نکات قبل از خرید آجر نسوز

قبل از خرید آجر نسوز چه نکاتی باید توجه داشته باشید

چه نکاتی را قبل از خرید آجر نسوز باید توجه داشت؟

مواد نسوز

در ساخت و نگهداری کوره های سرامیک از مواد نسوز (موادی که دمای بالا را تحمل می کنند) استفاده می شود. آجر نسوز، الیاف سرامیکی و دیرگدازهای ریخته گری سه شکل نسوز مورد استفاده در کوره ها هستند، اما آجر نسوز مهم ترین آنهاست.

آجری با چند چهره

آجر نسوز یک اصطلاح عمومی است که شامل هر آجری می شود که بتواند گرمایش و سرمایش مکرر را در محدوده های دمایی مختلف تحمل کند. علاوه بر این، آجرهای نسوز باید بتوانند در اتمسفرهای مختلف مقاومت کنند، کیفیت‌های ساختاری یا عایق‌های مختلفی را ارائه دهند و به دلیل سختی برش، باید در اشکال مختلف موجود باشند تا به طراحی و ساخت کوره انعطاف‌پذیری بیافزایند.

سخت و نرم بودن آجر نسوز

دو نوع آجر نسوز وجود دارد: آجر سخت و آجر نرم ( بررسی آجر نسوز سخت و نرم ) آجرهای سخت بسیار متراکم و بادوام هستند و به دلیل کیفیت ساختاری خود مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان اغلب به عنوان اجزای اصلی ساختمان کوره های بزرگ، دودکش ها، جعبه های آتش و پورت های مشعل – در هر جایی در اطراف شعله مستقیم یافت. آجرهای نرم سبک وزن هستند و از بدنه رسی نسوز حاوی مواد قابل احتراق ساخته شده اند. در هنگام پخت، مواد می سوزند و یک اسفنج مانند ماتریس از حفره های هوا ایجاد می کنند که کیفیت عایق را برای آجر فراهم می کند. این آجرها که به آجرهای نسوز عایق (IFBs) نیز معروف هستند، حدود نیمی از انرژی آجرهای سخت را در طول پخت جذب می‌کنند. آجر نرم از 2000 درجه فارنهایت تا 3300 درجه فارنهایت متغیر است و به عنوان آجر انتخابی برای ساخت کوره های برقی یا به عنوان پوشش عایق در کوره های احیا استفاده می شود.

درجه آجرهای نسوز

عنصر اصلی در آجرهای نسوز خاک نسوز است که بیشتر حاوی آلومینا و سیلیس است، عناصری که قادر به تحمل دمای بالا هستند. آجرهای سخت بسته به ترکیب و خواص آنها در چندین درجه موجود است که تعیین کننده کارآمدترین استفاده از آنها در ساخت و ساز است. ترکیبات آلومینا بالا از 50٪ آلومینا شروع می شود و برای بالاترین خلوص و گرانترین مقدار آلومینا تا 98٪ افزایش می یابد. بسیار نادر است که یک سفالگر به محتوای آلومینا بیش از 70 درصد نیاز داشته باشد.

تکنیک های آزمایش آجرهای عایق در دمای بالا
بیشتر بخوانید

کم کار (Low-duty): به طور معمول تا حداکثر دمای سرویس 1750 درجه فارنهایت رتبه بندی می شود. عمدتاً برای دودکش های شومینه استفاده می شود و حاوی 24-26٪ آلومینا است.

وظیفه متوسط (Medium duty): درجه حرارت تا حداکثر دمای 2700 درجه فارنهایت. موارد استفاده شامل آسترهای پشتیبان، کوره های سرامیکی با دمای پایین تر و دودکش ها و حاوی 34 تا 38 درصد آلومینا است.

High Duty (آجر نسوز با کیفیت اول): درجه حرارت حداکثر تا 2850 درجه فارنهایت در سرویس صرفاً گرما. اتمسفرهای خاص می توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند و حاوی 36 تا 40 درصد آلومینا هستند. موارد استفاده شامل دیگ های بخار، کوره های سرامیکی، دودکش ها و پوشش های پشتیبان می باشد.

Super Duty: درجه حرارت تا 2900 درجه فارنهایت در سرویس حرارتی خالص. اتمسفرهای خاص می توانند این درجه حرارت را تا چند صد درجه کاهش دهند. در مواردی که دماهای بالاتری در آن دخیل هستند، کاربردهای مشابه با کارکرد بالا. حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا

High-Fired Super Duty: درجه حرارت بین 3000 درجه فارنهایت تا 3150 درجه فارنهایت. یک نسخه سوخته بالاتر از آجر نسوز فوق العاده که برای کاهش تخلخل، افزایش قدرت فیزیکی و بهبود مقاومت در برابر حمله قلیایی و تجزیه مونوکسید کربن طراحی شده است. حاوی ۴۰ تا ۴۴ درصد آلومینا

اشکال آجر نسوز

اکثر آجرها فشرده یا اکسترود می شوند. اشکال رایج عبارتند از: خطوط مستقیم، قوس ها، گوه ها، کلیدها، بلوک های کوره دوار (RKBs) و کاشی های لبه مربع. قطعات بزرگتر معمولاً با چکش هوا مخلوط آجر در قالب های چوبی یا فولادی با ابعاد شکل دلخواه تولید می شوند.

اندازه استاندارد آجر نسوز 9×4½×2½ اینچ است که به عنوان یک آجر معادل (beq) نیز شناخته می شود. این اندازه رایج ترین مورد استفاده در ساخت کوره های سفالگری است. با این حال، یک اندازه استاندارد به همان اندازه محبوب مورد استفاده در ساخت کوره های صنعتی، سری 9×4½×3 اینچ است. آجر سری 3 اینچی تعداد درزهای کوره را کاهش می دهد.

اشکال آجر نسوز

خطوط مستقیم (Straights)- استاندارد 9×4½×2½ اینچ یا 9×4½×3 اینچ است و در اندازه های بزرگتر تا طول 18 اینچ، عرض 9 اینچ و ضخامت 4½ اینچ موجود است.

چگونه یک دیوار آجری بسازیم | استانداردها ، کیفیت و مراحل
بیشتر بخوانید

کاشی لبه مربعی (Square edge tile)- این اصطلاح به خطوط مستقیم “بزرگ” اشاره دارد که شامل 12×12 اینچ تا 24×12 اینچ با ضخامت بین 1½ تا 3 اینچ است.

صابون ها (Soaps)- اصطلاحی که برای توصیف نیم آجر در عرض مانند 9×2¼×2½ اینچ یا 9×2¼×3 اینچ استفاده می شود.

شکاف ها (Splits)- اصطلاحی که برای توصیف ضخامت آجر نازک تر از 2 و نیم اینچ استفاده می شود، یعنی شکاف ها در ضخامت های 1، 1 ¼، 1½ و 2 اینچ هستند.

قوس (Arch) – این شکل در امتداد عرض در تمام طول آن باریک می شود و برای ساخت سقف های قوسی بشکه ای فنری یا دایره ای به ضخامت 4 و نیم اینچ یا 6 اینچ استفاده می شود.

گوه (Wedge)- این شکل در تمام طول آجر ضخامت کمتری دارد و برای ساخت قوس های بشکه ای فنری یا دایره ای به ضخامت 9، 12 یا 13 اینچ استفاده می شود.

Skew (Skew)- شکلی است که در یک طرف یا انتهای آن مخروطی معینی دارد تا بتوان یک قوس فنری را ایجاد کرد. چهار نوع اصلی در هر دو شیارهای جانبی و انتهایی موجود است که به بالا آمدن قوس مربوط می شود.

توصیه ها

در اینجا چند توصیه وجود دارد که به شما در خرید آجر نسوز کمک زیادی می کند.

  • اکثریت قریب به اتفاق کوره های سفالگری از آجر با کارکرد بالا یا فوق العاده ساخته می شوند.
  • هنگام در نظر گرفتن دیرگدازهای مستعمل برای ساخت کوره، از احتیاط شدید استفاده کنید. در بیشتر موارد، شما نمی دانید که تحت چه شرایطی قرار گرفته اند. اگر آنها از کوره خارج شده اند، معمولاً به این دلیل است که آستر از کار افتاده است. خواص دیرگدازها با قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، بخارات شیمیایی، تنش مکانیکی و چرخه حرارتی بدتر می شود.
  • در حالی که آجرهای نسوز عایق را می توان به راحتی با هر نوع اره ای برش داد، آجرهای سخت برای برش به تجهیزات خاصی مانند اره برش کاشی نیاز دارند. کوره خود را طوری طراحی کنید که از اشکال موجود استفاده کامل کند و در صورت امکان میزان آجرهای سختی را که باید برش دهید به حداقل برسانید.

منبع :

https://www.brickwoodovens.com/pages/fire-brick

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *