و کدام نکات دیگر تعیین کننده است.

نکات مهم در انتخاب متریال نما

  1. نما به عنوان یک پوسته محافظ – مکان بسیار مهم است

موقعیت جغرافیایی خانه و الگوهای آب و هوای تاریخی خود را در نظر بگیرید.

طراحی نمای ترکیبی نیز قابل تصور است. نماهای گچی در سمت به اصطلاح آب و هوا باعث تسریع آلودگی قارچی یا خزه می شود. قسمت آب و هوا قسمتی از خانه است که به ویژه در معرض باد و باران است.

  1. مهارت شما مورد تقاضا است

همچنین مهارت خود را در نظر بگیرید. برخی از انواعی که در زیر توضیح داده شده اند، نیازمند تعمیر و نگهداری کمتری هستند، برخی دیگر نیاز به بررسی منظم دارند که به صورت چرخشی تکرار می شوند. در هر صورت، برای جلوگیری از هرگونه غافلگیری ناخوشایند، باید یک ذخیره نگهداری ایجاد کنید. اگر ماهر باشید و خودتان بتوانید کار را انجام دهید، این میزان می تواند کمتر باشد.

  1. طراحی

اگر هر روز بتوانید از نمای انتخابی خود لذت ببرید ایده آل خواهد بود و همین امر به صرفه جویی در انرژی هر روز کمک می کند. قبل از ساخت خانه به طرح توسعه نگاه کنید. این ممکن است تصمیم را از شما دور کند.

معیارهایی که یک نما باید رعایت کند

  • یک نما باید چندین سال در برابر شرایط آب و هوایی از هر نوع مقاومت کند
  • باید با کمترین تلاش ممکن بدرخشد
  • یک نمای خوب به طور موثر صداها را به بیرون و داخل عایق می کند
  • نگهداری آن باید آسان باشد
  • نما باید ظرفیت خوبی برای انتشار بخار آب داشته باشد. هرچه نفوذپذیری در برابر بخار آب بیشتر باشد، لایه های نما بهتر می توانند رطوبت را به بیرون منتقل کنند. یک نمای خوب باید بتواند نفس بکشد
  • عایق حرارتی نما باید بالاتر از حد متوسط باشد. در بهترین حالت به سطح یک خانه کم انرژی می رسد. این بر اساس U-value است. هرچه این ضریب انتقال حرارت کمتر باشد، عایق حرارتی نما بهتر است

نمای آجری

آجر نما هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. عایق بسیار خوبی دارد، در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت می کند و نیازی به نگهداری زیادی ندارد. با این حال، آجر سنگین است، تولید آنها هزینه بر است و نما باید آغشته شود. تمام مزایا و معایب نمای آجری را در یک نگاه توضیح می دهیم.

در سال 7500 قبل از میلاد برای اولین بار طبق استانداردهای امروزی مورد استفاده قرار گرفتند. آجرها از لوم رسی و ماسه ساخته می شوند. مخلوط تشکیل شده و در کوره های مخصوص پخته می شود. کاشی ها بیشتر به عنوان کاشی سقف شناخته می شوند. آجرهایی که برای ساخت دیوار استفاده می شوند اغلب آجر نامیده می شوند.

نمای آجری

مزایای نمای آجری

ظاهر زیبای آجر در خانه یک مزیت دارد. نه تنها باعث ایجاد زیبایی شناسی پیچیده می شود، بلکه به خانه شما نیز ارزش می بخشد. این کار فروش خانه شما را در زمان مناسب آسان تر می کند. این یک انتخاب طبیعی است و آجرها بسته به ماده سنگی خاصی که استفاده می کنید، می توانند در سایه ها و رنگ های مختلفی باشند.

در کجا می‌توان از آجر نما استفاده کرد؟
بیشتر بخوانید

همچنین برای هوای سرد عالی است زیرا آجر گرمای طبیعی را حفظ می کند و برای مدت طولانی تری گرم می ماند. این بدان معناست که هزینه های گاز و گرمای خانوار شما کاهش می یابد و در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

آجر از خانه شما در برابر آسیب در طوفان های شدید محافظت می کند. آجر نسوز، ضد موریانه و بادوام در مدت زمان طولانی است. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری آن کم است، زیرا نیازی به رنگ آمیزی ندارد، خرد نمی شود و فرسوده نمی شود. تنها چیزی که نیاز دارد یک اسپری سبک با شلنگ به صورت دوره ای است.

  • نمای آجری به خوبی عایق بندی می شود
  • به دلیل سختی، نمای آجری به طور دائم در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت می کند
  • نماهای آجری جاودانه هستند و در هر دوره ای مناسب هستند. لازم نیست نگرانی نسبت به این موضوع داشته باشید که روزی نمای آجری شما منسوخ در نظر گرفته شود
  • یک نمای آجری در مقایسه به نگهداری زیادی نیاز ندارد
  • نمای آجری از ثبات می‌افزاید. خانه ایمن و محافظ به نظر می رسد
  • آجرها ذخیره کننده های حرارتی بسیار خوبی هستند. گرما دوباره با تأخیر زمانی آزاد می شود
  • آجرها بدون مواد مضر ساخته می شوند. با توجه به قوام خود، آب و هوا و رطوبت داخلی را تنظیم می کنند

معایب نمای آجری

این ماده گرانتر از چوب است. به راحتی نمی توان آن را پاره کرد یا جابه جا کرد و گاهی اوقات آجرها نامنظم هستند. گاهی اوقات در مناطق مرطوب یا مرطوب، آجر می تواند در برابر کپک آسیب پذیر باشد، زیرا با دمای سرد منبسط و منقبض می شود و دارای منافذی است که در آن کپک جمع می شود.

گاهی اوقات تراشه ها یا آجرهای پخته شده ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند که نیاز به وصله و ملات جدید داشته باشد.

  • نمای آجری بسیار سنگین است. باید از نظر استاتیکی به خوبی با سنگ تراشی واقعی سازگار شود
  • تنظیم استاتیک نسبتاً گران است
  • تولید آجرهای بنایی پرهزینه است، زیرا در دمای بالا پخته می شوند
  • نمای آجری قابل نفوذ به آب است. در اینجا باید متعاقباً آغشته سازی اعمال شود

نمای چوبی

با این نوع نما گزینه های زیادی برای طراحی وجود دارد. می توان آن را بدون درمان و رنگی نصب کرد یا خلاقانه برجسته کرد. نمای چوبی در ماه‌های گرم از گرما محافظت می‌کند و در ماه‌های زمستان به خوبی از سرما محافظت می‌کند. خانه های سنگی را می توان با چوب ترکیب کرد. علاوه بر این، نماهای چوبی را می توان با ساخت خانه های پیش ساخته و سیستم کامپوزیت عایق حرارتی به خوبی نصب کرد. صرف نظر از روش نصب، مهم است که آب باران بتواند به سرعت تخلیه شود.

نمای چوبی

مزایای نمای چوبی

چوب بیشتر یک ماده سنتی برای خانه شما است. به طور معمول خانه های “چوبی ساخته شده” مقرون به صرفه تر از خانه های بلوکی هستند. کار با این نوع خانه ها نسبتاً آسان است و جنس آن نیز سبک است. همچنین بسیار در دسترس است.. به طور کلی، چوب راحت تر است، به خصوص در تنظیمات خاص. در مناطقی که فرسایش و گل و لای انباشته می شود، چوب بهتر می ایستد زیرا به دیوارهای آجری آسیب می رساند، در حالی که چوب مقاوم است.

اهمیت بسته بندی آجر نما
بیشتر بخوانید

چوب همچنین یک عایق عالی است. در شب های سرد شانس بیشتری برای حفظ گرما و گرم ماندن دارید. چوب رطوبت را جذب می کند و یک تهویه مطبوع طبیعی است. این می تواند پانل های چوبی یا یک خانه چوبی باشد. مزیت دیگر این است که انعطاف پذیرتر از آجر است.

  • یک نمای چوبی زیست محیطی و پایدار است، زیرا چوب دائماً رشد می کند
  • نماهای چوبی را می توان بر روی هر نوع خانه ای نصب کرد
  • شما می توانید نماهای چوبی را روی خانه های مستحکم با استفاده از یک تیغ به اصطلاح پشتیبان مستقیماً روی دیوار نصب کنید. شکاف ها را می توان با مواد عایق پر کرد..
  • نماهای چوبی بدون نیاز به نگهداری در نظر گرفته می شوند. به عنوان یک قاعده، تجدید نظر فقط پس از 10 سال ضروری است
  • نماهای چوبی به خوبی نگهداری شده عمر مفید بسیار بالایی دارند
  • چوب درمان نشده عملکرد خود را از دست نمی دهد

معایب نمای چوبی

دلیل اصلی اینکه خریداران خانه تمایل دارند آجر را بهتر از چوب دوست داشته باشند به دلیل فرسودگی و پارگی چوب است. شما باید نگران آسیب موریانه و حتی آسیب آب باشید زیرا کپک نیز می تواند مشکل ساز شود.

یکی دیگر از دلایلی که چوب ممکن است در برابر آجر مقاومت نکند این است که برای مقاومت در برابر آفات نیاز به عملیات شیمیایی دارد. این ماده همچنین می‌تواند در طوفان‌های شدید منبسط و منقبض شود، به غیر از پیچ و تاب یا پیچش در هوای بد.

برای انجام تعمیرات روی چوب، در برخی موارد نیاز به صافکاری یا تعویض دارد.

  • نماهای چوبی گرانتر از نماهای گچی هستند
  • بدون مراقبت بیشتر چوب هوا می گیرد و ظاهر خود را تغییر می دهد

کدام نما را انتخاب کنیم؟

اگر به دنبال اقتصادی ترین گزینه هستید و تنها چند دهه آینده را برنامه ریزی می کنید، نما گچی بهترین انتخاب است. اما این فقط در صورتی اعمال می شود که به یک لایه عایق اضافی نیاز نداشته باشید. مثلاً وقتی آجرهای سوراخ‌دار عمودی پر از پرلیت یا پشم معدنی را نصب می‌کنید که حداقل ضخامت آنها 36.5 – 41.5 سانتی‌متر است. چنین دیوار بیرونی تک پوستی را می توان گچ کاری کرد.

آجر های کلینکر عایق معمولاً کمی گرانتر از نماهای گچی یا نماهای چوبی هستند. با این حال، مزایای طولانی مدت، همانطور که در بالا به تفصیل توضیح داده شد، بسیار بیشتر از معایب آن است.

کسانی که آجرهای کلینکر را خیلی گران می دانند می توانند به آجرهای کلاسیک روی بیاورند. اینها ارزان تر هستند و خواص زیست محیطی مثبت زیادی دارند. نوع دیگر، لغزش های آجر کلینکر است که تصور یک نمای آجری جامد را می دهد. اما در اینجا به یک لایه عایق نیاز دارید که ابتدا باید روی دیوار خانه اجرا شود. اگر در وهله اول معیارهای محیطی دارید، نمای چوبی انتخاب خوبی است. اگر یک لایه عایق اضافی نصب شود، بسته به نوع چوب و بنایی، الزامات EnEV را برآورده می کند. نماهای چوبی بادوام و اکولوژیکی هستند، اما نیاز به نگهداری شدید دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *