چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 5

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم

ساختن کوره آجری می تواند یک پروژه خانگی وقت گیر و پرهزینه باشد. با این حال، برای غذاهای خوشمزه و اجاق دلپذیر ارزشش را دارد. ابتدا طرحی برای اجاق آجری پیدا کنید که متناسب با اندازه و محدودیت بودجه شما باشد. در مرحله بعد، با حفر یک سوراخ و پر کردن آن با بتن، پایه ای برای اجاق آجری خود آماده کنید. پس از اینکه فونداسیون شما خشک شد، شروع به ساخت کوره آجری خود کنید. هنگام جمع آوری مصالح و چیدن آجرها از برنامه خود پیروی کنید. در آخر، از اجاق آجری خود برای پخت پیتزا، نان و سایر غذاهای خوشمزه استفاده کنید.

مراحل ساخت کوره آجری

بخش 1 : انتخاب یک طرح

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 1

  1. طرح های کوره آجری را پیدا کنید. کوره های آجری پروژه های وقت گیر و پرهزینه ای هستند. اگر فر را اشتباه بسازید، ممکن است ترک بخورد و تمام کارهای سخت شما را از بین ببرد. اگر می خواهید فر را به درستی بسازید، باید برنامه ای را دنبال کنید. طرح های اجاق آجری را می توان به صورت آنلاین پیدا کرد یا از فروشگاه لوازم خانگی محلی خود خریداری کرد. برخی از طرح های عالی عبارتند از:

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 2

  1. اندازه فر خود را در نظر بگیرید. طرحی که انتخاب می کنید بستگی به این دارد که چقدر فضایی را می توانید به فر خود اختصاص دهید. به عنوان مثال، اگر یک باغ کوچک دارید، باید اجاقی بسازید که در داخل آن قرار بگیرد. ملاحظات دیگر عبارتند از:
  • اگر فر را زیر پوشش پاسیو می‌سازید، فر باید به اندازه‌ای کوتاه باشد که زیر آن قرار بگیرد. با این حال، مطمئن شوید که دودکش می تواند از زیر پوشش پاسیو بیرون بیاید تا دود آزاد شود.
  • اگر می خواهید پیتزاهای بزرگ بپزید، کف فر هم باید بزرگ باشد.
  • محدودیت های بودجه باید در نظر گرفته شود. اگر بودجه کمی دارید، برای ساختن فر کوچکتر برنامه ریزی کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 3

  1. طرح کوره گنبدی را انتخاب کنید. کوره های گنبدی، کوره های آجری ایگلو شکل با درهای چوبی هستند. آنها ظرافتی آسان و روستایی دارند که می تواند جذابیت بصری زیادی را به حیاط خلوت شما اضافه کند. علاوه بر این، این اجاق‌ها غذا را به طور یکنواخت می‌پزند و می‌توانند تا دمای بسیار بالا گرم شوند.
  • ساخت کوره های گنبدی ممکن است دشوار باشد. برخی از طرح ها حتی شامل نجاری هستند.
  • این اجاق ها ممکن است زمان زیادی را صرف کنند تا به درستی گرم شوند

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 4

  1. یک طرح کوره بشکه ای را در نظر بگیرید. اجاق های بشکه ای، کوره های آجری هستند که دور یک بشکه فلزی بزرگ ساخته می شوند. این اجاق‌ها را می‌توان خیلی سریع گرم کرد و نسبت به برخی از اجاق‌های گنبدی مصرف انرژی بیشتری دارد. این نوع فر برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند بتوانند غذاها را سریع بپزند، انتخابی عالی است.
  • این اجاق ها معمولاً در کیت هایی به فروش می رسند که شامل یک جعبه آتش و یک بشکه فلزی بزرگ است.
  • این کیت ها معمولاً باید به صورت آنلاین خریداری شوند و ممکن است گران باشند

بخش 2 : ساختن یک بنیاد

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 5

  1. پایه خود را برنامه ریزی کنید اکثر طرح های کوره آجری شامل دستورالعمل هایی برای پایه بتنی هستند. پایه بتنی وزن کوره آجری را تحمل می کند و سالیان دراز آن را در سطح نگه می دارد. دال پایه باید حداقل به اندازه کوره آجری باشد. با این حال، اگر آن را بزرگتر کنید، می توانید یک پاسیو یا قسمت نشیمن در کنار اجاق آجری خود ایجاد کنید.
  • اگر فضای حیاط بزرگتری بسازید، به مواد بیشتری نیاز خواهید داشت و ساخت فونداسیون زمان بیشتری می برد.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 6

  1. یک فرم فونداسیون بسازید. دستورالعمل این فرم در پلان کوره آجری گنجانده خواهد شد. دستورالعمل ها را برای ایجاد یک فرم چوبی دنبال کنید. این قالب در زمین قرار می گیرد و با بتن پر می شود تا پایه بتنی ایجاد شود.
  • از تراز روح استفاده کنید تا مطمئن شوید که فرم کاملاً تراز است. هر چه فرم تراز باشد، پایه شما تراز خواهد بود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 7

  1. منطقه ای را برای فونداسیون خود حفر کنید. پایه کوره آجری خود را با پرچم های کوچک یا گرد و غبار گچ برای علامت گذاری لبه ها اندازه گیری کنید. سپس، قبل از استفاده از تیلر برای حفاری خاک، سنگ های بزرگ یا زباله را پاک کنید. اکثر طرح های فونداسیون از شما می خواهند که عمق 10 اینچ (25.5 سانتی متر) را در زمین حفر کنید. تیلر را می توان در فروشگاه های خانه و باغ اجاره یا خریداری کرد. هنگام استفاده از تیلر:
  • دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
  • از کندن خیلی سریع عمیق خودداری کنید. هر بار فقط یک اینچ حفاری کنید.
  • چند ساعت قبل از خاک ورزی منطقه را آبیاری کنید تا خاک شل شود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 8

  1. فرم فونداسیون را نصب کنید. پس از حفاری سوراخ، فرم فونداسیون را در سوراخ قرار دهید. کناره ها را محکم فشار دهید تا به زور وارد خاک شوند. اگر در نصب فرم فونداسیون مشکل دارید، ممکن است لازم باشد مقداری خاک را از کناره ها جدا کنید. پس از نصب فرم، فضاهای خالی در امتداد بیرون را با خاک پر کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 9

  1. مقداری شن بگذارید. یک لایه شن نخودی یا سنگ خرد شده را در سوراخ حفاری شده خود بریزید. به اضافه کردن شن ادامه دهید تا لایه به عمق 3 اینچ (7.5 سانتی متر) برسد. در مرحله بعد، از یک تامپر (ابزاری با دسته عمودی و یک صفحه فلزی مربع در پایین) استفاده کنید تا شن را محکم فشرده کنید. تمپرها را می توان از باغبانی یا فروشگاه لوازم خانگی محلی خود اجاره یا خریداری کرد.
  • اگر دستکاری ندارید، می توانید از پای خود برای فشرده کردن شن استفاده کنید. با این حال، آن را نیز فشرده نخواهد کرد.
انواع آجر برای خانه ها
بیشتر بخوانید

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 10

  1. مش سیمی را بگذارید. شن را با یک لایه مش سیمی بپوشانید. در صورت نیاز، از سیم برش های قوی برای اصلاح یا شکل دادن به مش سیم استفاده کنید. می توانید ورقه های پلی اتیلن 6 میل را روی شن قرار دهید، اما در زیر سیم قرار دهید تا آب از زمین به داخل دال نرود (جذب آب). حتی بهتر است در زمانی که در حال مخلوط کردن بتن هستید، مقداری Xypex (یک ماده شیمیایی ضد آب) داخل بتن بریزید. Xypex گران نیست و به جلوگیری از خوردگی سیم یا میلگرد تقویت کننده شما کمک می کند. خوردگی باعث می شود فلز متورم شود و در نهایت صفحه شما ترک بخورد.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 11

  1. یک شبکه میلگرد نصب کنید. نصب میلگرد به تقویت و تثبیت فونداسیون بتنی کمک می کند. برای مشاهده میزان میلگرد مورد نیاز خود به طرح اجاق آجری خود مراجعه کنید. معمولاً میلگرد را در کناره های قالب فونداسیون نصب می کنید و از سیم برای اتصال بخش های روی هم میلگرد استفاده می کنید.
  • برخی افراد نصب میلگرد را غیر ضروری می دانند و از این مرحله صرف نظر می کنند. با این حال، بدون میلگرد، پایه بتنی شما ممکن است پس از چند سال استفاده ترک بخورد. اکثر دال های کوچک بدون میلگرد، اما برای تقویت آنها با توری سیمی ریخته می شوند. میلگرد یا توری سیمی باید با استفاده از قطعات سنگ یا آجر از پایه سنگریزه ای بلند شود تا در بتن جاسازی شود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 12

  1. مقداری بتن بریزید. دسته ای از بتن را با هم مخلوط کنید (به مقدار توصیه شده Xypex اضافه کنید) و آن را در قالب فونداسیون خود بریزید، شبکه میلگرد را که باید از پایه سنگریزه با قطعات آجر یا سنگ و نه چوب بالا نگه داشته شود، کاملاً زیر آب بریزید. هنگامی که فرم به طور کامل پر شد، از یک تکه چوب مستقیم، مانند2*4، برای صاف کردن سطح استفاده کنید.
  • مقدار بتن مورد نیاز شما بر اساس اندازه فونداسیون شما متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر به طرح کوره آجری خود مراجعه کنید.

بخش 3 : با استفاده از طرح

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 14

  1. برنامه خود را دقیقا دنبال کنید. هنگام ساختن کوره آجری اشتباه کردن آسان است. این اشتباهات می تواند منجر به ترک خوردن، فروریختن یا عایق بد شود. اگر برنامه خود را دنبال کنید، از انجام این اشتباهات جلوگیری خواهید کرد. در مقابل میل به بریدن گوشه ها یا بداهه گویی مقاومت کنید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است تمام کار سخت خود را خنثی کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 13

  1. تکنیک های اولیه نجاری را بدانید. برنامه شما ممکن است از شما بخواهد که قالب های چوبی بسازید. اگر چنین است، باید بدانید که چگونه از ابزارهای اولیه نجاری استفاده کنید. برخی از ابزارهای اساسی عبارتند از:
  • یک اره دایره ای، برای بریدن تکه های مستقیم چوب
  • اره منبت کاری اره مویی، برای برش اشکال در چوب
  • یک مته برقی برای وارد کردن پیچ ها به قطعات چوب
  • تراز

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 15

  1. از انواع درست آجر استفاده کنید. طرح شما چندین نوع آجر مختلف را درخواست می کند. نادیده گرفتن توصیه های آنها و استفاده از ارزان ترین یا در دسترس ترین آجرها ممکن است وسوسه انگیز باشد. با این حال، هر نوع آجر عملکرد مهمی دارد که عمر فر شما را افزایش می دهد. مثلا:
  • از آجرهای نسوز برای پوشش داخلی فر استفاده می شود. این آجرها در برابر ریزش ناشی از گرما مقاومت می کنند و می توانند در برابر حرارت بالا مقاومت کنند.
  • معمولاً از آجرهای سفالی قرمز در نمای بیرونی کوره استفاده می شود. این آجرها به عایق کاری آجرهای نسوز کمک می کنند و تا حدودی در برابر حرارت نیز مقاوم هستند.
  • سایر انواع آجر مانند بلوک های بتنی ممکن است برای پایه کوره استفاده شود. اینها به دلیل دوام و پایداری انتخاب شده اند.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 16

  1. از ملات مناسب استفاده کنید. معمولاً وقتی سازه ای را از آجر می سازید، از مخلوط بتن برای نگه داشتن آجرها در کنار هم استفاده می کنید. با این حال، اگر از این برای اتصال آجرهای اجاق گاز خود استفاده کنید، بتن ممکن است باعث ترک خوردن آجرها شود، زیرا از گرما منبسط می شوند. در عوض، از مخلوطی از خاک رس و ماسه برای چسباندن آجرها به یکدیگر استفاده کنید. این مخلوط با همان سرعت آجر منبسط و منقبض می شود.
  • نسبت ها را در طرح اجاق آجری خود دنبال کنید. معمولاً طرح از شما می خواهد که شش قسمت خاک رس را با چهار قسمت ماسه مخلوط کنید.

قسمت 4 : ساخت کوره آجری

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 17

  1. پایه فر بسازید. از بلوک های سیمانی برای ایجاد پایه برای فر خود استفاده کنید. لایه اول را به شکل مربع با دهانه در جلو قرار دهید. از یک سطح استفاده کنید تا مطمئن شوید که لایه یکنواخت است. به چیدن آجرهای بتنی ادامه دهید تا پایه فر تقریباً به اندازه کمر باشد.
  • هنگامی که بلوک های بتنی روی هم چیده شدند، هر هسته دیگر را با بتن پر کنید تا همه چیز به هم چسبیده شود.
  • از فضای داخل پایه فر می توان برای نگهداری هیزم استفاده کرد.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 18

  1. یک آتشدان بسازید. یک قالب بتنی چوبی به شکل کوره خود ایجاد کنید. سپس قالب چوبی را روی پایه فر قرار دهید و آن را با بتن پر کنید. از یک تکه چوب بلند و مستقیم برای صاف کردن بتن استفاده کنید و بگذارید چند روز خشک شود.
  • قبل از ریختن بتن برای پشتیبانی بیشتر، یک شبکه میلگرد را در قالب چوبی نصب کنید.
آجر سفال
بیشتر بخوانید

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 19

  1. اجاق گاز را با آجر نسوز بپوشانید. یک لایه آجر نسوز را با استفاده از شکل مورد نظر فر به عنوان راهنما تنظیم کنید. آنها را با یک خمیر نازک از یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک رس آتشی به هم وصل کنید. آب را اضافه کنید تا مخلوط به صورت دوغاب غلیظ درآید.
  • از وسوسه استفاده از ملات برای اتصال آجرهای نسوز اجتناب کنید. ملات با آجرها منبسط و منقبض نمی شود و در نهایت آنها را ترک می کند.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 20

  1. گنبد فر را ایجاد کنید. آجرهای نسوز را به شکل دایره‌ای روی آن قرار دهید تا دیواره‌های فر ایجاد شود. در حین ساخت، به آرامی لایه ها را به سمت داخل زاویه دهید تا یک شکل گنبدی ایجاد کنید. ممکن است لازم باشد آجرها را با استفاده از اره کاشی به قطعات کوچکتر برش دهید.
  • قبل از ادامه، اجازه دهید ماسه و خمیر خاک رس روی هر لایه خشک شود.
  • فضایی را نزدیک پشت گنبد باز بگذارید. این به دود اجازه می دهد تا به داخل دودکش تخلیه شود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 21

  1. دودکش بسازید. دهانه پشت گنبد را با لایه ای از آجر نسوز احاطه کنید. آجرها را به شکل مربع روی هم قرار دهید تا یک دودکش بلند ایجاد کنید. دود داخل تنور از فضای پشتی خارج می شود و دودکش آن را به هوا هدایت می کند.
  • همچنین می توانید با آجرهای نسوز یک پایه دودکش ایجاد کنید و سپس یک فلوت بلند و فلزی دودکش بخرید. فلوت را با ملات وصل کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 22

  1. ورودی فر را ایجاد کنید. از آجرهای سفالی قرمز برای ایجاد ورودی کوره استفاده کنید. اینجا جایی است که هیزم اضافه می کنید و غذا را وارد می کنید. به‌طور سنتی، ورودی‌های کوره آجری به شکل قوسی ساخته می‌شوند. با این حال، در صورت تمایل می توانید یک ورودی مربع شکل نیز بسازید.
  • برای اتصال آجرهای سفالی قرمز از ملات استفاده کنید.
  • می‌توانید در فر را از چوب بسازید یا به سادگی از آجرهای شل استفاده کنید تا در صورت لزوم آن را مسدود کنید. به خاطر داشته باشید که خاموش کردن آتش در حین استفاده باعث قطع اکسیژن و خنک شدن فر و یا حتی خاموش شدن آن می شود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 23

  1. فر را با عایق بپوشانید. کل فر را با یک لایه ضخیم از بتن عایق بر پایه ورمیکولیت بپوشانید. بگذارید عایق بتن طبق دستورالعمل سازنده خشک شود. پس از خشک شدن، یک لایه آجر سفالی قرمز در اطراف فر اضافه کنید تا ظاهری سنتی به آن ببخشد.

قسمت 5 : استفاده از فر

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 24

  1. طرح فر آجری خود را مرور کنید. طرح اجاق گاز شما به شما می گوید که در کجا و چگونه داخل کوره آجری خود آتش بزنید. قبل از اینکه بخواهید آتش بزنید، مطمئن شوید که فرآیند را کاملاً درک کرده اید. اگر سعی کنید بدون خواندن دستورالعمل‌ها آشپزی کنید، ممکن است غذای خود را بسوزانید یا کم‌پخت کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 25

  1. یک دماسنج مادون قرمز بخرید. غذاهای مختلف به دمای پخت متفاوتی نیاز دارند. کارشناسان مجرب اجاق های آجری می توانند با نگاه کردن به آن بفهمند که یک اجاق چه دمایی دارد. با این حال، اگر تجربه ای ندارید، باید یک دماسنج مادون قرمز خریداری کنید. این ابزار می‌تواند گران‌قیمت باشد، اما سرمایه‌گذاری مهمی در تجربه آشپزی شماست.
  • هنگام استفاده از دماسنج مادون قرمز دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 27

  1. پیتزا بپزید. با روش Fire-in-the-Oven در فر آجری خود پیتزاهای خوشمزه درست کنید. ابتدا در کوره آجری خود آتش بزرگی برپا کنید. اجازه دهید آتش تا زمانی که شعله های آتش بالای فر را بلیسد. سپس، آتش را به پشت فر فشار دهید تا فضایی برای پیتزای شما خالی شود. پیتزای خود را مستقیماً روی آجر بگذارید و در فر باز به مدت 1 تا 3 دقیقه بپزید.
  • دمای فر باید 650 تا 700 درجه فارنهایت (343 تا 371 درجه سانتیگراد) باشد تا پیتزا بپزد.
  • برای حفظ شعله ممکن است لازم باشد هر 15-20 دقیقه چوب بیشتری اضافه کنید.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 26

  1. یک شب کباب درست کنید. به فر خود چوب اضافه کنید و آتشی بزرگ و آرام ایجاد کنید. هنگامی که فر به دمای 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) رسید، فر شما برای برشته کردن آماده است. ابتدا زغال‌ها را با احتیاط به زمین بریزید و آتش را از بین ببرید. سپس کباب را در فر قرار دهید و در را ببندید. حرارت باقی مانده از آتش، کباب را به آرامی یک شبه می پزد.
  • این روش با تکه های بزرگتر گوشت بهترین کار را دارد.
  • کباب باید در تابه باشد و با فویل پیچیده شود.

چگونه یک اجاق آجری درست کنیم 27

  1. غذاهای معمولی بپزید. می توانید از فر خود برای پخت در دمای زیر 500 درجه فارنهایت (260 درجه سانتیگراد) استفاده کنید. ابتدا در فر خود را آتش بزنید. پس از رسیدن به دمای مناسب، زغال سنگ را بیرون بیاورید تا آتش خاموش شود. ظرف خود را در فر قرار دهید و در را ببندید. حرارت باقی مانده در فر باعث پختن غذا می شود.
  • این روش برای نان، دسر، لوبیا و غذاهای پاستا به خوبی جواب می دهد. نان را می توان مستقیماً روی آجر قرار داد در حالی که سایر ظروف باید در یک تابه ایمن در فر پخته شوند.

ما در شهر آجر انواع آجر نما و آجر نسوز را برای کاربردهای مختلف عرضه میکنم. جهت مشاوره و یا سفارش با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

https://www.wikihow.com/Make-a-Brick-Oven

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *