آجرکاری و بلوک کاری

آجرکاری و بلوک کاری

نکات کلیدی :

  • آجرکاری و بلوک‌کاری رایج‌ترین مصالح مورد استفاده برای ساختمان‌های مسکونی هستند.
  • آجر و بلوک مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی هستند که شامل بتن، سنگ، سنگ تولیدی، بتن الواری و شیشه می باشد.
  • در ساخت و سازهای بنایی، آجر یا بلوک به صورت دوره ای گذاشته می شود. آنها را با ملات به عنوان بستر و مواد صحافی در کنار هم نگه می دارند.
  • آجرکاری و بلوک کاری را می توان به صورت زیر تشکیل داد:
  • روکش آجری، که در آن آجرها سطح خارجی ساختمان هستند، در ارتباط با یک قاب داخلی
  • روکش آجری معکوس، جایی که آجرها سطح داخلی ساختمان هستند تا جرم حرارتی را در ارتباط با یک قاب خارجی فراهم کنند.
  • آجر دوتایی، با 2 لایه آجر و یک حفره در بین آن
  • آجر جامد که بیشتر برای دیوارهای داخلی استفاده می شود.
  • روش آجرکاری و بلوک کاری باید متناسب با اقلیم انتخاب شود. امکان ترکیب روش های مختلف در یک ساختمان وجود دارد.

آشنایی با آجرکاری و بلوک کاری

آجرها و بلوک‌ها اجزای سازنده بنایی بادوام هستند که در آن واحدهای منفرد یکنواخت در قالب‌هایی با ملات به‌عنوان بستر و مواد چسبانده می‌شوند. آنها معمولاً از مواد با جرم بالا با مقاومت فشاری خوب تشکیل شده اند که به صورت واحدهایی تشکیل شده اند که می توانند توسط یک کارگر بلند شوند و جابجا شوند. مصالح مورد استفاده در بنایی شامل آجر، بتن و سنگ و یا مصالح جدیدتر مانند سنگ تولیدی، بتن الواری و شیشه می باشد.

آجرکاری معمولاً به دلیل ویژگی‌های زیبایی‌شناختی در معرض دید قرار می‌گیرد و بلوک‌ها معمولاً رندر می‌شوند، اما بیشتر آجرها و بلوک‌ها را می‌توان به عنوان مصالح روکش استفاده کرد یا به آن روکش رندر داد.

انواع آجرکاری و بلوک کاری

آجرکاری سفالی و بتنی

آجرکاری سفالی از خشت‌های منتخب ساخته می‌شود که قالب‌گیری یا برش داده می‌شوند و در کوره پخته می‌شوند. پخت خاک رس را به یک جزء ساختمانی با مقاومت فشاری بالا و کیفیت هوازدگی عالی تبدیل می کند، ویژگی هایی که برای هزاران سال مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

آجرهای سفالی اجزای ساختمانی مدولار مقرون به صرفه، در دسترس، تولید انبوه و کاملاً آزمایش شده هستند. مطلوب ترین خواص صوتی و حرارتی آنها از جرم نسبتا بالای آنها ناشی می شود. آنها نیاز به تعمیر و نگهداری کم یا بدون نیاز دارند و دوام و ظرفیت باربری بالایی دارند.

آجرهای بتنی هم اندازه هستند و برای مصارف مشابه آجرهای سفالی در نظر گرفته شده اند. آنها بسیاری از ویژگی های مشابه آجرهای سفالی را دارند، اما ممکن است به درزهای کنترل بیشتری نیاز داشته باشند، ممکن است راحت تر رنگ شوند و رنگ آنها ممکن است در طول زمان محو شود. آنها نسبت به آجرهای سفالی متخلخل تر هستند و برای جلوگیری از نفوذ آب باید آب بندی شوند.

دیوارهای این خانه ترکیبی از آجر دوتایی و روکش آجری است

بلوک کاری

بلوک کاری ساخت و ساز با بلوک های بتنی یا سیمانی است که بزرگتر از یک آجر سفالی یا بتنی استاندارد است. برای اینکه سبک‌تر و کار با آن‌ها آسان‌تر شود، دارای یک هسته توخالی هستند که ظرفیت عایق آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. آنها در تراکم های مختلف برای کاربردهای مختلف موجود هستند. راحتی و مقرون به صرفه بودن ، آنها را به جایگزینی محبوب برای آجرهای سفالی تبدیل کرده است. آنها به دلایل زیبایی شناسی و مقاومت در برابر آب نیاز به پرداخت اضافی دارند. آنها اغلب برای ساخت دیوارهای جداکننده داخلی و دیوارهای حائل استفاده می شوند.

سنگ کاری

برش سنگ به بلوک های ساختمانی یک سنت باستانی و اساس برخی از قدیمی ترین ساختمان های جهان است، اما به ندرت بخشی از ساخت و ساز مدرن است.

سنگ تراشی بسیار بادوام است – برخی از ماندگارترین بناهای تاریخی را ارائه کرده است – اما مقاومت آن در برابر رطوبت بسیار متفاوت است. به طور کلی، سنگ سخت تر، مقاومت آن در برابر رطوبت بیشتر است. هر گونه نقص، تخلخل یا ترک که اجازه نفوذ رطوبت را می دهد، مقاومت کلی آن را در برابر هوا به ویژه در مناطق مستعد یخبندان به خطر می اندازد.

هزینه سنگ تراشی به طور کلی با توجه به کیفیت سنگ و نیروی کار بسیار متفاوت است.

سنگ کاری

این دیوار سنگی جرم حرارتی را فراهم می کند و یک ویژگی بصری قوی است

قابلیت ساخت، در دسترس بودن و هزینه

ساختمان با آجرکاری و بلوک کاری سابقه طولانی دارد و دانش و تجربه زیادی در مورد استانداردها و تکنیک های این سیستم های ساختمانی وجود دارد.

چگونگی تهیه مواد اولیه آجر نما
بیشتر بخوانید

آجرهای سفالی و بتنی با قیمت های رقابتی در دسترس هستند. حتی در مناطق دورافتاده، آجرها و بلوک‌ها را می‌توان با قیمت‌های متوسطی عرضه کرد. هزینه های انرژی حمل و نقل را برای هر حرکت طولانی مدت مواد سنگین در نظر بگیرید

روکش آجری – سیستم ساخت و ساز انتخابی برای اکثر سازندگان داخلی – یکی از مقرون به صرفه ترین روش های ساخت و ساز قاب بندی سبک، بخش اصلی ساختاری ساخت روکش آجری است. سریع است

آجر دوتایی یا بنایی دوبل معمولاً مستلزم آن است که ورقه داخلی  قبل از شروع قاب بندی سقف، از نظر ساختاری سالم باشد. بنابراین ساخت آجر دوتایی بیشتر از روکش آجری طول می کشد.

دیوارهای توپر آجری و بلوکی بیشتر برای دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و عموماً تنها مشکلات ساخت پذیری ناشی از اتصال آنها با سایر اجزای ساختمان و تأثیراتی است که ممکن است بر برنامه ساخت و ساز داشته باشد.

ظاهر

آجرکاری سفالی در طیف گسترده ای از رنگ ها و بافت های طبیعی که از خاک رس مورد استفاده در پخت به دست می آید، موجود است. سپس آجرها را می‌توان با اتصالات ملات سیمانی با رنگ‌ها و پرداخت‌های مختلف ترکیب کرد تا ظاهر متفاوتی ایجاد کند. آجرها ثابت و دارای رنگ ثابت هستند و نیازی به رندر یا رنگ آمیزی ندارند. آجرکاری سفالی معمولاً بدون پوشش برای نمایش غنا و بافت مواد استفاده می شود.

رنگ آجرها و بلوک های بتنی معمولاً خاکستری روشن تا متوسط است – رنگ سیمانی که در ساخت آنها استفاده می شود. رنگدانه‌ها را می‌توان برای ایجاد رنگ‌های دیگر به مخلوط بتن اضافه کرد، اما ممکن است به مرور زمان کم‌رنگ شوند یا از بین بروند.

آجرها و بلوک های بتنی را می توان در طیف رنگی تهیه کرد

قابلیت سازه ای

آجرهای سفالی پخته شده مقاومت فشاری بالایی دارند. دیوارهای آجرکاری سفالی و بتنی به راحتی می توانند بارهای نسبتاً بالایی مانند دال های بتنی معلق را تحمل کنند. آجرکاری سفالی معمولاً در ساخت و ساز تا 4 طبقه استفاده می شود و با جزئیات مناسب می توان از آن برای دیوارهای باربر در ساختمان های بسیار بالاتر استفاده کرد.

بلوک های بتنی دارای چگالی های مختلفی هستند و باید با کاربرد مورد نیاز مطابقت داشته باشند. بلوک‌های با چگالی بالا معمولاً از بتن ریخته‌شده و سنگدانه ساخته می‌شوند، در حالی که بلوک‌های با چگالی پایین ممکن است از خاکستر بادی یا خاکستر استفاده کنند.

حفره‌های بلوک‌های بتنی توخالی می‌توانند میله‌های تقویت‌کننده را در خود جای دهند یا با انواع مواد عایق پر شوند تا مقاومت حرارتی آنها بهبود یابد.

دوام و مقاومت در برابر رطوبت

آجرکاری سفالی بسیار بادوام است. الزامات آجر، ملات، اجزای توکار و آرماتور برای دستیابی به سطوح مختلف دوام در ساختارهای بنایی استاندارد  به تفصیل آمده است.

دیوارهای آجری سفالی اگرچه کاملاً ضد آب نیستند، در برابر نفوذ آب باران از جمله باران ناشی از باد مقاومت می کنند. ممکن است در نهایت مقداری رطوبت از طریق اتصالات ملات خیس شود. به همین دلیل آجرکاری خارجی عموماً با فضایی که آن را از برگ داخلی جدا می کند به صورت روکش آجری یا دیواره حفره ای ساخته می شود.

در جایی که سطح آجر به تدریج از بین می‌رود، آجرهای سفالی می‌توانند در معرض پارگی قرار گیرند. این امر به دلیل انتقال آب در دیوار و انتقال نمک به سطح آجر ایجاد می شود، جایی که کریستال هایی را تشکیل می دهد که در حفره های آجر رشد می کنند و با منبسط شدن از سطح آجر جدا می شوند

آجرهای بتنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکردی مشابه آجرهای سفالی دارند و سطحی دارند که در برابر نفوذ آب باران مقاومت می‌کنند.

جرم و عایق حرارتی

آجرکاری سفالی و بلوک بتنی هر دو جرم حرارتی بالایی دارند. هنگامی که توده حرارتی در کنار طراحی غیرفعال متناسب با آب و هوای شما استفاده می شود، می تواند عملکرد حرارتی خانه شما را بهبود بخشد و هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد. با این حال، استفاده نامناسب از جرم حرارتی می تواند راحتی را کاهش دهد.

آجرکاری سفالی و بتنی مقاومت حرارتی کمی دارند و در نتیجه مقادیر عایق نسبتاً ضعیفی دارند. همراه با فیلم های هوای داخلی و خارجی و یک حفره، مقاومت حرارتی متوسطی را به دست می آورند.

مقاومت حرارتی دیوارهای آجری و بلوکی، از جمله ساخت روکش یا حفره را می توان با افزودن فویل یا عایق حجیم تا حد زیادی افزایش داد. عایق کاری دیوار باید با جزئیات مناسب همراه باشد تا از پل زدن حرارتی از طریق قاب پنجره ها و درها، تابش از طریق بازشوهای پنجره یا انتقال همرفت از طریق نشتی جلوگیری شود.

مزایا و معایب آجر کف فرش
بیشتر بخوانید

دیوارهای آجری و بلوکی به دلیل جرمشان، عایق صوتی عالی به خصوص برای نویز فرکانس پایین ارائه می کنند.

مقاومت در برابر آتش و آفات

آجرهای سفالی و بلوک های بتنی هر دو دارای مقاومت عالی در برابر آتش هستند. طراحی آنها برای آتش سوزی توسط سازه های بنایی استاندارد پوشش داده شده است. آجرهای سفالی و بتنی و بلوک‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض آتش سوزی نمی‌سوزند و می‌توانند به محافظت از اقلام قابل اشتعال داخل خانه کمک کنند. استفاده از آجر نسوز این ادعا را اثبات میکند.

آجرکاری و بلوک‌کاری سفالی و بتنی از مواد معدنی متراکم تشکیل شده‌اند که آفات را در خود جای نمی‌دهند.

مسمومیت و قابلیت تنفس

آجرهای رسی خنثی هستند و مستعد انتشار مواد فرار نیستند. آجرکاری سفالی و اجزای آن غیر سمی هستند. با این حال، هنگام کار با سیمان (مورد استفاده در ملات) یا برش آجرکاری با اره سنگ تراشی، مراحل ایمنی سازنده را رعایت کنید تا خطر تحریک پوست و آسیب ریه را به حداقل برسانید.

به طور مشابه، آجرها و بلوک های بتنی بی اثر هستند، مواد فرار نمی دهند و پس از تولید غیرسمی هستند. همین مقررات در مورد استفاده ایمن از سیمان و روش های برش اعمال می شود.

اثرات زیست محیطی

ساخت آجر و بلوک در خاک رس یا بتن از انرژی استفاده می کند، اما سرمایه گذاری انرژی با طول عمر مواد جبران می شود. خانه های بنایی عمر طولانی و نیازمندی های تعمیر و نگهداری پایینی دارند و بسیار قابل بازیافت هستند و به پتانسیل آن ها به عنوان یک شکل ساخت و ساز پایدار می افزاید.

آجرهای سفالی را اغلب می توان برای استفاده مجدد در هنگام تخریب ساختمان بازیابی کرد. پس از تمیز کردن، می توان آنها را مستقیماً مجدداً به عنوان آجر استفاده کرد یا برای ساخت سطوح مسیر و جاده خرد کرد.

آهک هیدراته اضافه شده به ملات سیمان می تواند انعطاف پذیری، کارایی و سفتی آن را در آب و هوا بهبود بخشد. سفتی و نفوذناپذیری بیشتر هوا می تواند به کاهش تراکم در دیوارها کمک کند. ملات آهک نیز بازیافت و تمیز کردن آجرها را برای استفاده مجدد بسیار آسان تر می کند.

عایق صدا

دیوارهای آجری و بلوکی به دلیل جرم خود، عایق صوتی عالی به ویژه برای نویز فرکانس پایین ارائه می دهند.

فرآیند ساخت

فرآیند ساخت و ساز

4 روش اصلی برای استفاده از آجر و بلوک برای ساخت دیوار وجود دارد. هر روشی مزیت های زیست محیطی و اقتصادی خود را دارد و درک دلایل انتخاب هر روشی در ساخت خانه مهم است

روکش آجری – روشی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد که در آن آجرها پوسته بیرونی خانه با اسکلت چوبی یا فولادی را تشکیل می دهند ساخت روکش آجری معمولی، حجم بالای آجرکاری را در قسمت بیرونی ساختمان قرار می دهد. این یک نمای بیرونی با عمر طولانی و کم نگهداری ایجاد می کند. با این حال، در این چیدمان، آجرها نقش کمی در عملکرد حرارتی ساختمان دارند.

روکش آجری معکوس – آجرها پوست داخلی یک خانه عایق بندی شده و قاب شده را تشکیل می دهند. روکش آجر معکوس از خواص جرم حرارتی آجر برای بهبود عملکرد حرارتی بهره می برد. می تواند ساختمان هایی با عملکرد بالا با نیاز انرژی کمتر از حد متوسط ​​برای گرمایش و سرمایش تولید کند.

آجر دوتایی – از 2 لایه (یا برگ) آجرکاری با حفره تشکیل شده است. حفره انتقال حرارت را کاهش می دهد و از انتقال مستقیم رطوبت از سطح دیوار بیرونی به داخل ساختمان جلوگیری می کند. برگ یا پوست داخلی ممکن است بلوک بتنی با گچ تخته باشد و پوست بیرونی آن به صورت آجری باشد. برگ های آجر دوتایی با گره هایی به هم وصل شده اند.

آجر جامد – ساخت و ساز با جرم حرارتی بالا که بیشتر برای دیوارهای داخلی استفاده می شود. دیوارهای آجری یا بلوکی جامد ظرفیت باربری خوبی را همراه با جرم حرارتی قابل توجهی ارائه می دهند تا ترکیبی منحصر به فرد از مزایای ساختاری، حرارتی و زیبایی شناسی را ارائه دهند. دیوارهای داخلی از آجر جامد یا بلوک، جرم حرارتی مناسبی را فراهم می کند که می تواند خود نگهدار یا باربر باشد.

Pp5

روکش آجری معکوس در حال ساخت، نمایانگر غشای ساختمان و روکش چوبی خارجی. عایق معمولاً بین غشای ساختمان و دیوار آجری داخلی قرار می گیرد.

منبع:

https://www.yourhome.gov.au/materials/brickwork-and-blockwork

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *