چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم

هزاران سال است که از کوره های آجرپزی برای ساخت سفال، کاشی و سایر اشیاء رایج استفاده می شود. چه طراحی ساده و چه پیچیده، همه کوره های آجرپزی از آتش چوب برای سخت کردن اجسام داخل آن استفاده می کنند. پس از تعیین ابعاد مورد نیاز و شناسایی یک منطقه صاف و صاف در فضای باز، می توانید به راحتی کوره های آجرپزی بسازید. با چیدن آجر برای ساخت دیوارهای کوره و پوشاندن آن با یک قطعه آهن یا الیاف سرامیکی برای سقف آن، می توانید در کمترین زمان شروع به پختن سفال خود کنید.

چیزهایی که باید بدانید

  • با استفاده از آجرهایی که محکم به هم بسته شده اند، پایه ای برای کوره روی یک سطح صاف درست کنید.
  • آجرها را در اطراف 3 طرف پایه قرار دهید تا دیوارها را بسازید. یک طرف را باز بگذارید تا بتوانید کوره را بارگیری کنید.
  • یک ورق آهن راه راه را در بالای دیوارهای آجری برای سقف قرار دهید.

مراحل ساخت کوره آجرپزی

مرحله 1 : ابعاد کوره

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 1

  1. کوره را 1.5 برابر بزرگتر از بزرگترین قطعه ای که می خواهید آتش بزنید، درست کنید. اندازه کوره بستگی به آنچه قصد دارید در آن آتش بزنید. بسته به نوع سفالی که می سازید، می توانید یک اقوام کوچک یا بزرگ بسازید. اگر قصد دارید چندین قطعه را همزمان آتش بزنید، عرض و طول ترکیبی آن قطعات را یادداشت کنید. سپس هر رقم را در 1.5 ضرب کنید تا اندازه های داخلی کوره مشخص شود.
  • به عنوان مثال، اگر می خواهید 4 قطعه را به طور همزمان شلیک کنید که هر کدام 1 فوت (0.30 متر) ارتفاع، 1 فوت (0.30 متر) عرض و 1 فوت (0.30 متر) طول دارند، 1 فوت (0.30 متر) را در 1.5 ضرب کنید و عرض و طول ترکیبی (4 فوت (1.2 متر) و 4 فوت (1.2 متر)) در 1.5 برای تعیین عمق کوره.
  • اگر قطعات زیادی تولید می کنید، قفسه های متعددی را در کوره خود قرار دهید. با استفاده از قفسه ها می توانید کوره بلندتر و باریک تری بسازید که بتواند قطعات بیشتری را در خود جای دهد. بسته به ارتفاع، ممکن است لازم باشد یک قاب فلزی برای تقویت دیوارها بسازید.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 2

  1. با افزودن ارتفاع داخلی به عرض آجر نسوز، ارتفاع کوره را پیدا کنید. 2 اندازه استاندارد آجر نسوز وجود دارد، یکی 9 اینچ (23 سانتی متر) در 4.5 اینچ (11 سانتی متر) در 3 اینچ (7.6 سانتی متر) و دیگری 9 اینچ (23 سانتی متر) در 4.5 اینچ (11 سانتی متر) در 2.5 اینچ (6.4) سانتی متر). ارتفاع آجر نسوز را به ارتفاع داخلی کوره اضافه کنید.
  • به عنوان مثال، اگر فضای داخلی کوره شما 9 فوت (2.7 متر) بود، برای تعیین ارتفاع بیرونی، 3 اینچ (7.6 سانتی متر) یا 2.5 اینچ (6.4 سانتی متر) (بسته به اندازه آجری که خریداری کرده اید) اضافه کنید.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 3

  1. عرض ترکیبی دیوارهای کوره را به ابعاد داخلی اضافه کنید. از آنجایی که کوره دارای 3 دیوار است – عرض هر یک آجر، دو برابر عرض آجر را به طول داخلی و عرض داخلی اضافه کنید تا این ابعاد بیرونی مشخص شود. در هر مورد، 8 اینچ (20 سانتی متر) به طول و عرض داخلی خود اضافه کنید.
  • اگر طول داخلی کوره خود را 5 فوت (150 سانتی‌متر) و عرض داخلی 9 فوت (270 سانتی‌متر) تخمین بزنید، با اضافه کردن 8 اینچ به هر کدام، باید کوره‌ای به ابعاد 5.66 فوت (173 سانتی‌متر) در 9.66 فوت (294) بسازید. سانتی متر).

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 4

  1. طول کوره را در عرض آن در ارتفاع ضرب کنید تا حجم آن را بیابید. سپس با ضرب طول در عرض در ارتفاع داخلی، حجم داخلی کوره را پیدا کنید. حجم داخلی را از حجم بیرونی کم کنید. اختلاف را بر حجم 1 آجر تقسیم کنید. این سود، تعداد آجرهایی است که شما نیاز دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که یک آجر نسوز با همان ابعادی که برای محاسبه حجم استفاده کردید خریداری کنید.
آجر نسوز در مناطق مختلف
بیشتر بخوانید

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 5

  1. یک کوره مربع بسازید تا تعداد قطعاتی را که می توانید یکباره حرارت دهید افزایش دهید. یک کوره با شکل مربع یا مستطیل همیشه حجم بیشتری نسبت به کوره استوانه ای با همان طول خواهد داشت. بسیاری از مردم به دلایل زیبایی شناسی کوره های استوانه ای تولید می کنند. با این حال، ساخت این کوره‌ها پیچیده‌تر و گران‌تر است، زیرا آجرهای نسوز منحنی قیمت بیشتری نسبت به آجرهای مربع دارند.
  • اگر می خواهید یک کوره استوانه ای بسازید، زمینی را که در اختیار دارید بررسی کنید تا ببینید آیا فضایی برای ساختن کوره ای با عمق داخلی یک کوره مربع یا مستطیل دارید یا خیر.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 7

  1. یک فضای مسطح در فضای باز را که می تواند کوره شما را در خود جای دهد، شناسایی کنید. به دنبال فضای خالی از پوشش گیاهی باشید که متناسب با اندازه کوره شما باشد. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به طور قانونی چوب را در این منطقه بسوزانید، و حداقل 15 فوت (4.6 متر) از ساختمان‌های مجاور دور باشد. مصالح ساختمانی خود را جمع آوری کنید و در نزدیکی محل کوره جمع آوری کنید.
  • هنگام پاکسازی فضا از پوشش گیاهی، مطمئن شوید که گیاهان یا علف های هرز را از ریشه بیرون می آورید.
  • اگر فضا برای کوره پیشنهادی شما پهن یا بلند نیست، با اضافه کردن قفسه های کوره، طول و عرض را کاهش دهید و ارتفاع را به طور متناسب افزایش دهید.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 8

  1. مصالح ساختمانی خود را از تولید کنندگان مثل شهر آجر خریداری کنید. علاوه بر آجر نسوز، یک ورق آهن راه راه به طول و عرض کوره خود را برای سقف بخرید. اگر نمی توانید آهن راه راه پیدا کنید، یک ورقه الیاف سرامیکی می تواند یک جایگزین موثر باشد.

مرحله 2 : ساخت کوره

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 9

  1. پایه کوره خود را با چیدن آجرها روی همدیگر بسازید. شما از ملات استفاده نخواهید کرد، زیرا ملات می تواند با پختن هر کوره منبسط شود و ترک بخورد، بنابراین مطمئن شوید که آجرها را محکم در کنار یکدیگر قرار دهید. به اندازه ای آجر بچینید که مساحتی معادل طول و عرض کوره خود را بپوشاند.
  • این آجرها نه تنها به عنوان لایه پایه عمل می کنند، بلکه قفسه ای برای سفال شما نیز خواهند بود.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 10

  1. دیوارهای کوره را با گذاشتن آجر در اطراف 3 طرف فونداسیون بسازید. این آجرها را صاف و همسطح با یکدیگر قرار دهید، بدون هیچ شکافی در بین آنها. آنها را روی هم قرار دهید تا زمانی که ساختاری به ارتفاعی که کوره خود را برآورد کرده اید بسازید. یک طرف آن را باز بگذارید تا بتوانید سفال را در داخل کوره قرار دهید.
  • برای ثبات بیشتر، هر لایه آجر را روی لایه زیر آن اضافه کنید، به طوری که انتهای هر آجر با مرکز 2 آجر زیر آن عمود باشد. این روند را تا زمانی که دیواره های کوره را به ارتفاع مورد نیاز خود بسازید تکرار کنید.
  • پس از تکمیل تمام آجرها، به سمت دیواری که رو به جهت باد است بروید. قسمتی از آجر را به ارتفاع 3 آجر از بالای آن دیوار بردارید. این شکاف به عنوان دریچه شما عمل می کند و اجازه می دهد تا دود حاصل از آتش خارج شود و کوره را از گرم شدن بیش از حد محافظت می کند.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 11

  1. ورق آهن راه راه را در بالای کوره قرار دهید. این ورق به عنوان سقف کوره شما عمل می کند و گرما را برای آتش زدن و سفت شدن اجسام داخل نگه می دارد. اتو را با آجر در هر طرف وزن کنید تا در جای خود بماند. در غیر این صورت، هنگامی که کوره را روشن می کنید، نیروی گرما ممکن است باعث کنده شدن سقف شود.
  • اگر ورق شما از چدن ساخته شده باشد، به راحتی مستعد زنگ زدگی است. مطمئن شوید که آن را از کوره خارج کرده و در صورت عدم استفاده روی آن را بپوشانید تا از آسیب باران جلوگیری شود.
طبقه بندی آجر | معرفی 50 نوع آجر در ساختمان
بیشتر بخوانید

مرحله 3 : با استفاده از کوره

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 12

  1. ماسک گرد و غبار بگذارید و پایه کوره را با خاک اره بپوشانید. پایه را با تقریباً 4 اینچ (10 سانتی متر) خاک اره بپوشانید. هنگامی که کوره را آتش می زنید، خاک اره به سفال ظروف صیقلی می بخشد.
  • اگر کوره شما دارای چندین سطح قفسه بندی است، به دهانه کوره بروید و تقریباً 4 اینچ (10 سانتی متر) خاک اره را روی هر سطح قفسه قرار دهید.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 13

  1. کوره را بارگیری کنید، با سفال خود شروع کنید. هر قطعه را روی آجرها قرار دهید و آنها را به طور مساوی از یکدیگر و دیوارها فاصله دهید. اطمینان حاصل کنید که حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) بین هر قطعه برای بهترین نتیجه وجود دارد.
  • تکه های سفال نباید به یکدیگر برخورد کنند. اگر قادر به بارگیری ظروف سفالی بدون تماس با قطعات نیستید، نیمی از آنها را برای پخت اولیه در کوره قرار دهید. بقیه را بعداً آتش بزنید.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 14

  1. روزنامه و هیزم را به کوره اضافه کنید. 1 تا 2 توده روزنامه را در اطراف سفال قرار دهید. شکاف های باقی مانده بین روزنامه و دیواره های کوره را با هیزم پر کنید. مطمئن شوید که بین دیوارها، هیزم، روزنامه و سفال هیچ شکافی وجود ندارد.
  • همانطور که در کوره خود با تجربه تر می شوید، انواع مختلف براده های خاک اره و همچنین محل قرار دادن خاک اره را آزمایش کنید که منجر به اثرات نهایی متفاوتی می شود.

چگونه یک کوره آجرپزی بسازیم 15

  1. کوره را روشن کنید و بگذارید حداقل 24 ساعت آتش بسوزد. یک ورق روزنامه را مچاله کرده و روشن کنید و در کوره قرار دهید. آتش ممکن است تا 72 ساعت بسوزد. همچنین 12 ساعت یا بیشتر طول می کشد تا خنک شود، بنابراین هنگام بررسی سفال خود بسیار مراقب باشید.
  • هنگام شعله‌ور کردن آتش یا نزدیک شدن به کوره، از دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت و تجهیزات محافظ مانند عینک برای محافظت از چشمان خود در برابر دود استفاده کنید.
  • همانطور که آتش خاک اره را می سوزاند، نیمه بالایی کوره شروع به خنک شدن می کند. هرچه آتش کندتر می سوزد، سفال تیره تر می شود. برای روشن کردن سفال، آتش را شعله ور کنید و اگر به نظر می رسد آتش به آرامی می سوزد، سوخت اضافی – روزنامه و چوب – اضافه کنید.
  1. زمانی که تمام خاک اره ها سوختند ظروف سفالی خود را بردارید. سفال ها را با یک پارچه نرم تمیز کنید و سپس یک لایه موم بمالید تا بدرخشد. سفال شما ممکن است دارای نشانه های درخشانی باشد – نتیجه رزین خاک اره است. اینها را می توان با استفاده از آبشکن آشپزخانه پاک کرد. سپس می توانید قطعات خود را با لعاب رنگ آمیزی کنید.
  • اگر دوست دارید قطعات شما روکش مات یا غیر براق داشته باشند، از واکس استفاده نکنید. رنگ آمیزی قطعات خود با لکه های اکسید بهترین روش برای حفظ سطح مات شما است.

شهر آجر بزرگترین مرکز تولید و عرضه انواع آجر نما در ایران آماده ارایه مشاوره و ثبت سفارش خرید از طریق تماس با شماره 09129640179 می باشد.

منبع :wikihow

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *