قدمت آجر نسوز

قدمت آجر نسوز

بشر بعد از گذر از دوره­ غارنشینی و رشد حس زیباشناسی و زیبایی ­طلبی، پیوسته در تلاش برای زیبا کردن محیط اطراف و محل زندگی خود بوده است و برای رسیدن به این منظور خلاقیت و نوآوری­هایی را در ساخت و ساز ابداع کرد که تولید آجر از جمله این دستاوردهای بشری بود که قدمت استفاده از آن در ساختمان­سازی به حدود ۷۵۰۰ سال پیش می­رسد. قدیمی ­ترین آجر کشف شده مربوط به ۷۵۰۰  پیش از میلاد است که در منطقه تیریس و در جنوب شرقی آناتولی نزدیک دیار بکر کشف شده است.

قدمت آجر نسوز

خاورمیانه از جمله مناطقی است که از گذشته­ های بسیار دور آجر در معماری آن مورد استفاده قرار گرفته است. در بین­ النهرین در حدود ۲۰۰۰ پیش از میلاد برای الواح کتابخانه­ های سلطنتی آشوریان از آجرهای نسوز استفاده شده است. استفاده از آجر از گذشته­ های بسیار دور در معماری ایران مورد استفاده قرار گرفته است. معبد جغازنبیل در شوش، یکی از قدیمی ­ترین سازه­ های آجری ایران است که مربوط به حدود ۱۳۰۰ پیش از میلاد است.

در گذر زمان و با پیشرفت تکنولوژی ابداعات بشری نیز پیشرفته ­تر و با کیفیت ­تر شده است. امروزه  با پیشرفت تکنولوژی انواع و مدل­های مختلف آجرها تغییر کرده است و با کیفتی بالاتر به مصرف ­کننده عرضه می­شود. آجر نسور بخاطر عمر بسیار بالا و ماندگاری درازمدت به  محبوبیت بالایی در ساخت و ساز دست پیدا کرده ­اند.

جنس آجر نسوز

آجر نسوز در اصل ساختاری از آجر می­باشد که دارای مقاومت دمایی بسیار بالای است. و در واقع نوعی چینی هستند که از خاک­های نسوز تهیه می­شود. چینی هم نوعی سرامیک مرغوب است که دارای ساختاری ظریف ­تر و متراکم ­تر از سفال است. دمای پخت  آجرهای نسوز  حدود 1500 درجه سانتی­گراد می­باشد.

کاربرد آجر نما
بیشتر بخوانید

قدمت آجر نسوز

مواد پایه آجرهای نسوز کانی­ های معدنی خیلی خاص و پوکه ­های معدنی می­باشند که نسوز هستند. یعنی مقاومت دمایی بالایی دارند. مواد اولیه تولید آجر نسوز را مواد نسوز می­نامند که به مواد معمولا سرامیکی و غیره فلزی گفته می­شود که میتوانند در درجه حرارتهای بالا پایدار باشند مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارتهای بالا و شرایط محیط عمل داشته باشند.

تنوع رنگ در آجر نسوز

قدمت آجر نسوز

تنوع رنگی و زیبایی این آجرها از جمله ویژگی­ هایی است که باعث استفاده بسیار بالا از آن در ساخت و ساز شده است. از جمله موارد استفاده از آن در نمای بیرون ساختمان و همچنین در دکوراسیون و تزئینات داخلی ساختمان است. امروزه اغلب خانه­ ها دارای شومینه هستند و به دلیل مقاومت آجر نسوز در برابر حرارات از این مدل آجر در ساخت شومینه استفاده می­شود که به دلیل داشتن رنگ­دانه­ های مختلف در این آجرها باعث ایجاد ترکیب رنگی بسیار زیبایی شده و در نتیجه زیبایی بیشتری به فضای داخلی ساختمان می­دهد.

از جمله مزایای استفاده از آجر نسوز عایق بودن در برابر سرما و گرما و تغییرات آب و هوایی است و با توجه به اینکه نمای بیرون ساختمان بیشتر در دسترس هوا و برف و باران است، استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی الزامی است در نتیجه به دلیل مقاومت بالا آجرهای نسوز، استفاده از این مدل آجرها در نمای ساختمان بسیار توصیه می­شود.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *