آجر سوز

آجر نسوز در معماری نوین

آجر نسوز را که می شناسید،آجر از جمله مصالح ساختمانی است که در ساختن دیوار، نمای ساختمان و تزئینات داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرد. آجر از خاک رس، خاک، آهک یا مواد بتنی ساخته می­شود و یکی از قدیمی ­ترین مصالح ساختمانی است که از حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. قدیمی­ ترین آجر کشف شده مربوط به ۷۵۰۰  پیش از میلاد است که در منطقه تیریس و در جنوب شرقی آناتولی نزدیک دیار بکر کشف شده است.

آجر نسوز در معماری نوین

قدیمی ­ترین نمونه استفاده از آجر نسوز مربوط به اوایل ۳۰۰۰ پیش از میلاد است که در دوره ایندوس کشف شده است. خاورمیانه نیز از جمله مناطقی است که از گذشته ­های بسیار دور آجر در معماری آن مورد استفاده قرار گرفته است.در بین النهرین در حدود ۲۰۰۰ پیش از میلاد برای الواح کتابخانه­ های سلطنتی آشوریان از آجرهای نسوز استفاده شده است. استفاده از آجر از گذشته ­های بسیار دور در معماری ایران مورد استفاده قرار گرفته است. معبد جغازنبیل در شوش، یکی از قدیمی­ ترین سازه­ های آجری ایران است که مربوط به حدود ۱۳۰۰ پیش از میلاد است.

آجر نسوز در معماری نوین

امروزه با پیشرفت تجهیزات ساختمان­ سازی و تلاش برای مقاوم سازی و استحکام ساختمان بیشتر از اسکلت بتنی و فولادی استفاده می­شود و آجرها بیشتر به شکل آجرهای نسوز در نمای بیرون و درونی ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرند. مواد تشکیل دهنده آجرهای نسوز خاک نسوز است که شامل کانی­های معدنی و پوکه­های معدنی خاص است.

این نمونه از آجرها به دلیل پخت در کوره­هایی با حرارات ۱۵۰۰ درجه سانتی­گراد دارای مقاومت در برابر حرارات بسیار بالا است. سطح زبر و زمخت آن نسبت به آجرهای معمولی نشا ن­دهنده نسوز بودن آنها است. آجرهای نسوز دارای انواع مختلفی میباشند از جمله آجر نسوز آلومینیومی، سیلیسی و …که کاربرد هر کدام از آنها متفاوت است. بعنوان مثال آجرهای نسوز آلومینیومی به دلیل دارا بودن درصد بالایی از آلومین که باعث بالا بردن مقاومت این آجر شده، بیشتر در کوره­های تولید فولاد، شیشه و سیمان مورد استفاده قرار می­گیرد.

بناهای رویایی با آجر نسوز
بیشتر بخوانید

کاربرد آجر نسوز

آجر نسوز در معماری نوین

از جمله کاربرد آجر نسوز استفاده از آن در نمای بیرون ساختمان و همچنین در دکوراسیون و تزئینات داخلی ساختمان است. امروزه اغلب خانه ­ها دارای شومینه هستند و به دلیل مقاومت آجر نسوز در برابر حرارات از این مدل آجر در ساخت شومینه استفاده می­شود که به دلیل داشتن رنگ­دانه­ های مختلف در این آجرها باعث ایجاد ترکیب رنگی بسیار زیبایی شده و در نتیجه زیبایی بیشتری به فضای داخلی ساختمان می­دهد.

امروزه به دلیل اهمیت به زیبایی فضای شهری نمای ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نمای یک ساختمان تنها متخص آن ساختمان نیست بلکه در زیبایی نمای تمام شهر نیز تاثیر می­گذارد. در نتیجه توجه به نمای بیرونی ساختمان بسیار مهم است و از جمله موارد مهم در معماری نوین است.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *