نحوه حذف شوره از آجر 1

نحوه حذف شوره از آجر

گل‌دهی یا شوره  نتیجه تجمع نمک های محلول در آب در طول زمان بر روی سطح متخلخل آجر است. برای آجرها مضر نیست، فقط ظاهر خوبی ندارد. اگر فوراً آن را بگیرید به راحتی از بین می رود. با استفاده از یک برس تمیز کننده سفت، بیشتر آن به راحتی جدا می شود. برای یک محلول قوی تر، آب و سرکه یا اسید موریاتیک را اضافه کنید. اگرچه ساینده است، سندبلاست برای خلاص شدن از شر موارد سخت گلدهی نیز کار می کند. با این حال، این کار آجر را نیز از بین می برد، بنابراین مطمئن شوید که پس از اتمام کار، آن را با یک ماده ضد آب ببندید.

روشهای حذف شوره از آجر

روش 1 : شستشوی آجر با محلول تمیز کننده

نحوه حذف شوره از آجر 1

  1. از یک برس خشک و سفت برای پاک کردن پودر آجر استفاده کنید. در موارد خفیف، فقط با مسواک زدن سطح خشک، می‌توان گل‌دهی را از بین برد. از برس نایلونی سفت یا برس سیمی برای تمیز کردن سطح آجر استفاده کنید.
  • استفاده از یک برس خشک در صورتی موثرتر است که شوره فقط در تکه های کوچک باشد.
  • اگر می توانید به آن کمک کنید، خوب است از آب پرهیز کنید، زیرا آب عامل ایجاد شوره است.

نحوه حذف شوره از آجر 2

  1. برای تمیز کردن سطح آجر از آب و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. برای آجر نما، از شیلنگ باغچه استفاده کنید تا شوره را با آب اسپری کنید. برای سطوح داخلی، از یک بطری اسپری پر از آب برای مرطوب کردن سطح استفاده کنید. سپس، از یک برس سفت و مواد شوینده ظروف ملایم برای پاک کردن پودر استفاده کنید. صابون را با آب تازه بشویید.
  • پس از خشک شدن آجر، بررسی کنید که آیا گلدهی از بین رفته است یا خیر. اگر اینطور نیست، ممکن است لازم باشد این کار را تکرار کنید یا محلول تمیزکننده قوی تری را امتحان کنید.
  • هنگام پاکسازی دیوار بیرونی، مطمئن شوید که دما در تمام طول روز بالاتر از صفر باشد.

نحوه حذف شوره از آجر 3

  1. محلول سرکه و آب را روی آجر اسپری کنید و با برس آن را بمالید. مقدار مساوی آب و سرکه سفید را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول را روی سطح اسپری کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. سپس، دوباره آجرها را با مخلوط اسپری کنید و از یک برس سفت برای پاک کردن شوره استفاده کنید. قبل از اینکه سطح را با آب تازه بشویید، با حرکات دایره‌ای کوچک تمیز کنید.
  • سرکه می تواند روی آجرهای قدیمی ساینده باشد. اگر آجرهای شما بیش از 20 سال قدمت دارند از راه حل دیگری استفاده کنید.
  • می توانید اسیدیته سرکه را با مخلوط کردن محلولی از 2-3 قاشق غذاخوری (30-45 گرم) جوش شیرین با یک بطری اسپری پر از آب خنثی کنید. محلول را روی آجرهایی که با سرکه درمان کردید اسپری کنید.
آجر چینی سنتی
بیشتر بخوانید

نحوه حذف شوره از آجر 4

  1. از مخلوط اسید موریاتیک و آب برای خلاص شدن از شر شوره های سخت استفاده کنید. مخلوط 1 قسمت اسید موریاتیک و 12 قسمت آب در از بین بردن شکوفه بسیار موثر است. دیوار را از قبل با آب تازه خیس کنید، سپس مخلوط اسید را با استفاده از یک برس بمالید. اجازه دهید مخلوط به مدت حدود 5 دقیقه در آجر خیس بخورد. سپس سطح آجر را با آب معمولی بشویید.
  • هنگام کار با اسید از دستکش لاستیکی، عینک ایمنی و ماسک تنفسی استفاده کنید.
  • هنگام مخلوط کردن محلول، همیشه اسید را در آب بریزید، نه آب را در اسید.

روش 2 : استفاده از سندبلستر برای از بین بردن شوره دهی سرسخت

نحوه حذف شوره از آجر 5

  1. برای موارد سخت شوره دهی از سندبلستر استفاده کنید. سندبلستر سطح آجرها را از بین می‌برد، بنابراین اگر قبلاً روش ملایم‌تری را برای از بین بردن گل‌دهی امتحان کرده‌اید، باید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. سندبلستر رسوبات بیشتری را از بین می برد، اما آجرها را بعداً نسبت به شوره زدن حساس تر می کند.
  • از سندبلاست آجرهای بالای 20 سال خودداری کنید. این بیشتر ضرر دارد تا فایده.

نحوه حذف شوره از آجر 6

  1. قبل از استفاده از سندبلستر از چشم و پوست خود محافظت کنید. سندبلسترها می توانند باعث شوند که پرتابه های سنگ، چوب یا هر چیزی که دستگاه به آن برخورد کند به سمت شما پرواز کند. یک محافظ صورت با کلاه بپوشید و پوست خود را با آستین بلند و شلوار بپوشانید. برای محافظت از دست و پا، چکمه و دستکش لاستیکی بپوشید.
  • تنفس در زباله های ناشی از سندبلاست خطرناک است. اطمینان حاصل کنید که صورت شما به خصوص چشم ها، بینی و دهان کاملاً پوشانده شده است.
نوع ماسه مورد استفاده در آجر ماسه اهکی
بیشتر بخوانید

نحوه حذف شوره از آجر 7

  1. از فضای سبز ظریف اطراف با پارچه های قطره ای محافظت کنید. از نوار چسب برای محکم کردن پارچه های قطره ای روی هر چیزی که نمی خواهید توسط آجرهای پرنده احتمالی آسیب ببیند، استفاده کنید. این می تواند شامل هر درختچه، باغ، پریز برق، یا وسایل روشنایی باشد.
  • از طرف دیگر، از ورقه های پلاستیکی برای پوشاندن هر چیزی که نمی خواهید آسیب ببیند، استفاده کنید.

نحوه حذف شوره از آجر 8

  1. سطل انفجار را با رسانه پر کنید و از کمترین فشار استفاده کنید. برای ایمن ترین نتایج از مواد سندبلاست ریز استفاده کنید. سندبلستر را روی کمترین فشار تنظیم کنید تا به آجرها آسیب نرسانید.
  • پایین‌ترین فشار باید به اندازه‌ای قوی باشد که شوره ها را از بین ببرد، اما اگر اینطور نیست، هر بار فشار را کمی افزایش دهید.

نحوه حذف شوره از آجر 9

  1. تفنگ انفجار را از حداقل 5 اینچ (13 سانتی متر) به سمت آجرها نشانه بگیرید. بلستر را روشن کنید و با استفاده از آن شوره را از فاصله حداقل 5 اینچ (13 سانتی متر) بشویید. با استفاده از حرکات صاف و افقی روی آجرها به جلو و عقب بروید.
  • اگر به تنهایی از استفاده از سندبلستر احساس راحتی نمی کنید، یک پیمانکار باید بتواند از آن مراقبت کند.

نحوه حذف شوره از آجر 10

  1. آجر را با مواد ضد آب بپوشانید تا از شکوفایی آن جلوگیری شود. برخی از درزگیرها باید با بطری اسپری اعمال شوند، در حالی که برخی دیگر را می توان با قلم مو یا غلتک روی آنها رنگ کرد. از درزگیر استفاده کنید که مخصوصاً برای جلوگیری از شوره دهی آجرها ساخته شده است. این امر به ویژه پس از سندبلاست بسیار مهم است، زیرا این فرآیند باعث از بین رفتن سطح محافظ آجرها می شود.
  • درزگیر را از پایین دیوار به بالا بمالید.
  • در حین استفاده از مواد ضد آب، گیاهان، پنجره ها و وسایل برقی خود را با پارچه های قطره ای بپوشانید.

منبع : wikihow

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *