آجر مناسب زلزله

آجر مناسب برای مناطق زلزله خیز

  1. زلزله از جمله بلاهای طبیعی می باشد که در لحظه اتفاق می افتد و ویرانی های جبران ناپذیر جانی و مالی را فراهم می آورد .یکی از اصول مهم و اصلی در ساختمان سازی ها رعایت نکات ایمنی در مقابل بلایای طبیعی و استفاده از مصالح ایمن و محکم در برابر آن می باشد تا بتوان حداقل مقداری از خسارت های ممکن کم کرد.نوع مصالح در ساختمان سازی ها بسیار اهمیت دارد و می توان گفت که مشکل عمده ی کشورهای در حال توسعه در ساختمان سازی تهیه مصالح مناسب می باشد .

در ساخت ساختمان ها و توسعه ی شهرها کنترل مواد اولیه و توجه کردن به دتایل های اتصال اجزاء داخلی مانند تیغه های داخلی با دیوار ها و درها و پنجره ها از اهمیت فوق العاده ی بر خوردار می باشد و علاوه بر این که باید اسکلت اصلی ساختمان در مقابل نیروهای زلزله مقاومت لازم را داشته باشند،اجزای اتصال به اسکلت نیز باید دارای گیر داری و مقاومت لازم باشد زیرا در غیر این صورت با وقوع زلزله حتی اگر اسکلت محکم و استوار باشد تخریب و فروپاشی صورت گرفته از قطعات متصل شده به اسکلت باعث خسارات جانی و مالی زیادی خواهد شد.

آجر مناسب مناطق زلزله زده

دلایل استفاده از آجر در ایران :

آجرها از گذشته تا به امروز در ایران برای ساختمان سازی ها بسیار به کار برده می شدند و شاید بتوان گفت که بیشترین مقدار ساختمان سازی ها با آن انجام می شد.از دلایلی که مردم برای ساختمان سازی به آجر روی آوردند محدودیت استفاده از چوب و کمبود سنگ و همچنین مشکل کاربرد سنگ به دلیل انتقال حرارت در مناطق گرمسیر بود.علاوه بر این ها آجر ها مصالحی خوش دست بوده و قابلیت اجرای آن در تمامی مراحل و بخش های بنا وجود دارد و مواد اولیه آن نیز فراوان بوده و به راحتی قابل تهیه می باشد.

آجر نسوز صنعتی
بیشتر بخوانید

آجر مناسب برای مناطق زلزله خیز  :

آجر ها از جمله مصالح پرکاربردی می باشند که در ساختمان سازی ها به کار برده می شوند.این مصالح ساختمانی دارای تنوع زیادی می باشد که در بخش های مختلف ساختمان به کار گرفته می شوند و بسته به سلیقه ی مشتریان در قسمت های دیوار پوش یا کف پوش و یا دیوار کشی ها مورد استفاده قرار می گیرند.اگر بخواهیم به طور کلی تر در مورد آن حرف بزنیم باید گفت که آجر ها به دو نوع آجر مهندسی و آجر معمولی وجود دارند.

آجر مناسب برای ساختمان سازی، آجری می باشد که سبک باشد و از مواد اولیه مناسبی تولید شده باشد که استحکام کافی را در برابر زلزله داشته باشد و به راحتی خرد و شکسته نشود.

آجر سوراخ دار :

آجرهای سوراخ دار نوعی از آجر ها می باشند ماشینی بوده و در مراحل سفت کاری ساختمان ها به کار برده می شوند. این آجر ها دارای سوراخ هایی در حدود 8 تا 10 عدد در سراسر خود می باشند که برای این که استقامت دیوار بالا برده شود سواخ ها را با ملات پر می کنند.وجود سوراخ ها در این نوع از آجرها باعث می شود که در حین دیوار چینی ملات به طور عمودی در آجر نفوذ کرده و در نتیجه استحکام دیوار را بالا ببرد.

برای ساخت دیوار های حمال از آجر های سوراخ دار به دلیل این که می توان از طریق سوراخ های موجود در روی آجر آن را با میلگرد مسلح نمود از آن ها استفاده می شود.دیوار های آجری مسلح در مناطق زلزله خیز برای مقابله با زلزله ساخته می شوند.قابل ذکر است که جنس این نوع از آجر ها نسبت به آجر های فشاری که با دست تولید می شوند بسیار ترد و شکننده می باشد و در نتیجه به خاطر همین تردی قابل تیشه داری نیستند.آجرهای سوراخ دار قابلیت مکندگی زیادی نیز ندارند و به درستی به ملات نمی چسبند و در نتیجه در سطوح ضربی به کار برده نمی شوند.

استفاده از روکش سنگ روی آجر
بیشتر بخوانید

آجرهای شیلی نوع دیگری از آجر ها می باشند که در مقایسه با آجرهای معمولی مقاوم تر می باشند.این آجر ها به جای خاک رس از سنگ چینی تهیه می شوند و در نتیجه مانع از جذب آب و تغییر رنگ می شوند و بنابراین می توان در هر نوع آب و هوایی آن ها را به کار برد.

جهت مشاوره سفارش آجر نما و آجر نسوز با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *