منظور از آجر نما ساب خورده چیست

آشنایی با آجر نمای ساب خورده

ساب آجر نما چیست؟

دنیای ماشینی و کارخانه های تولیدی و افزایش بی حد خودروها و آلایندگی هوا به قدری بر روی چهره شهر‌ها مخصوصا کلانشهر‌ها تاثیر منفی گذاشته و نمای شهر را زشت کرده است که باعث شد تولید کننده های بزرگ و مسئولیت پذیر را به فکر تولید محصول جدیدی بیاندازد که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم زیبایی خاصی داشته باشد و هم اینکه در مقابل آلودگی هوا مقاوم بوده و جلای خود را از دست نداده و کثیف و خراب نشود.

به همین دلیل شروع به آزمایشات بسیاری بر روی انواع آجر نما با مواد اولیه گوناگون کرد و سرانجام به این نتیجه رسید که آجر نمایی که در مواد اولیه ان از شیل یا همان خاک سنگ استفاده شود مقاومت بسیار بالایی را در مقابل الودگی کسب میکند اما این هنوز کافی نبود چون تولید کننده به دنبال نوعی از آجرنمایی بود که مقاومت آن در برابر الودگی و خوردگی صددرصد بوده و جای هیچ اما و اگری نباشد.

به این خاطر به آزمایشات خود ادامه داد و سرانجام بعد از آزمایشات بسیار به این نتیجه رسید که اگر آجر نمایی که مواد اولیه آن با شیل یا همان خاک سنگ تولید شده است را پس از اتمام فرایند تولید ساب بزنند(مانند سنگ نما آن را ساب زده و سیقلی کنند)همان کیفیتی که خواهان آن بودند را به دست آورده ان و این باعث تولید محصولی شد که با آن آجر نمای ساب خورده گفته می شود.

به این خاطر بعد از به نتیجه رسیدن در طراحی شروع به تولید آجر نمای شیل (خاک سنگ)کرده و پس از به دست آوردن عیار لازم در مرحله دوم تولید در رنگهای گوناگون را نیز آغاز کردند چون اگر تک رنگ بود خریدار متقائد به ریسک خرید نمیشد پس از به پایان رسیدن فرایند تولید اجرنما‌ها مجددا با تسمه به قسمت ساب کارخانه برده شده و توسط دستگاه ساب سیقلی شدند.

چگونه با استفاده از دیوار آجری سفید خانه خود را جذاب تر کنید
بیشتر بخوانید

چون فرایند ساب از ابتدا تا انتها با اب همراه است به همین دلیل آجر نماها مجددا کاملا خیس‌‌ می‌شوند و اگر همان طور خیس بسته بندی شوند باعث ایجاد شوره و کپک در آجرنماها‌‌ می‌شود به دلیل اینکه آجر نما هم باید تا مقدار معینی آب خورده شود واگر بیش از حد مجاز آب خورده شود ممکن است بخشی از کیفیت خود را از دست بدهد.

این امر باعث شد تا آجر نماها را پس از اتمام فرایند ساب دوباره به قسمت کوره‌ها انتقال دهند تا در کوره دوباره خشک شده و آب انها کاملا گرفته شود و سپس به قسمت بسته بندی انتقال دهند.این امر خود باعث افزایش بی حد تاب فشاری و مقاومت آجرنما در مقابل خوردگی و الودگی هوا شود.

آجرنمای شیل ساب خورده پس از اجرا در نما دارای رویه‌ای صاف و سیقلی شده که این خود باعث میشود تا دوده و گرد و خاک نتواند به باطن آجرنما نفوذ کرده و بعد از مدت کوتاهی سبب خوردگی شدید و کهنه و بد شکل شدن نمای ساختمان نشود.تمام دوده و گرد و خاک معلق در هوا فقط میتواند بر روی آجرنمای ساب خورده بنشیند که این امر باعث میشود که بعد از یک باران و حتی بارش برف همه کثیفی از روی آجرنما پاک شده و همان زیبایی روز اول را به اجرنمای ساب خورده باز‌‌ می‌گرداند این خود بزرگ ترین مزیتی است که یک آجر نما میتواند داشته باشد و به آن ببالد.به همین دلیل آجرنمای شیل ساب خورده بهترین گزینه برای کلان شهرها و مناطق الوده کشور است.

اصول ساب زنی آجر نما

اگر قصد دارید از روش ساب زنی برای ساختمان‌های آجرنما استفاده کنید، باید بدانید که این عمل با چه هدفی و چرا انجام می‌شود. علاوه بر اینکه آجرنما به مرور دچار آلودگی و کثیفی می‌شود، عدم تابش نور خورشید می‌تواند به مرور منجر به رشد کپک یا خزه روی آجرها شود. در چنین شرایطی، ساب زنی کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری آجر و تمیز شدن سطح آن، استحکام و مقاومت آن نیز افزایش پیدا کند. البته می‌توانید از روش‌های مختلفی برای ساب زنی سطح آجر استفاده کنید که انتخاب این روش بستگی به نوع آجر و میزان آلودگی آجرنما دارد.

نمای آجری و اکیب اجرایی آجر نسوز
بیشتر بخوانید

نکات مهم در زمان ساب ‌زنی آجر نما

موارد مهمی که هنگام ساب زنی انواع آجر نما مثل آجر شاموتی باید رعایت شود عبارتند از:

  • تمیز کردن نمای آجری حداقل سالی یکبار برای پیشگیری از تجمع آلودگی ها
  • دقت بالا در تمیز کردن آجرهای کپک زده با استفاده از ترکیب آب ژاول و آب یا دیگر محلول های ضدعفونی کننده
  • استفاده از برس اسکراب برای آجرهای خزه گرفته
  • عدم استفاده از برس های سیمی برای تمیز کردن سطح آجر نما

جمع بندی

استفاده از آجر با کیفیت بالا در نمای ساختمان، باعث کاهش جذب آلودگی و راحتی در تمیزکردن می‌شود. بنابراین، انتخاب بهترین آجر برای نمای ساختمان بسیار حیاتی است و بهتر است از شرکت‌های معتبر و برندهای معروف تامین شود. شهر آجر ، با داشتن کارخانه آجر نما یکی از تولیدکنندگان برجسته و شناخته‌شده آجر در کشور است که می‌توانید برای پروژه‌های ساختمانی خود از محصولات آن استفاده کنید. همچنین، نیاز به مراقبت و نگهداری دوره‌ای از آجرها و نمای ساختمان وجود دارد، زیرا با وجود مقاومت آجرها، برای حفظ زیبایی و استحکام ساختمان، ساب‌زنی منظم لازم است. این موضوع در این مقاله به‌طور کامل توضیح داده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *